Vandaag de dag heb je zowel online als offline ontelbaar veel interacties met diverse merken. Als onderneming moet je dus uit een ander vaatje tappen als je ervoor wilt zorgen dat je doelpubliek je herkent. Laat de massa je niet opslokken en onderscheid jezelf door je merkidentiteit door te trekken in je grafisch design.
We geven graag een aantal best practices mee die je vrijwel meteen kan toepassen. Om ervoor te zorgen dat je doelpubliek je herkent, hoef je ook niet het warm water uit te vinden. Een foute perceptie die we nog al te vaak tegenkomen bij mede-ondernemers. Met minieme aanpassingen en ervoor te zorgen dat je consistent communiceert over je verschillende kanalen heen, zet je al grote stappen ten opzichte van je concurrenten.
Kleuren
Je huiskleuren dragen voor een groot stuk bij aan de perceptie die mensen hebben over je onderneming. We linken onbewust bepaalde karakteristieken met bepaalde kleuren. Zo kies je niet voor grijs als huisstijlkleur wanneer je sportkampen voor kinderen organiseert. Dit is namelijk een kleur die we linken aan iets formeel en stil.
Typografie
Denk grondig na over het type font dat je wilt gebruiken. Dat zegt veel meer over je merk dan je in eerste instantie denkt. Als een begrafenisondernemer een speels lettertype gebruikt is dit heel atypisch. Kijk dus goed naar de sector waar je jezelf in bevindt. Speel je graag op safe? Kies dan voor fonts als Poppins & Montserrat.
Afbeeldingen
Onderschat de kracht van de afbeeldingen die je gebruikt niet. Het zet je boodschap kracht bij. Neem dus niet zomaar willekeurig wat stockfoto’s van het internet die in de verste verte niet linken met de boodschap die je wilt overbrengen. Zorg er steeds voor dat je beelden en woorden hetzelfde verhaal vertellen.
Logo
Je logo is het gezicht van je merk. Het is de weerspiegeling van je merkidentiteit. Je logo moet in een vingerknip een antwoord bieden op de volgende vragen:
- Wie ben je?
- Waar sta je voor?
- Wat zijn je activiteiten?
Kortom: wees consistent
De sleutel die alle deuren opent in het grafisch landschap is consistentie. Creëer een gevoel van herkenbaarheid bij je doelpubliek en bouw relaties op die berusten op wederzijds vertrouwen. Op die manier heb je altijd een streepje voor op je concurrenten.