GTS-Group biedt een breed scala aan logistieke oplossingen om goederen van de havens van Antwerpen en Rotterdam naar het Europese binnenland te brengen en omgekeerd. Met de uitbouw van de site in Kallo en de start van een dochteronderneming in het Duitse Ruhrgebied is een flink groeitraject en verdere internationalisering ingezet. Daarbij wordt ook naar Oost-Europa en zelfs Azië gekeken. Het familiebedrijf heeft de wind in de zeilen.
Met Ben Geybels staat vandaag de derde generatie van de familie Geybels aan het hoofd van het bedrijf. Hij zet de internationalisering en diversificatie verder en realiseerde in 2016 een belangrijke nieuwe mijlpaal met de integratie van Van Aerde in Kallo. Daarmee bouwt Group-GTS zijn logistieke activiteiten en aanwezigheid in de haven verder uit met ruim 110.000 m2 faciliteiten op Linkeroever. Het geeft het bedrijf een grote flexibiliteit om oplossingen op maat van de klant uit te werken.
“De site in Kallo is een strategische zet om ons niet op één specifiek segment te concentreren en verder te kunnen diversifiëren”, legt COO Roel Smets uit. “Vandaag hebben we drie divisies binnen Group-GTS: containertransport, conventioneel transport en warehousing. We proberen die drie divisies zo goed mogelijk aansluiting te doen vinden op elkaar, dat is net de sterkte van onze groep. Ons bedrijf heeft nu twee keer 110.000 m2 watergebonden activiteiten: in Tessenderlo en in Kallo. Voorlopig hebben ook nog een kantoor in Ham omdat we de site in Tessenderlo flink aan het vernieuwen zijn met onder meer het asfalteren van 25.000 m2 en de realisatie van een nieuwbouw in 2022.”
Gericht op commodity
STERCK. Wie zijn jullie klanten?
Kristof Baudry: “In het conventionele transport zijn dat vooral bedrijven die b2b actief zijn. Maar er zitten ook expediteurs en rederijen tussen. We zorgen ervoor dat we qua segmenten en producten een gezonde spreiding hebben en dat we ons niet focussen op één bepaalde sector of product. Als het iets minder gaat in een bepaalde sector stort ons volume niet volledig in.”
Nick Sterckx: “Voor containers is dat min of meer hetzelfde verhaal al liggen de verhoudingen soms anders. In onze top 20 van grootste klanten tellen we verschillende b2b-spelers en voor de rest zijn het gekende namen in logistieke dienstverlening en forwarding. Het zijn allemaal grote bedrijven die importeren en exporteren. Vroeger dachten de meeste vervoerders in functie van verpakkingen. Met Group-GTS willen we meer en meer commoditygericht gaan denken. We willen weten wat er in die containers en huiftrailers zit. Op die manier kunnen we onze klanten beter bedienen. Door bepaalde crisisperiodes heen zie je dat bepaalde commodity’s ook beter standhouden dan andere. Mensen blijven bijvoorbeeld altijd eten. Ook de farmaceutische sector groeit onafgebroken. En verder zijn er altijd opportuniteiten die op ons pad komen.”
STERCK. De behandeling van boomstammen is er zo eentje?
Baudry: “Daarmee zijn we in Europa al een dik jaar bezig. Het gaat om Europese bomen die sowieso gekapt moeten worden. We beschikken in Kallo en Tessenderlo over een fumigatiezone. Voor de boomstammen uit Europa vertrekken worden ze begast. Vervolgens worden ze getransporteerd naar Azië en vooral China waar ze insectenvrij uit de containers komen. Er is in die regio een enorme vraag naar hout. We doen die fumigatie samen met een ‘dedicated’ partner.”
De laatste jaren groeien we organisch met 15 procent per jaar.
Professionalisering
STERCK. Sinds 2018 kent GTS Group een enorme groei. Waarin maken jullie het verschil?
Roel Smets: “Ons bedrijf heeft gekozen voor een duidelijke professionalisering. We hebben een enorm sterk team maar beseffen tegelijk dat we niet alle wijsheid in pacht hebben. We laten ons dan ook adviseren door externen op domeinen die voor ons belangrijk zijn, bijvoorbeeld op het vlak van groeistrategie. We zijn ook een bedrijf dat heel sterk klantgericht denkt en werkt. Daarin zijn we ons nog verder aan het organiseren. En ook op duurzaamheid zetten we zwaar in. Dat is één van dé drivers voor de toekomst. Naast het huidige businessmodel evolueren we naar een ‘solution business model’. Dat is tweeledig: hoe kunnen we het verschil maken in domeinen die we vandaag nog niet doen? Maar ook: hoe kunnen we bepaalde capaciteitsgaranties bieden? Hoe kunnen we een antwoord bieden op datgene wat anders net nog blijft liggen? Samen met de multimodale oplossingen die we al aanbieden, willen we de grote volumes die we al doen nog verder stretchen op maat van de klant.”
