De nieuwe vestiging van Toyota Material Handling België is het vlaggenschip van de industriezone MG Park De Hulst en een heuse blikvanger langs de Koningboudewijnlaan in Willebroek. Maar dat is lang niet alles. Het gebouw, dat in 2019 officieel opende, huisvest niet alleen de Belgische sales-, aftersales-, verhuur- en tweedehandsafdelingen; het is ook de Europese hoofdzetel voor de sales- en marketingdiensten. Alles samen zijn deze diensten goed voor 318 medewerkers en een omzet van 121 miljoen euro.
Van eenvoudige transpalletten tot complexe heftrucks; we hebben één van de meest uitgebreide gamma’s wereldwijd en zijn markleider in België en de rest van de wereld. Met de verhuis naar onze nieuwe locatie in Willebroek hebben we alles in huis om die positie naar de toekomst toe nog te versterken”, vertelt managing director Hugues Van Espen.
Europese hoofdzetel
Hugues Van Espen is sinds 2015 managing director bij Toyota Material Handling België. Voordien was hij commercieel directeur in Frankrijk en daarvoor Europees marketingdirecteur. In totaal kan hij terugkijken op een mooie carrière van bijna 20 jaar bij de Japanse multinational.
- 2,4 miljard euro omzet
- 30 landen
- 12.000 medewerkers
“Tot 2019 waren we gevestigd in Wilrijk en vond je de Europese hoofdzetel voor marketing en sales in Diegem, bij Brussel. Vandaag zijn alle diensten hier in Willebroek gevestigd. Dat gaat over 250 mensen. Een groot deel daarvan zijn techniekers die elke dag de baan op gaan om onze toestellen te servicen bij onze klanten. Daarnaast hebben we hier natuurlijk ook veel sales- en marketingmedewerkers, ondersteunende, administratieve diensten en technici voor onze eigen werkplaats.”
Van transpalletten en automatische trucks tot asset management
STERCK. Het pronkstuk van jullie nieuwe hoofdkantoor is de state-of-the-art showroom met een erg uitgebreid productgamma. Kan u iets meer over dat gamma vertellen?
Hugues Van Espen: “In totaal bieden wij meer dan 220 verschillende modellen aan. Daarmee heeft Toyota één van de meeste uitgebreide gamma’s wereldwijd. Dat gaat van een simpele transpallet tot reachtrucks, industriële trekkers, thermische en elektrische heftrucks en ook steeds meer geautomatiseerde trucks. De verkoop van die toestellen in België gebeurt hier in Willebroek. De productie van heftoestellen voor de Europese markt gebeurt in 3 verschillende fabrieken. In Zweden maken we warehousetoestellen, in Frankrijk thermische trucks en in Bologna, Italië de elektrische heftrucks. Daarnaast hebben we hier ook een werkplaats waarin we tweedehands trucks refurbishen en opnieuw op de markt brengen.”
In totaal bieden wij meer dan 220 verschillende modellen aan, één van de meeste uitgebreide gamma’s wereldwijd.
STERCK. Toyota Material Handling specialiseert zich ook in asset management. Welke services bieden jullie daarvoor aan?
Van Espen: “Ook dat is inderdaad onze core business. Voor bedrijven die niet willen overgaan tot een aankoop van heftoestellen bieden wij een brede waaier aan huur- en leasemogelijkheden. Dat gaat van korte huur van 1 dag tot enkele maanden, bijvoorbeeld om defecten of piekperiodes op te vangen, tot huur op lange termijn, en pay-back rental, waarbij we de bestaande vloot van onze klanten overnemen en aan een vast, maandelijke bedrag terug verhuren. Daarnaast bieden we ook leasing en financiële oplossingen op maat, al dan niet gecombineerd met onderhoud, herstellingen en verzekeringen. Deze oplossingen lopen heel eenvoudig via de eigen, Toyota bank.”
De Toyota Way
STERCK. Toyota Material Handling België is deel van de globale Toyota groep. Hoe past jullie vestiging binnen dat grote geheel?
Van Espen: “Zoals gezegd zijn we de enige vestiging in België en ook de hoofdzetel voor de Europese marketing en sales van Toyota Material Handling. In Europa stellen we 12.000 mensen te werk in 30 landen en realiseren we een omzet van 2,4 miljard euro. Toyota Material Handling is onderdeel van Toyota Industries dat op zijn beurt 1 van de 16 corporations is van de Toyota Group. Bij Toyota Industries werken 67.000 mensen die samen een omzet realiseren van 12 miljard euro. De grootste tak binnen de globale groep is uiteraard Toyota Motor Corporations, goed voor zo’n 50% van de totale omzet van de groep.”
STERCK. Hoe slagen jullie erin om die positie van marktleider te consolideren?
