Sylvie Van den Broeck is algemeen directeur van sauzen-producent Manna Foods uit Wijnegem. Het bedrijf geeft met zijn bolognaisesaus merken als Miracoli, Bertolli en Barilla op de Belgische markt het nakijken. Sylvie Van den Broeck staat voor de vierde generatie van het familiebedrijf en geeft leiding aan zo’n 70 mensen.
Manna Foods is een dynamisch familiebedrijf. Overgrootvader Henri ging in 1935 met pekelharing de Antwerpse markt op. Hij beleverde onder meer de frituren in de brede omgeving. Zijn zoon Richard zorgde voor de eerste stappen richting automatisatie en zijn kleinzoon Jean werkte onder andere een kwalitatief hoogstaande bolognaisesaus uit die ook vandaag nog altijd de trots van het bedrijf is. Met 50 verschillende warme en koude sauzen en liefst 400 producten heeft Manna Foods intussen een breed assortiment op de markt. Dat wordt zowel in de retailsector als in de foodservice (pitabars, frituren, broodjeszaken) sterk geapprecieerd. Van bolognaisesaus tot groentensaus, chinese curry, mayonaise, tartare, andalouse en barbecue.
Manna Foods had het in de loop van de jaren echter niet onder de markt. De snelle internationalisering van de voedingssector drong het bedrijf in het defensief. Sylvie Van den Broeck onderkende bij haar aantreden de latente problemen van de familieonderneming en nam enkele harde beslissingen. Zo volgde een doorgedreven reorganisatie. In een volgende fase kwam het erop aan de onderneming terug op de sporen te krijgen. De jonge directeur ging voor een kordate aanpak en tekende een nieuwe langetermijnplanning uit.
Wie met plezier komt werken presteert ook beter
“Het ging er mij vooral om dat wij de eigenheid van Manna Foods als familiebedrijf bleven bewaren,” zegt ze. “Zo vind ik het belangrijk dat onze werknemers betrokken worden bij onze toekomstplannen. Werknemers die zich betrokken voelen met wat er in het bedrijf gebeurt, zijn doorgaans ook gelukkige werknemers. En wie met plezier komt werken presteert ook beter. Het gaat mij om waardering en respect voor iedereen. Ik geef de mensen daarbij graag ook hun eigen verantwoordelijkheden. Zo geef je werknemers ruimte voor hun persoonlijke ontwikkeling. Op die manier groeien zij als persoon mee met het bedrijf.”
Open communicatie
Communicatie is de kern van het verhaal. De werknemers van Manna Foods krijgen geregeld informatie over de ontwikkelingen binnen het bedrijf. Ze worden uitgenodigd voor een infosessie gevolgd door een drink, een teambuilding, een familiedag, …. Onlangs ging het over de financiële resultaten van het bedrijf. Met een omzet van 25,8 miljoen euro heeft Manna Foods verleden jaar een belangrijke kaap genomen. Een cijfer dat tot de verbeelding spreekt. In diezelfde geest van open communicatie kregen alle werknemers een bonus toegekend. Eenzelfde bonus overigens voor iedereen, van de commerciële directeur tot de man aan de afvulinstallatie in de fabriek van Schoten.
Wanneer je zelf je financiële toekomst controleert kun je het bedrijf ook sturen in de richting die je wil
Persoonlijke betrokkenheid
Die aandacht voor de teamgeest is kennelijk typisch vrouwelijk. “Manna Foods is al helemaal geen mannenbastion”, zegt Sylvie Van den Broeck. “Hier werken nogal wat vrouwen maar het is me er effectief wél om te doen de familiale spirit in het bedrijf hoog te houden. Dat is absoluut een aspect van onze ondernemingscultuur. Werken is bij ons ook een groot stuk ‘fun’. Volgens mij steekt de dynamiek van een onderneming in die balans tussen menselijke waarden en productiecijfers.”
Lange termijn
Dat persoonlijk engagement van de algemeen directeur is meteen ook het slot op de deur voor nogal wat geïnteresseerde kandidaat-overnemers die geregeld al eens komen aanbellen in Wijnegem. De snelle expansie en de sterke marktpositie van het bedrijf is veel investeerders niet ontgaan. “We gaan echter niet in op hun voorstellen. Hoe mooi ze ook mogen zijn. Het is met passie dat we werken aan de verdere groei en de verdere professionalisering van dit bedrijf. Het geluk om dit elke dag te mogen doen geven we niet zomaar op. Om naderhand overigens wat te gaan doen? Ik stel er absoluut prijs op om alles zelf in handen te houden. Ook ten aanzien van de bankiers. Wanneer je zélf je financiële toekomst controleert kun je het bedrijf ook zélf sturen in de richting die je wil. Dat is een heel belangrijk punt in onze langetermijnstrategie.”
Export
Met een jaarlijkse expansie van 5% ziet Sylvie Van den Broeck Manna Foods ook in de volgende jaren doorgroeien. Met vooral export als een sterke motor. Manna Foods is zich de laatste jaren aan het positioneren op de Afrikaanse markt in landen zoals Marokko, Togo, Kameroen, Angola,… vooral met mayonaise. De export tekent vandaag voor zo’n 20% van het omzetcijfer. “Dat kan volgens onze commercieel directeur Hans Van de Venster nog beter. In dit opzicht werken we vooral aan de verbetering van de logistiek. Naar Italië toe bijvoorbeeld, het land van de spaghetti en de bolognaisesaus. We doen het er uitstekend met een partner als Rosario. Wij beschouwen onze klanten als partners. Wij werken met hen samen om de verkoop te verbeteren. Net als onze medewerkers zijn ook onze partners degenen die het verschil voor maken Manna Foods. Het is een lijn van structurele groei en rentabiliteit die we ook in de toekomst willen aanhouden.”
De kern van het verhaal blijft evenwel de kwaliteit van de productie. In een goede prijs/kwaliteitsverhouding. “Zo hebben we onlangs nog 25% extra vlees aan onze bolognaisesaus toegevoegd. We hebben daarvoor een opgemerkte reclamecampagne rond ons merk gevoerd.”
Marketing en mensen. Sylvie Van den Broeck onderbouwt haar strategie van de 3M’s ook met machines. Verhoogde productiviteit komt voor een groot stuk ook uit de modernisering van het machinepark. In de komende weken wordt een nieuwe mayonaiselijn in Schoten geïnstalleerd. Kostprijs: 1 miljoen euro. “De verdere automatisering van de productie versterkt onze dynamiek.”.