Fabuleus. Comfortabel. Pionier. De superlatieven zijn nooit ver weg wanneer het nieuwe elektrische vlaggenschip van de Beierse wagenbouwer, de BMW iX, het onderwerp van gesprek is. Zo ook in Lier, waar de BMW-concessie Patrick Smets de eer kreeg om een testrit te organiseren met de eerste iX op Belgische bodem.
Operationeel directeur, Laurent Smets en product genius, Vincent Dom, plaatsten trouwe klant en BMW-fan van het eerste uur, Serge Op de Beeck, achter het stuur. De zaakvoerder van Tegeldesign was verbluft over de rijervaring en de technologische snufjes waarmee BMW het laken van de elektrische wagenmarkt nog verder naar zich wil toetrekken.
BMW Patrick Smets
Laurent Smets
BMW Patrick Smets bestaat sinds 1996. Vanaf dit jaar is de operationele leiding van het bedrijf in handen van Laurent Smets, zoon van oprichter Patrick. “We zijn al die jaren blijven groeien maar we hebben toch steeds dat karakteristieke van een familiebedrijf behouden. De keuze van een juiste wagen is belangrijk voor zowel particulieren als bedrijven. Daarom garanderen wij elke klant het juiste advies en de beste service. We maken het verschil door een meedenkende partner te zijn. Dat is waarom veel van onze klanten blijven terugkeren.”
Fabuleuze rijervaring
Serge Op de Beeck: “Ik rij al vele jaren met BMW. Het rijplezier, het kenmerkende design en de Duitse kwaliteit overtuigden mij lang geleden al. Vandaag staan wij bij Tegeldesign voor een nieuw hoofdstuk. Stap voor stap gaan we ons wagenpark elektrificeren. Ik wil heel graag weten hoe zo’n wagen rijdt en ging dus gretig in op het aanbod om een testrit met de iX te maken. Mijn eerste indruk? Het was een geweldige, soms zelfs overweldigende ervaring. De iX rijdt echt fabuleus. Het onmiddellijke koppel, de uitstekende baanligging en het technische vernuft dat in elk detail van de wagen aanwezig is, openden een nieuwe wereld voor mij.”
Vincent Dom: “Met deze nieuwe, elektrische SUV snijdt BMW een nieuw marktsegment van elektrische wagens aan. Naast de iX3, die zich richt op het middensegment en vandaag reeds een belangrijke plaats inneemt in de wagenparken van bedrijven en kmo’s, profileert BMW zich nu ook als een toonaangevende speler in het topsegment.”
Laurent Smets: “De toekomstige iX-eigenaars zijn chauffeurs van een wagen in de topsegmenten. Dat zijn mensen die graag een stevige motorisatie hebben en die in de nabije toekomst de overstap moeten maken naar een elektrische wagen. In dat marktsegment gaat de iX de concurrentie aan met de Tesla model X, de Audi E-tron en de Mercedes EQC. Als de competitie vooral in de motorisatie zit, dan nog steekt de iX er bovenuit. Als je naar het model en het volume kijkt, speelt hij helemaal in zijn eigen klasse. Qua opties en snufjes is deze wagen de absolute top.”
Dom: “Met de iX geeft BMW de aanzet voor de elektrificatie van bijna het hele gamma. De i3 en de i8 waren pioniers en vooral gericht op de early adapters. De herkenbaarheid van iX3 betekende de doorbraak bij het grote publiek. In tegenstelling tot de iX3, is de iX helemaal from scratch ontworpen en gebouwd. Dat zie je meteen aan het design en de styling van de wagen.”
Een klein tikje op de gaspedaal drukt je meteen de zetel in.
Verfijnd en intuïtief
Op De Beeck: “Binnen valt op hoeveel ruimte je hebt als bestuurder en passagier. Daarnaast zie je natuurlijk meteen de hoogwaardige materialen en afwerking die je van BMW gewoon bent. Stijlvol leder in een verfijnd en luxueus interieur. De cockpit springt het meest in het oog. De curved, touch display is een echte blikvanger en geeft je alle nodige informatie op een heel overzichtelijke manier.”
Dom: “Een eigentijds en strak design dat je tegelijk het gevoel geeft alsof je in een comfortabele en gezellige bubbel zit. Zo kan je het interieur van deze wagen best beschrijven. De materialen, het leder en de afwerking zijn absolute top. De zwevende middenconsole biedt luxueuze ondersteuning en de i-Drive-knop, waarmee je de wagen in een handomdraai bedient, is intuïtief gepositioneerd. Het grote display heeft alles in huis om een ongeziene infotainment en connectiviteit te bieden.”
Tegeldesign
Serge Op de Beeck
Tegeldesign begon in 1990 als een kleine vloer- en tegelzaak in Mechelen. Sinds enkele jaren is het gevestigd in een nieuwe comfortabele showroom in Bonheiden. Tegeldesign is een totaalpartner in tegels, natuursteen en parket. De collectie bevat de nieuwste trends en creaties van verschillende Spaanse en Italiaanse tegelfabrikanten. Luxueus, karaktervol, tijdloos of modern. Daarbij staat een persoonlijk en professioneel advies en een eigen team van vaklui klaar die voor een correcte en stipte opvolging en uitvoering.
Uitgesproken design
Op De Beeck: “Het is inderdaad een wagen die stilistisch refereert naar bestaande modellen en niet de typerende, futuristische look heeft die je vaak bij elektrische wagens vindt. Maar toch is het duidelijk dat BMW een andere richting uitging en voor een heel uitgesproken styling en een geraffineerd design koos. Ondanks het feit dat het een imposante wagen is met indrukwekkende proporties toont hij veel minder bombastisch dan de X5, bijvoorbeeld. De fijne voor- en achterlichten zijn daar een goed voorbeeld van.
Smets: “De iX is op alle mogelijke vlakken een echt statement, dus ook wat betreft het design. Ook hier zie je dat in de ontwikkeling van de wagen de bestaande conventies overboord gegooid werden. Toch is BMW erin geslaagd om een look te creëren die ook de laatste twijfelaars kan overtuigen van elektrisch rijden.”
De technische hoogstandjes zorgen voor een wagen die compleet individualiseer-baar is.
Indrukwekkende acceleratie, sublieme wegligging
Op de Beeck: “En als het design mensen niet meteen zou overtuigen, dan doen de rijcapaciteiten van de iX dat ongetwijfeld wel. Die zijn namelijk ongeëvenaard. BMW staat voor mij gelijk aan rijplezier. Ik was dus vooral benieuwd of deze mastodont mij de rijervaring kon bezorgen die ik van het merk gewoon ben. Het antwoord op die vraag is volmondig ‘ja’. Wat een gasrespons, wat een koppel. Zelfs bij de lichtere iX40, waarmee ik reed, word je met een klein tikje op het gaspedaal meteen in je zetel gedrukt. De acceleratie is zonder meer indrukwekkend. Tegelijk stuurt de wagen haarfijn en strak. Ondanks zijn omvang en gewicht voelt de wagen nooit log of zwierend aan. Niet op rechte stukken, niet op smalle, bochtige wegen. Hij is onder alle omstandigheden wendbaar. Ook de remmen reageren perfect en zorgen ervoor dat je als bestuurder voortdurend een gevoel van controle behoudt.”
Dom: “Bij BMW staat rijervaring altijd centraal. Dat is niet anders bij de iX. Een state-of-the-art luchtvering houdt de bewegingen van de wagen perfect onder controle. Het gewicht ligt ook erg laag, wat in grote mate bijdraagt aan de sublieme wegligging. De iX is beschikbaar in twee versies. De vierwielaangedreven iX40 levert 326 pk vermogen en 630 Nm koppel. Om het typische BMW-rijgevoel te behouden, levert de elektromotor op de achteras meer vermogen dan die op de vooras. Uiteraard heeft ook de zwaardere iX50 vierwielaandrijving. Zijn motoren leveren 523 pk en 756 Nm koppel. Dat is goed voor een acceleratie van 0-100 in 4,6 seconden. Toch indrukwekkend voor een wagen van 4,9 m lang en 2290 kg.”
Verder dan ooit
Smets: “Belangrijk is natuurlijk ook hoever deze wagen je brengt. BMW voorziet voor de iX40 een rijbereik van 350 tot 400 km met een batterijcapaciteit van 71 kWh. De zwaardere iX50 heeft een batterij van 103 kWh en een theoretisch bereik van 480 tot 500. Het is op dit moment nog te vroeg om te weten wat deze cijfers betekenen in het dagelijks gebruik. Daar spelen immers veel factoren in mee. Onderzoek bij de iX3 en andere BMW-modellen toont echter wel aan dat het voorspelde rijbereik van BMW veel dichter aanleunt bij het werkelijke bereik dan bij andere merken.”
Technische hoogstandjes
Op De Beeck: “Wat me enorm verwonderde, was het technisch vernuft waarmee je omringd wordt in de wagen. Je voelt echt dat de wagen met je meedenkt, reageert op jou en zich aanpast aan je gemoed en je rijstijl van dat moment. De wagen is gebouwd voor en rond de bestuurder. Dat voel je aan het interieur, maar ook aan de manier waarop technologie gebruikt wordt om een gepersonaliseerde rijervaring te creëren.”
Dom: “De technische snufjes zijn te talrijk om op te noemen. Het panoramisch dak kan je met een elektrisch systeem transparant maken of net niet. Met behulp van de Assisted Driving-technologie kan de wagen bijvoorbeeld reageren op wat je doet achter het stuur. Vooral de spraakbediening is bijzonder sterk doorgedreven. Als je tegen de wagen zegt dat je moe bent, zal het elektrochroom glas meer licht doorlaten, de auto zal muziek spelen en de airco aanzetten. Dit en nog veel andere zaken zijn bovendien compleet individualiseerbaar.”
BMW iX40
Bevindingen
Fabuleus rijgedrag, sublieme versnelling en uitstekende wegligging.
Hoogwaardig comfort en technologie binnenin.
Imposant, opvallend en geraffineerd uiterlijk.
Nu verkrijgbaar in twee versies.
- Verbruik: NB
- CO2-uitstoot: 0 g/km
- 0 tot 100 km/u: 6,1 sec
- Vermogen Kw/pk: 240/326
- Emissienorm: NB
- Afmetingen (mm): 4953 (l) 1967 (b) 1695 (h)
- Gewicht(kg): 2290
- Inhoud kofferruimte (m2): 500
- Laadvermogen: Max. 150 kW DC
- Basisprijs: vanaf 81.200 euro incl. btw