We moeten sterker inzetten op social media en zeker één blog per maand op onze website publiceren.” Het is een zin die in heel wat bedrijven circuleert. Maar ‘moeten’ levert stress. De oplossing? Back to basics. Naar authentieke verhalen en duurzame content.
Contentplannen. Heel wat ondernemers krijgen er grijze haren van. Het slorpt tijd – die er niet is – op. En waar moet je die inspiratie blijven halen om origineel uit de hoek te komen? Net daarom schakelen heel wat kmo’s een externe partij in: een copywriter, een communicatieadviseur of een agency. Die moeten dan – zonder veel voeling met de onderneming – content aanleveren. Dat werkt. Maar authentiek is het níét.
Authenticiteit zit in de kern
Volgens de marketingstrategen van Creactiv kan het makkelijker én beter. Schuif je huidige contentplanning aan de kant en ga naar de kern van je onderneming. Je medewerkers hebben ongetwijfeld leuke verhalen te vertellen. Waar zijn ze mee bezig? Wat is de rode draad doorheen hun projecten? Welk compliment gaf een klant onlangs? Wat maakte Jan vorige week écht trots? De antwoorden op die vragen vormen authentieke content. Hebben je medewerkers geen tijd om zelf socials of blogs te schrijven? Geen probleem. Dan kun je nog altijd een copywriter inschakelen. Of een contentcreator die tijdens de lunchpauze even met wat collega’s praat. Dat is een mindsetswitch. Maar het levert ongetwijfeld échte verhalen op. En dáár zijn je klanten naar op zoek.
Recycleer content
Wat ook stress oplevert? De hoeveelheid content die je volgens een gemiddeld contentplan moet brengen. Ook hier relativeren de marketeers van Creactiv. Als je een medewerker interviewt, kun je een blog schrijven. Rond dat thema werk je vervolgens meteen drie socialmediaposts uit en een quote voor je vacaturepagina. Op die manier heb je al vijf stukken content dankzij één inspanning. Eind vorig jaar – tijdens de tweede lockdown – paste Creactiv dit zelf toe. Ze brachten de twee laatste maanden van het jaar wekelijks twee ‘smarketingtips’. Een tip was salesgeoriënteerd, de andere ging over marketing. Dat sloeg aan. Vervolgens verwerkten ze alle tips in een whitepaper die geïnteresseerden – in ruil voor hun e-mailadres – mogen downloaden.
Van kost naar investering
Er bestaan ontzettend veel tools om het gedrag van (potentiële) klanten te meten. Gebruik die! Heel wat mensen denken nog altijd dat ze 100 likes op een socialmediabericht moeten halen om te scoren. Niets is minder waar. Het is veel beter als een post één lead genereert. Dankzij de juiste tools kun je likers, surfers op je website en andere geïnteresseerden proactief benaderen. Zo is duurzame content geen kost, maar een investering. Eentje die opbrengt!
Creactiv
www.creactivmarketing.be