Van Espen: “Marktleider word je niet zomaar. Daar heb je een uitstekend en betrouwbaar productgamma voor nodig en een werkwijze waarmee je het verschil maakt. Ik ben ervan overtuigd dat we marktleider zijn omdat we werken volgens de ‘Toyota Way’. Dat betekent dat alles wat we doen te herleiden is tot 2 grote pijlers. Ten eerste is dat streven naar voortdurende verbetering door uitdagingen aan te gaan en door situaties en problemen te begrijpen door naar de bron ervan te gaan. Ten tweede werken we vanuit een respect voor mensen en een sterk team. Deze pijlers zijn de basis van het unieke Toyota Productie Systeem (TPS), een lean management- en manufacturing systeem dat elk facet van onze organisatie doordringt en cruciaal is voor de de kwaliteit en de bedrijfsprocessen. Verantwoordelijkheid staat centraal in dit systeem evenals de optimalisatie van de natuurlijke, menselijke en bedrijfsmiddelen die we dagelijks inzetten. Onze werkplaats is een case example van het TPS. Van heel Europa komen mensen naar hier om te kijken hoe wij dit systeem toepassen.”
Automatisatie en Logistics Solutions Integration
STERCK. De logistieke sector kende de afgelopen jaren heel wat ontwikkelingen. Dat heeft onmiskenbare gevolgen voor jullie business. Wat zijn voor jullie de belangrijkste tendensen?
Van Espen: “Een belangrijke is zonder enige twijfel automatisatie. Dat geldt niet alleen voor heftrucks maar voor de hele economie. Alles wat met warehouse management te maken heeft wordt vandaag reeds in grote mate geautomatiseerd. Heftoestellen nemen daarbij een belangrijke plaats in. Toyota staat erg ver wat betreft geautomatiseerde material handling. Dat raakt ons immers in de kern van het Toyota Productie Systeem en ondersteunt het lean denken dat zo belangrijk is voor ons bedrijf. Wij kunnen geautomatiseerde oplossingen bieden voor zowat alle toepassingen in elke bedrijfsomgeving: van pallettransport tot stockage op hoogte en alles daartussen.
De ontwikkeling van complete en geïntegreerde logistieke oplossingen ‘from scratch’ zijn onze grote speerpunten voor de toekomst.
Maar we gaan verder dan louter automatisering waarbij toestellen vooraf bepaalde trajecten automatisch afleggen. Samen met Microsoft ontwikkelde Toyota prototypes van intelligente toestellen die door Artificial Intelligence geheel zelfstandig hun trajecten kunnen leren en bepalen op de werkvloer. Daarnaast zetten we vandaag volop in op wat we Logistics Solutions Integration noemen. Zoals de de term het zegt ontwikkelen we daarbij complete en geïntegreerde logistieke oplossingen voor onze klanten: van de ontvangst en opslag van goederen, tot order picking, verpakking, verzending en de nodige software. We werken daarvoor samen met gespecialiseerde partners. Zo ontwikkelden we voor een klant bijvoorbeeld een compleet nieuw concept voor hun productieruimte. Daarin integreerden we een hele reeks aan oplossingen om zo voor hen een maximale waarde te creëren.”
De perfecte match in Willebroek
STERCK. Sinds 2019 is Willebroek jullie thuisbasis. Wat heeft jullie keuze voor deze locatie bepaald?
Van Espen: “Zoals steeds bij zo’n ingrijpende beslissing zijn er verschillende factoren doorslaggevend. In de eerste plaats ligt de huidige locatie ongeveer midden tussen Wilrijk en Diegem waar we voordien gevestigd waren. Voor onze medewerkers is dat een aanvaardbare afstand om dagelijks af te leggen. Dat was erg belangrijk voor ons. En tussen Antwerpen en Brussel is er niet zoveel beschikbare ruimte voor een groot gebouw zoals het onze. We zijn hier ook niet alleen. Deze plek ademt een industriële, logistieke sfeer: we liggen dichtbij de A12, de E19 en het Zeekanaal Brussel-Schelde, dat is uniek. Bovendien zijn onze buren eigenlijk onze klanten. Als zij ons nodig hebben, kunnen we er soms letterlijk naartoe wandelen. Daarnaast liggen we ook vlakbij Mechelen, een heel leuke stad voor onze internationale bezoekers. Ook met het lokale bestuur van Willebroek hadden we meteen een goede verstandhouding. Al die factoren samen zorgen er voor dat we hier perfect op onze plaats zijn.”
STERCK. Uit die goede verstandhouding met de lokale overheid zich ook in nauwe contacten of samenwerkingen?
Van Espen: “Op dit moment is dat niet het geval. Wat ik wel zie is een sterke visie op logistiek en e-commerce bijvoorbeeld. Het lokale bestuur, en met name de burgemeester heeft een duidelijk beeld van de plaats die industrie en business innemen in de ontwikkeling van Willebroek. Vanzelfsprekend werken we daar graag aan mee. De gemeente heeft ook alles om die ambities kracht bij te zetten: dichtbij Brussel en Antwerpen, vlakbij belangrijke verkeersaders en het kanaal en dus perfect gesitueerd om een echte hub te worden voor een intermodale logistiek.”