Online adverteren is hot. Google Ads of betaalde advertenties zijn een belangrijk onderdeel geworden van online marketing, toch zijn ze niet voor elk bedrijf even interessant. Sommige producten en diensten lenen zich minder goed voor een campagne in Google. Ontdek waarom.
Online advertenties zijn niet meer weg te denken. Als mensen zoeken naar een product of dienst, kunnen ze Google gebruiken als zoekmachine. Het is interessant als jouw bedrijf bovenaan komt te staan tussen de zoekopdrachten. Dit kan door gebruik te maken van Google Ads, ook wel SEA (search engine advertising) of betalende advertenties genoemd. Die zullen het aantal clicks, maar natuurlijk ook het aantal websitebezoeken en de conversie van jouw website verhogen.
Effectiviteit
Met Google Ads kan je specifiek klanten aanspreken. Je bepaalt ook zelf hoeveel je wilt spenderen door een maximum budget in te stellen. Betalen doe je enkel voor gewenste prospecten omdat je alles net zo specifiek kan bepalen. Je bepaalt zelf je eigen zoekwoorden en kan woorden uitsluiten. Zodra je campagne gepubliceerd is, ben je als bedrijf zichtbaar en kan je resultaten analyseren en bijsturen waar nodig.
Meten is weten
Als je weet dat je klanten Google niet gebruiken of je na onderzoek merkt dat er te weinig verkeer is op je product, zijn Google Ads niets voor jouw bedrijf. De zoekwoordplanner van Google kan een handige tool zijn om dit te onderzoeken. Zo kan je zien hoeveel keer per maand er gezocht wordt naar een bepaald zoekwoord in een bepaalde regio. Zorg er ook voor dat je website conversiegericht is door het gebruik van actiegerichte knoppen en stel de door jou bepaalde doelgroep correct in.
Google Ads zijn ook afgeraden als er te weinig winstmarge is op je product. Als een product maar een marge van enkele euro’s heeft en door onderzoek blijkt dat er weinig wordt naar gezocht, is het niet haalbaar om aan Google Ads te doen met dat product omdat er onvoldoende return on investment zal zijn. Producten met een lage aankoopwaarde zijn daarom ook minder interessant voor betalende advertenties.
Alternatieven
Niet getreurd, naast Google Ads zijn er tal van andere marketingmogelijkheden om je bedrijf in de kijker te zetten. Social media kunnen bijvoorbeeld interessant zijn als je werkt met bepaalde events. Offline marketing daarentegen is ideaal voor een bedrijf waarbij de focus lokaal ligt.
Je kan Google Ads-campagnes zelf opstellen, maar dit is vrij technisch en tijdrovend. Ongeveer 95% van de bedrijven besteedt dit uit voor de technische opzet en bijsturing. Als je campagnes wil uitbesteden, kies dan voor een bureau met een Google Partner-badge. Zij hebben ervaring en kunnen je inzichten geven in zoekwoorden en resultaten.