Baudry: “Iedereen zegt dat hij/zij luistert en meedenkt met de klant. Toch denk ik dat we uniek zijn in de manier waarop we dat doen. Het is niet omdat een flow vandaag op een bepaalde manier gebeurt, dat deze morgen ook zo moet gebeuren. We denken na hoe we onze klant nog beter kunnen ontzorgen en hoe we voor hem kosten kunnen besparen om zo een win-win te genereren voor alle partijen. Op die manier trachten we altijd een stap verder te zetten.”
Sterckx: “Ik heb vroeger aan de andere kant van de lijn gezeten en met veel transportbedrijven samengewerkt. Het grote verschil is dat we hier echt veel meer investeren in mensen en middelen. Zo kunnen we een betere service leveren. We werken met een sales team, een klantendienst, planning, operations … en tellen zo behoorlijk wat mensen die elk specialist zijn in hun vakgebied. Een klant heeft bij ons letterlijk een relatie, daar zetten we heel hard op in. Zo weten we ook heel veel van onze klanten en daar bouwen we ons bedrijf verder rond uit.”
Smets: “Vanuit de aandeelhouder is er inderdaad een enorme bereidheid en daadkracht om te investeren in mensen en middelen. We schuwen zelfs niet om te overinvesteren in mensen om zo snelheid te maken in de markt. We beknibbelen niet op die laatste halve persoon. Binnen het bedrijf is een leiderschapsteam voor de toekomst samengesteld dat begeleid wordt door externe professionals.”
- 400 trucks
- 600 chassis/trailers
- 36.000 m2 warehousing
- 250.000 m2 bewaakt domein
Green Fish
STERCK. Het duurzaamheidsverhaal wordt erg belangrijk. Hoe vertalen jullie dat concreet?
Smets: “Iedereen wil duurzamer werken en CO2 reduceren, maar wij maken daar op een heel concrete manier werk van. Na een uitvoerige selectieronde hebben we gekozen voor een samenwerking met Green Fish, wereldwijd een belangrijke speler op het vlak van duurzaamheid. Het geeft aan dat we écht het verschil willen maken. Ze begeleiden en adviseren ons intensief en helpen om concrete acties te implementeren vanuit een langetermijnvisie. Die visie is erg belangrijk om nieuwe hoogtes te bereiken.”
Baudry: “We doen trouwens vandaag al heel wat op vlak van duurzaamheid. Zo hebben we een heel recent wagenpark dat beantwoordt aan de Euro-6 norm met vrachtwagens die maximum vier jaar oud zijn. En we hebben intussen ook al 16 LNG- en HVO100-vrachtwagens.”
Sterckx: “Duurzaamheid komt meer en meer aan bod. Zeker de grote klanten willen weten welke inspanningen je op dat vlak doet. Volgend jaar zal dat nog een flinke versnelling hoger gaan. We bouwen aan dat verhaal met redelijk wat mensen, veel automatisatie en een jonge en flexibele vloot waarmee we heel snel kunnen schakelen.”
STERCK. Intussen staat de derde generatie van de familie aan het roer. Het verloopt die samenwerking?
Smets: “Ben Geybels staat vandaag als CEO aan het hoofd van het bedrijf. Samen proberen we een gezonde mix te maken van strategisch management en strategisch ondernemen. Ben focust echt op dat ondernemerschap en ik neem de dagelijkse leiding en het management voor mijn rekening, samen met ons enthousiaste managementteam. Er is een grote drive en goesting om ervoor te gaan. En dat leidt ook tot resultaten. De groei is er, de cijfers zijn er, de opdrachten komen binnen. De laatste jaren groeien we organisch met 15% per jaar. En die groei willen we verderzetten.”
Baudry: “We denken ook niet enkel in eigen middelen. We werken met een aantal vaste partners multimodale oplossingen uit voor onze klanten. Die combinatie maakt dat we heel breed kunnen gaan. Op het vlak van containertransport horen we bij de grootste spelers in de Benelux. Al is de algemene ambitie niet om de grootste te zijn, wel om zo breed mogelijk te denken en op die manier de beste te zijn. We willen vrachten zoveel mogelijk optimaliseren en lege kilometers vermijden om zo een beter evenwicht te bereiken, zowel in deelvrachten (LTL) als volle vrachten (FTL).”
Zijderoute en Ruhrgebied
STERCK. Jullie kijken daarbij ook naar de ontwikkelingen vanuit China?
Sterckx: “China heeft een enorme machtspositie gekregen in de wereld. Alles dat we hebben komt praktisch van daar. Er is een transportloop vanuit China naar Europa en de VS en terug. China is heel dominant aan het worden in de logistieke markt. We worden bijna dagelijks benaderd door Chinezen met vragen waar ze ons kunnen helpen. Ze kopen ook heel wat strategische locaties op in Europa en hebben opnieuw geïnvesteerd in de zijderoute, de oudste handelsroute wereldwijd. Daar zien we ook wel muziek in. De wereldwijde problemen binnen de scheepvaart doen de interesse in het spoor nog toenemen."
"Voor corona hadden we met Group-GTS al een kantoor geopend in Duisburg, de grootste inlandhaven ter wereld. Het Ruhrgebied is dé economische zone bij uitstek in Europa. De Rijn is een belangrijke economische ader waarrond heel veel industrie en bedrijven gebouwd zijn. Onze klanten zoeken naar oplossingen in die regio. We zijn blij dat we ondanks corona onze plannen doorgezet hebben. De treinen vanuit China komen tot Duisburg. Dat opent mogelijkheden om die ‘last mile’ of die ‘first mile’ aan te bieden en zo een rechtstreekse connectie naar China te maken. Op die manier kunnen we onze klanten een totaalpakket bieden. In onze Duitse onderneming werken intussen al vier mensen en daar zal het niet bij blijven. Het spoorwegtransport zal nooit het zeevervoer overnemen, maar het is wel een interessante aanvulling. Het is sneller dan over water en goedkoper dan via luchtvracht. We willen evolueren naar een onestopshop voor inland-Europa-oplossingen via de verschillende transportmodi, en op termijn misschien zelfs buiten Europa.”
China is heel dominant aan het worden in de logistieke markt.
Toekomst
STERCK. Welke algemene evoluties zien jullie in de sector?
Sterckx: “De afgelopen jaren is zwaar ingezet op veiligheid in de transportsector. Nu is de focus vooral gevestigd op die duurzaamheid. Dat gaat heel ver: van voertuigen en alternatieve brandstoffen tot het weren van plastic verpakkingen en ter beschikking stellen van fietsen voor de werknemers ...”
Smets: “Ook multimodaliteit is verbonden aan duurzaamheid: alles wat je van de weg haalt is winst voor het milieu. Tegelijk kan het een stuk kostenbesparing betekenen. Als jouw product minder dringend is, zoeken we een oplossing over de binnenwateren of het spoor en kunnen we op die manier de kosten beperken. De ‘first’ en ‘last mile’ blijven heel belangrijk.”
Sterckx: “Als een transport langer duurt, dan is het normaal goedkoper. Dat is de algemene regel. Alles hangt van je goederen af. Momenteel is echter alles dringend en kan het niet snel genoeg ter plaatse zijn. Als je dan in de zomer ook nog kampt met laag water op de Rijn, kan dat tot grote problemen leiden en zelfs fabrieken die stilvallen. Iedereen heeft dan vrachtwagens nodig maar je kan de wegcapaciteit niet ineens opschalen. Het is een enorm boeiende en complexe problematiek. En zo zijn er elk jaar nieuwe en wederkerende uitdagingen.”
STERCK. GTS-Group zet ook verder in op gekoelde transporten en warehousing?
Sterckx: “We hebben inderdaad beslist om verder te investeren in het zogenaamde reefer-segment. We doen al heel lang gekoelde transporten maar we willen daar verder in groeien. Reefers zijn gigantische frigocontainers waarmee farmaceutische producten en voeding vervoerd worden, maar ook elektronische toestellen zoals tv’s die een constante temperatuur nodig hebben. We beschikken al over een 40-tal chassis met een groep of motor waarop zo’n reefer ingeplugd kan worden en gaan er nog 20 GENSET bijkopen. Het vraagt een specifieke expertise en organisatie. Daarom wordt het een aparte afdeling binnen ons bedrijf met een eigen verantwoordelijke.”
Smets: “Warehousing is niet per definitie onze core activiteit, maar we willen wel inspelen op de behoeften die er op dat vlak zijn. Op linkeroever in Kallo hebben we nu midden in de haven een eigen locatie met 36.000 m2 warehouses waar ook langetermijn opslag mogelijk is. En in onze eigen containeryard kunnen we 300 containers stockeren en voorafhalingen en vooruithalingen doen. Het geeft onze klanten een enorme flexibiliteit. Die locatie maakt het verschil binnen ons strategisch groeiplan.”