Ondernemen tijdens crisissen: 7 praktische tips
An Vermeulen Yarlini

Ondernemen tijdens crisissen: 7 praktische tips

Praktijck - Yarlini

Corona, oorlog en de energiecrisis hebben impact op alle ondernemers. Veel bedrijven staan onder druk, zien wegvallende klanten, omzet die terugloopt en vaste kosten die verhogen. Maar crisissen bieden ook opportuniteiten. De afgelopen maanden heb ik vele ondernemers gecoacht, geadviseerd en geholpen om met succes rendabel te blijven ondernemen. Op basis van mijn ervaringen heb ik de zeven belangrijkste tips op een rij gezet.

1. Scenario

Als ondernemer is het van belang om een duidelijke blik op de toekomst te hebben. Stel je GPS in…waar wil je arriveren? Werk bepaalde scenario’s uit en denk na over de consequenties. Kies bewust een pad en zet visie om in concrete acties. Meet je succes en stuur tijdig bij waar nodig.

2. Business Design

Succesvolle bedrijven hebben permanent oog voor de driehoek van klant, technologie en business. Ze verbeteren hun processen op basis van inzichten, efficiëntie en customer experience of gebruikerservaring. De wereld verandert, klanten en het ondernemerschap ook… Durf jezelf en bedrijf in vraag stellen zodat je vinger aan de pols houdt. Hou je businessmodel in het oog en durf tijdig innoveren.

3. Innovatie

Bijblijven wilt ook zeggen, je scope verruimen en trends aftoetsen. Bedrijven die het goed doen, hun omzet stabiliseren of laten groeien en in staat zijn om nieuwe markten aan te boren in crisistijd zijn voornamelijk bedrijven die investeren in innovatie en toekomstgericht ondernemen. Digitalisering is een belangrijke driver voor je bedrijf. Een goedlopend productieproces is productief én efficiënt.

4. Duurzaam

Een bedrijf dat nu nog steeds niet de noodzaak van ondernemen met oog voor mens, milieu en maatschappij ziet, is niet meer geloofwaardig. Financieringspartijen willen ten allen tijde weten hoe je omgaat met duurzaamheid, hoe toekomstbestendig je bent, wat je visie is en hoe je hebt nagedacht over de ontwikkeling van je medewerkers, impact op maatschappij en natuurlijk je omzetontwikkeling hierin. Wees voorbereid! 

5. Sociaal rechtvaardig 

Een toekomstgerichte onderneming is sociaal rechtvaardig en kijkt naar de lange termijn. Ze houdt focus op alle stakeholders van het bedrijf en investeert in communicatie, contact en netwerk. Door het goed zorgen voor medewerkers en aandacht voor de directe omgeving krijgt de onderneming een duurzame plek in de maatschappij. 

6. Leidende manager

Vandaag hebben we niet alleen leiders nodig met een toekomstvisie en creatief vermogen maar ook managers die medewerkers kunnen motiveren en verandering (change) bewerkstelligen. De hedendaagse succesvolle manager combineert inspirerend leiderschapsgedrag (lange termijn) met pragmatische managersvaardigheden (korte termijn). Kortom, de ideale mix van persoonlijkheid, doorzettingsvermogen, discipline én doelgerichte focus scoort de beste resultaten. 

7. Reserves

Cash is een buffer voor continuïteit en maatstaf voor winst. Veel ondernemers staren zich blind op omzet, marge of winst. Dit zijn belangrijke kengetallen, maar waar de jaarrekening positief is, kan de financiële stabiliteit van je onderneming toch in het gedrang zijn. Niet de winst garandeert de continuïteit van je bedrijf, maar het feit of je voldoende cash in je bedrijf hebt. Een efficiënt cashbeheer en grip op je cijfers doet wonderen voor je rendabiliteit en gemoedsrust.

Met meer dan 25 jaar business- en managementervaring in the field deel ik graag mijn kennis, ervaring,  expertise én tools om jou en je bedrijf rendabel te laten boosten.

Yarlini
www.yarlini.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels