Het allerbelangrijkste element in een bedrijf zijn de mensen. Het menselijk kapitaal noemen ze dat wel eens. Ondanks de beste machines of de beste technieken zal je bedrijf enkel kunnen slagen als de juiste mensen in je team werken en als één geheel functioneren.
Een persoon kan veel meer werk verzetten als hij er plezier in heeft. En je klanten voelen dat ook. Hoe vaak ben je al in een winkel of een restaurant geweest waar je de passie van de mensen voelde? En hoe vaak heb je dit al gemist? Is het eten (en de beleving!) lekkerder als je het plezier van de mensen erbij krijgt? Uiteraard!
Als je als klant naar een helpdesk belt en je krijgt iemand aan de lijn met professionaliteit, met passie en zelfs met een beetje humor, dan gaat alles toch veel beter? Zelfs een pand dat je gaat bezichtigen ziet er beter uit als de makelaar plezier heeft in zijn job.
Wat is het verschil tussen professionals en amateurs?
In elk bedrijf zijn er professionals en (jammer genoeg) ook vaak een aantal amateurs. De professionals doen hun werk graag, willen het beste voor de klant en willen goed zijn in hun job. Ze streven er telkens naar om zo weinig mogelijk fouten te maken en om beter te worden in hun job. De amateurs komen werken omdat ze moeten, zij nemen het niet zo nauw met de klantbeleving en zetten hun eigen emoties voorop. Hebben ze zin om te werken vandaag of niet? Zullen zij de regels van het bedrijf volgen of niet? Zullen zij net dat beetje meer doen voor jouw klanten? Jammer genoeg niet.
Een professional zorgt ervoor dat hij zijn klant (of collega!) altijd goed te woord staat, dat hij zijn eindresultaat op een professionele manier bereikt en dat hij volhoudt tot dat is gebeurd. Een professional zijn heeft niets te maken met de studies die iemand wel of niet gevolgd heeft of met de functie die de persoon uitvoert. Op elk niveau in een bedrijf kan je professionals tegenkomen … of amateurs.
Hoe behoud je de professionals in je team?
En weet je wat? Professionals willen werken met professionals. Dat is misschien evident. Maar wat ook waar is, is dat amateurs vooral met amateurs willen werken. Denk daar even over na. Dat wil dus het volgende zeggen: als je een aantal amateurs in je bedrijf laat zitten, zullen de professionals je bedrijf verlaten. Zo verlies je dus je beste mensen en dat is pijnlijk, heel pijnlijk. Zo heb je namelijk (onbewust) de weg geopend naar nog meer amateurisme. Wie werkt er nu graag met amateurs? Juist, andere amateurs.