2021 was merkwaardig, 2022 wordt ‘merk-waardig’. Want uw onderneming omvormen tot een sterk merk is dé sleutel tot groei. Op strategisch, commercieel én operationeel vlak. Beleving en storytelling zijn al lang geen buzzwords meer, maar essentiële bedrijfsmiddelen. Uw klanten, partners, leveranciers en medewerkers kiezen bewuster voor producten, diensten en organisaties waarmee ze interactie hebben. Een sterk merk dat hun kostbare centen, tijd en energie waard is en waarmee ze zich associëren. Maar hoe wordt u dat?
1. Soft skills
Natuurlijk is de kwaliteit van uw product of dienstverlening nog steeds van kapitaal belang. Maar de klant wil meer. In de eerste plaats: begrepen worden. Dat vraagt een flinke portie empathie. Het gaat er niet om wat u mooi of leuk vindt, maar om wat de eindklant wil. En op welke manier hij graag wordt aangesproken, opgevolgd en beloond. Zet daarom maximaal in op uw soft skills. En focus binnen uw strategie op de wensen van de klant.
2. The Why Factor
Waarom bestaat u? Wat rechtvaardigt uw plek op de markt? En wat is de meerwaarde voor uw klant? Neem tijd voor deze vragen. Want met de juiste antwoorden maakt u het verschil. Schakel hiervoor desnoods een Education Officer in. Die verzamelt, visualiseert en publiceert exclusieve data, content, case studies, testimonials en best practices op een members- of customers-only platform. Zo profileert u zich als een expert in uw vakgebied.
3. Digitale assets
‘De jeugd van tegenwoordig is niet snel tevreden!’ Misschien, maar dan gaat het heus niet over hun werkomgeving. Jonge generaties zijn gelukkiger in kleinere ruimtes. Al is voldoende licht essentieel. En ‘visuele’ corners, om voldoende content te genereren en op sociale media te posten. Leg daarom de focus niet enkel op gebouwen, maar besteed ook aandacht aan digitale assets zoals communicatieplatformen. Die onderstrepen uw vooruitstrevende visie.
4. Reputatie en beleving
De tijd dat organisaties enkel worden afgerekend op balansen, omvang en aantal medewerkers ligt al even achter ons. Alles draait om beleving. En de klik. Mensen associëren zich niet met uw product of dienst omwille van de grootte van uw organisatie, maar omdat ze een positieve review lazen van een klant. Of een authentiek verhaal waarin ze zichzelf, hun noden of een duidelijke win herkennen. Kortom: uw reputatie is belangrijker dan ooit.
5. Efficiëntie
Vaarwel brainstormsessies, welkom actiemeetings. Try and fail fast, succeed faster. Door de hoge cognitieve belasting – en dus afleiding – wordt aandacht de belangrijkste valuta. Investeer in uw professionele façade, zowel on- als offline. En focus op de essentie door middel van korte en duidelijke boodschappen die uw bestaande en toekomstige klanten omtoveren tot ambassadeurs van uw merk.
Kwantus
www.kwantus.be