Clustering versterkt marktpositie
Ludo Appels, MCS Turnhout

Clustering versterkt marktpositie

Sector metaal & oppervlaktebehandeling

Samenwerking binnen een cluster van complementaire bedrijven is één van de evoluties om uitdagingen binnen de sector van oppervlaktetechnieken beter het hoofd te bieden. De gespecialiseerde aluminiumlakkerij Metal Coating Systems (MCS) uit Turnhout ging het afgelopen jaar om die reden op in de Van Gils Holding. “Een stap die loont”, legt directeur en aandeelhouder Ludo Appels uit. 

“We bestaan als sinds 1997 als loonlakkerij voor aluminium”, vertelt Ludo Appels. “Oorspronkelijk waren we een onderdeel van het Nederlands familiebedrijf Deege. Toen dat uit elkaar viel is de meerderheid van de aandelen van MCS een tijd in handen geweest van een privépersoon. Maar die heeft ze in april 2014 verkocht aan de Van Gils Holding. Daardoor behoren we nu tot een groep met drie vestigingen: in Wuustwezel, Hoeselt en Turnhout.” 

STERCK. De toevoeging van MCS aan de groep was een strategische zet?

Ludo Appels: “Van Gils was actief in staalbehandeling: stralen, metaliseren, fosfateren, poedercoaten, … Wij zijn gespecialiseerd in het lakken van aluminium. Door onze krachten te bundelen kunnen we totaaloplossingen bieden en tegelijk bepaalde onderdelen van de cluster ook laten specialiseren in niches.” 

STERCK. Vertaalt zich dat ook naar omzet toe?

Appels: “Absoluut. Van Gils heeft een aantal klanten uit de metaalwereld die staal bewerken maar af en toe ook aluminium behandelen. Vroeger moesten ze daar iemand voor zoeken, nu kunnen ze daar ook voor bij onze groep terecht. Anderzijds hebben wij bij MCS een aantal klanten die hoofdzakelijk met aluminium bezig zijn maar af en toe vragen rond staal hebben. We kunnen hen nu binnen de grotere groep verder helpen. Er zijn ook andere synergievoordelen zoals transport dat we nu zelfs terug in eigen beheer gaan doen. We kunnen de kosten door drie delen en hebben berekend dat zelf doen daardoor goedkoper en meer flexibel is dan uitbesteding." 

Overaanbod

STERCK. Zijn er nog specialisaties binnen het lakken van aluminium?

Appels: “We zijn inderdaad wel gegroeid in bepaalde niches. Dat heeft voor een stuk te maken met het overaanbod aan aluminium coaters in de Benelux. In verhouding tot het aantal vierkante meter dat moet gelakt worden zijn er eigenlijk teveel lakkerijen. Ik zit al 30 jaar in het vak en heb de evolutie gezien. Een aantal grote lakkerijen in de Benelux richten zich vooral op de markt van profielen voor ramen en deuren. Dat is eerder massa-
productie, maar dat werk is meer en meer verschoven naar goedkopere landen zoals Spanje, Turkije en het Oostblok. 

Wij hebben ons gespecialiseerd in de toeleveranciers in de bouwsector die alles behalve ramen en deuren doen. Het gaat dan over afwerking zoals gevelpanelen, afdekpanelen, … Die vierkante meters zijn relatief gezien veel kleiner maar dat werk blijft meer regionaal. Daardoor blijft ook ons orderboekje mooi gevuld. Daarnaast werken we ook buiten de bouw voor bijvoorbeeld een Zwitsers bedrijf dat parkeermeters maakt of in de automotive sector. De marges voor dat soort werk liggen vaak hoger.”

Prijsdruk

STERCK. Hoe komt dat?

Appels: “Er zijn veel lakkerijen die zich op de bouw richten, waardoor de concurrentie en prijsdruk in die sector heel groot is. Bovendien wordt de algemene prijsdruk er sterk doorgeduwd tot bij de toeleveranciers waar wij er één van zijn. Het verbruik van aluminium neemt wereldwijd toe, maar in de bouw staat de prijs meer dan ooit onder druk. In andere sectoren speelt dat minder.”

Door onze krachten te bundelen kunnen we totaaloplossingen bieden

STERCK. Prijsdruk is een heet hangijzer in de sector?

Appels: “De eisen van de eindklant liggen steeds hoger, terwijl de prijs steeds meer onder druk staat. Vijftien jaar geleden kon je nog een klant binnenhalen die zijn materiaal bracht en terug kwam ophalen. Nu moet je zelf dat transport voorzien, terwijl je nog evenveel geld krijgt voor je werk als 15 jaar geleden. Je moet drie paletten elk op een andere wijze inpakken, transporteren en op verschillende werven afzetten. De service die we leveren is sterk toegenomen, maar we kunnen het niet doorrekenen. Bovendien zijn de levertermijnen veel korter geworden, waardoor je bijvoorbeeld bepaalde orders van dezelfde kleur niet kan laten samenkomen.” 

STERCK. De sector probeert ook op andere manieren meerwaarde te creëren?

Appels: “Men is bijvoorbeeld gaan zoeken naar nieuwe toepassingen die een meerwaarde kunnen bieden zoals extra functionele lagen met anti-
bacteriële werking of ‘self healing’ coatings. Maar dat is toch nog niet echt doorgebroken en staat nog in de kinderschoenen. Er zijn wel andere evoluties. Vroeger lakten we alleen wit, bruin en soms nog een paar andere kleuren. Dat is nu wel even anders. Vorige week hebben we ons record verbroken door op 1 dag 62 verschillende kleuren te lakken. Die flexibiliteit moet je kunnen bieden.”.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels