Not Only White staat voor design wastafels en baden uit 'biobased solid surface'. We spraken met Peter Callens en Marike Andeweg, twee spilfiguren achter het bijzondere merk.
Marike en Peter ontmoetten elkaar zo’n 20 jaar geleden op een Nederlandse vakbeurs. Het klikte meteen. Ondertussen zijn ze volwaardige zakenpartners met elk hun eigen rol binnen het designlabel Not Only White, in 2010 opgericht door Marike. Peter legt als zaakvoerder zijn commerciële en organisatorische skills in de weegschaal, Marike focust zich als ontwerpster op het conceptuele luik. De verbindende factor is een no-nonsense benadering, met oog voor kwaliteit en gevoel voor verfijnde luxe.
STERCK. Hoe zit jullie samenwerking precies in elkaar?
Peter: “Marike is het creatieve hart van Not Only White en een bijzonder getalenteerde ontwerpster. Ze won verschillende designprijzen, waaronder de 'Red Dot Award' en meerdere iF-awards. Vanuit haar studio in Amsterdam creëert ze wastafels, baden, bijpassend kraanwerk, accessoires … Af en toe werken we samen met andere ontwerpers, zoals bijvoorbeeld Joost van der Vecht.”
Een badkamer is niet alleen een functionele ruimte, maar mag er ook goed uitzien. Het is een ruimte waar je je comfortabel moet voelen en tot rust kan komen.
Marike: “Peter heeft veel commercieel inzicht en gaat steeds voor een win-winsituatie voor alle partijen. Bovendien is hij ook sterk technisch onderlegd en heeft hij een erg groot netwerk van fabrikanten. Dat geeft mij de ruimte om mij 100% op het creatieve te concentreren. Ik overleg met architecten, bezoek beurzen in binnen – en buitenland, lees magazines … Kortom, ik krijg volop de kans om mijn creatieve brein te voeden en tegelijkertijd voeling te houden met de realiteit. Ik sta als het ware met één been in de realiteit en met het andere in mijn droomwereld. Toch zijn onze ontwerpen in de eerste plaats functioneel en willen we dat ze ons publiek aanspreken. Mensen hebben bepaalde verwachtingen op het vlak van sanitair. Het is niet ons doel om kunstzinnig uit de hoek te komen, maar ik probeer wel naar mijn collecties te kijken als design objecten.”
STERCK. Not Only White staat voor duurzaam design. Wat betekent dat precies?
Peter: “Een deel van onze wastafels en baden is gemaakt uit Velluto®, een hoogwaardig 'biobased solid surface'-materiaal. Velluto® bestaat voor 50% uit mineralen en voor 50% uit polyesterhars. 30% van de hars die voorheen van fossiele oorsprong was, is nu vervangen door polyesters van plantaardige oorsprong, afkomstig van gecertificeerde teelten. Aangezien het een granulaat is, wordt de wastafel of het bad in één vorm gegoten, waardoor je niets moet lijmen en je dus een erg hoogstaande en pure afwerking krijgt. Bovendien biedt het tal van afwerkingsmogelijkheden. De Soft Touch, bijvoorbeeld, is een coating in een kleur naar keuze die de buitenkant van de wastafel of het bad een fluweelachtige touch geeft. Met onze Palette-afwerking lakken we zowel de binnen– als buitenkant in een matte finish, eveneens in een kleur naar keuze. Het gaat om een verf in twee componenten en is dus zeer sterk. Kortom, wij bieden met amper één materiaal een compleet gamma aan mogelijkheden.”
Marike: “Voor mij is duurzaam design, naast het zo bewust en spaarzaam mogelijk omgaan met grondstoffen, ook gerelateerd aan vormgeving. Ik probeer producten te ontwerpen die niet onderhevig zijn aan grillen, maar net tijdloos zijn. Hierdoor raak je als gebruiker niet uitgekeken op je product en is er ook geen reden om het te vervangen. Door het gebruik van kwalitatief hoogwaardige materialen, zoals Velluto® biobased, krijgt het product een langere levensduur. Duurzaamheid zit ook in ons maatwerkconcept waar ik twaalf jaar geleden mee ben gestart. Door maatwerk aan te bieden, produceer je enkel dat wat nodig is.”
STERCK. Hoe kunnen mensen een Not Only White-product kopen?
Peter: “Not Only White staat enerzijds voor een basiscollectie van wastafels en baden. We volgen de micro– en macrotrends en luisteren naar de noden en vragen van onze klanten, waardoor de collectie voortdurend in beweging is als het gaat om kleur en accessoires. Anderzijds is er het maatwerk, waarbij we van één stuk in opdracht van een architect tot grote oplages produceren, bijvoorbeeld voor projectontwikkelaars of hotelketens. Het unieke van Not Only White is dat wij rechtstreeks zaken doen met onze klanten, zonder onnodige tussenpartijen, waardoor we kort op de bal kunnen spelen.”
Marike: “We merken dat klanten die uit onze collectie kopen, vaak instant verliefd zijn geworden op een stuk, dat ze dan in hun interieur integreren. Elk stuk straalt hetzelfde gevoel en dezelfde eenheid uit, dat bewaken we heel erg. Je kunt meteen zeggen: ‘Dat is een Not Only White’. Klanten die bij ons aankloppen voor maatwerk, zijn zowel individuen die op zoek zijn naar een specifiek ontwerp als grote b2b-klanten, die soms tot 400 stuks bestellen. Dankzij de combinatie van collectie en maatwerk bieden we een enorme flexibiliteit.”
Onze ontwerpen stralen een bepaalde luxe uit, zonder dat het extravagant of overdadig wordt.
STERCK. Hoe zou u de stijl van Not Only White omschrijven?
Marike: “Ik omschrijf onze stijl graag als ‘refined luxury’. Onze ontwerpen stralen een bepaalde luxe uit, zonder dat het extravagant of overdadig wordt. Ik ben ervan overtuigd dat eenvoud siert. Not Only White staat voor ‘simple pleasures’, voor rust en schoonheid, voor bescheidenheid. Je wordt blij als je naar onze ontwerpen kijkt. Die bescheidenheid past trouwens zowel bij onze producten als bij ons bedrijf. We zijn stuk voor stuk mensen die liever op de achtergrond blijven. Dat is soms tegenstrijdig met wat we doen, want als ondernemer willen we natuurlijk verkopen. Daarom laten we de producten zo veel mogelijk voor zich spreken in combinatie met een gezonde dosis marketing.”
STERCK. De b2b-markt is voor jullie een belangrijke doelgroep?
Peter: “Dat klopt. Vooral met ons maatwerk bieden we een antwoord op specifieke vragen van architecten, projectontwikkelaars, keukenbouwers, schrijnwerkers, enzovoort. Denk maar aan een wastafel die moet passen op een bepaalde kast, een stijl die de klant wil doortrekken doorheen het volledige gebouw, bijvoorbeeld een hotel. We leveren wastafels in alle RAL – en NCS-kleuren en ontwerpen ook vaak bijhorende accessoires.”
Marike: “Samen met de klant gaan we eerst op zoek naar een oplossing binnen het bestaande gamma, dat veel uitgebreider is dan hetgeen op de website en in onze catalogus te vinden is. Vaak kunnen we met enkele kleine aanpassingen al een antwoord bieden, zonder afbreuk te doen aan de identiteit van Not Only White. Soms wil de klant iets heel specifieks. Zo kregen we bijvoorbeeld de vraag van een architect voor een bordeauxrode wastafel met een zwart stalen handdoekenrek, passend bij het historisch karakter van het gebouw. We kwamen samen tot een concept, in de stijl van Not Only White en binnen het voorziene budget. We worden graag van bij de ontwerpfase betrokken bij een project. Onze expertise en verregaande kennis van materialen is echt een meerwaarde.”
STERCK. Wie is het team achter Not Only White?
Peter: “Achter Not Only White staat een compact team dat bestaat uit heel verschillende mensen. Net dat zorgt voor de beste ideeën. De mix van al die verschillende invloeden werkt super goed. Ikzelf ben vooral thuis in het commerciële, Marike is ons creatieve brein. Daarnaast kunnen we rekenen op specialisten in software en 3D-tekenen. Om de cirkel rond te maken, is er An. Zij is onze spin in het web op het gebied van projectmanagement en logistiek.”
STERCK. Wat is de missie van Not Only White?
Peter: “We willen producten op de markt brengen waar we 100% achter staan. De badkamer is niet alleen een functionele ruimte, het is een ruimte waar je je comfortabel moet voelen en tot rust kan komen. Zelfs de badkamer in een ziekenhuis moet aangenaam zijn om in te vertoeven. Dit bereik je onder andere met helder vormgegeven wastafels en de juiste toepassing van kleur. Vernieuwend design dat betaalbaar en onderhoudsvriendelijk is: dat is bij ons de rode draad. Het is leuk om design awards te winnen, maar we willen vooral praktische stukken maken die mensen ook graag gebruiken. In Nederland staan we al zeer sterk, nu willen we de Belgische markt overtuigen van onze meerwaarde.”
Marike: “Mensen worden vandaag overspoeld met producten. Met Not Only White willen we hen ontzorgen en voor hen op zoek gaan naar een passende oplossing, in alle rust en zonder keuzestress. Architecten hebben maar een beperkte tijd binnen een project voor het sanitair. Daarom proberen we ons aanbod zo zuiver en helder mogelijk te houden.”