Communicatie lijkt simpel en is tegelijkertijd ook best lastig. We weten allemaal dat we goed moeten communiceren. We weten allemaal dat we naar de juiste persoon moeten communiceren (en niet bij iemand gaan klagen die er niets aan kan veranderen). We weten ook allemaal dat we op de juiste manier moeten communiceren. Toch loopt de communicatie zo vaak fout. Het is in feite één van de moeilijkste dingen in het leiden van een bedrijf (en ook in een gezin, maar daar gaat het nu even niet over). En ook het allerbelangrijkste!
Stel, je hebt de knapste plannen, je zit vol energie en passie, je hebt heel gedreven medewerkers, een goed financieel inzicht én een goed innovatief product of een waardevolle dienst. Wat kan er dan nog mislopen?
Wel, de communicatie naar je team kan mislopen. De communicatie tussen je teamleden kan mislopen. De communicatie naar je klanten toe kan mislopen. En de communicatie tussen de vennoten of managers kan mislopen.
Waarom is communicatie toch zo moeilijk?
Mensen zijn soms onvoorspelbare wezens. Ze hebben emoties. De ene keer kunnen ze meer verdragen dan de andere keer. Dat maakt dat er niet één manier van communiceren is die altijd werkt.
En wat is communicatie eigenlijk?
Een goede communicatie houdt in dat er een wisselwerking is tussen twee of meer mensen, dat er goed naar elkaar geluisterd wordt, en dat men elkaar probeert te begrijpen en niets opdringt maar toch zegt wat men te zeggen heeft.
Soms houdt het in dat we helemaal niets zeggen en gewoon luisteren. En soms wil het zeggen dat we wat duidelijker moeten zijn en onze boodschap meerdere keren moeten herhalen.
Communicatie is een heel rijk onderwerp. Is het mogelijk om mensen beter in te schatten en zo gepaster te communiceren? Ik denk het wel. Kan dat resulteren in een vlottere werking en meer tevreden mensen? Ja, dat ook.
Om te beginnen maakt het al een heel groot verschil als je beter luistert, écht luistert. En niet tijdens het luisteren al zit te bedenken wat je later allemaal gaat zeggen om je punt toch duidelijk te maken.
Stel vragen. Wees geïnteresseerd. Laat hen weten dat je hen gehoord hebt. Breng dan pas je eigen boodschap. Dat maakt al een enorm verschil in de kwaliteit van je communicatie.