Pionier in legale sportweddenschappen
Hans van Impe
& Seydi Tekin
Betcenter

Pionier in legale sportweddenschappen

Blick op - Betcenter

“Ik ben niet tegen strenge reguleringen. Integendeel. Ik ben er net voorstander van.” Niet meteen het antwoord dat je zou verwachten van Seydi Tekin, CEO van Betcenter. Nochtans maken lokale en federale overheden het niet eenvoudig voor de aanbieder van sportweddenschappen om zijn marktaandeel te vergroten. “Maar we blijven uitgaan van onze eigen sterkte. Ondertussen doen we alles volgens het boekje.”

Seydi Tekin (47) is een rasondernemer. Na het runnen van enkele horecazaken in Beringen besloot hij samen met zijn toenmalige partner op 29-jarige leeftijd Betcenter op te richten. Een wedkantoor waar bezoekers zich konden wagen aan sportweddenschappen. Geen schimmig lokaaltje waar de bookmaker zich achter een tralieloket bevindt, maar een huiselijke ruimte waar het aangenaam vertoeven is. “Ik wilde van Betcenter een nieuw soort bruin café maken. Zonder alcohol weliswaar.” Het legde Tekin geen windeieren. Het concept van Betcenter sloeg aan. Vanuit Limburg verspreidden de wedkantoren zich als een olievlek over België. Vandaag is Betcenter de tweede grootste retailer op de markt, met 84 verkooppunten en 154 voltijdse medewerkers. ”

Betcenter_Hans_Van_Impe_Seydi_Tekin

Pionier in de sector 

STERCK. Wat maakt het concept van Betcenter zo sterk? Seydi Tekin: “De atmosfeer. De beleving. Samen live naar sportwedstrijden kijken creëert een communitygevoel over bevolkingsgroepen heen. Denk maar aan de samenhorigheid tijdens grote toernooien. Daar proberen wij op in te spelen met grote schermen, mooie inkleding en comfortabele zetels. Kortom alles om samen een gezellige namiddag of avond te beleven. Dat idee was vrij revolutionair in 2005.”

STERCK. Hoe zag het toenmalige Belgische wedlandschap eruit?

Seydi Tekin: “De Kansspel­commissie werd opgericht in 1999 met als doel het kanaliseren van illegaal gokken naar legale kansspelen. Dit ter bescherming van de spelers. Enkel als je een vergunning van het Ministerie van Financiën had mocht je openblijven, de rest van de goktenten moest haar deuren sluiten. Het leidde tot een eerste schifting.”

Hans Van Impe (Voorzitter Raad van Bestuur): “Buurlanden zoals Nederland of Duitsland stonden bijlange zover nog niet. Die kwamen bij ons kijken hoe het dan wel moest.”

Seydi Tekin: “Wij kregen onze vergunning in 2005 en opereerden dus volledig binnen het wettelijk kader. In 2010 werd de wet verder verscherpt. Vanaf nu moesten er strikte identiteitscontroles worden toegepast. Het zorgde ervoor dat de laatste cowboys van de markt verdwenen. Wij als legale aanbieders mochten voortdoen. Met Betcenter toonden we dat je evengoed kon groeien door de letter van de wet te volgen.”

Ik wilde van Betcenter een bruin café maken. Zonder alcohol weliswaar.

Strenge reglementering

STERCK. Sinds vorig jaar zijn de toelatingsvoorwaarden tot wedkantoren opnieuw flink opgeschroefd.

Seydi Tekin: “Zonder met ons aan tafel te zitten overigens. Wij zijn nochtans absolute voorstander van de EPIS-lijst (zwarte lijst van kwetsbare profielen die in 2019 voor wedkantoren werd ingevoerd, nvdr.). Gokverslaafden of mensen met een collectieve schuldenregeling horen tegen zichzelf beschermd te worden. Wie op de lijst staat komt er niet in. Maar de uitvoerende regels zijn een overkill. Van elke klant die ons kantoor binnenwandelt moet we een rits persoonlijke gegevens opvragen, de identiteitskaart kopiëren, ter plaatse een foto nemen en een handtekening verkrijgen. Daarbovenop moeten we al die data ten minste 10 jaar bijhouden. Zeg nu zelf, dat is er toch over?”

Hans Van Impe: “Geen wonder dat de rechtbank van eerste aanleg deze week brandhout maakte van het Koninklijk Besluit. Het streeft de essentie van controle voorbij, druist in tegen de GDPR-wetgeving en geldt niet voor dagbladhandelaars. Terwijl die laatste ook weddenschappen aanbieden.”

Seydi Tekin: “Al onze wedkantoren zijn intussen conform de nieuwe toelatingsvoorwaarden. Dat bracht de nodige investeringen met zich mee, zoals het scholen van onze medewerkers en het aankopen van soft- en hardware. Nu moeten we opnieuw van voor af aan beginnen. Frustrerend, dit had eenvoudig vermeden kunnen worden.”

STERCK. In juli 2023 volgt er een verbod op gokreclame en een verhoging van de minimumleeftijd voor weddenschappen naar 21 jaar. 

Seydi Tekin: “Die impact is minder groot dan je zou denken. Onze reclamecampagnes zijn relatief bescheiden, ook al zijn we de tweede grootste retailer op de markt. Qua sponsorships gaat onze focus uitsluitend naar lokale voetbalclubs uit de lagere reeksen. Ook dat is deel van het community-verhaal.”

Hans Van Impe: “We hadden deze maatregelen voorspeld. De wetgever kijkt nu eenmaal met veel argwaan naar de sector, vooral als het aankomt op blootstelling naar een jong publiek. Daarom hebben we geen probleem met de verhoging van de minimumleeftijd, zolang de maatregel maar voor iedereen geldt.”

Betcenter in cijfers
  • 84 wedkantoren
  • 154 medewerkers
  • 113 miljoen euro omzet 2021

Sociale aspect

STERCK. Heeft de sector een imagoprobleem?

Hans Van Impe: “Als het van de politiek afhangt wel. Zij bekijken onze sector steeds door dezelfde nauwe bril. Wij zijn geen criminelen of maffiosi. Wij bieden geen gokspelen aan maar sportweddenschappen. Anders gezegd: jij doet voorspellingen op basis van je sportkennis. Onze cijfers tonen aan dat een gemiddelde klant bij ons 21 euro per week uitgeeft. Is dat zo overdreven?”

Seydi Tekin: “Ons businessmodel is gericht op het sociale aspect. Betcenters zijn sociale ontmoetingsplaatsen. Er ontstaan communities van mensen met een totaal andere achtergrond. Samen naar de match kijken en discussiëren wie de beste spits van het moment is – dat is pure beleving.”

Hans Van Impe: “Daarnaast geven mensen met een ‘zwak’ profiel op de arbeidsmarkt ook de kans om voor Betcenter te werken …”

Seydi Tekin: “…mét de nodige doorgroeimogelijkheden. Ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om je op de arbeidsmarkt te bewijzen als je de taal niet beheerst of geen diploma hebt. Het ontbreekt die mensen vaak niet aan motivatie. Wel aan kansen. Wij leiden onze mensen zelf op en bieden ze een carrièrepad. Maar dat ziet de buitenwereld niet.”

Omnichannel

STERCK. Gaan klanten vandaag niet sneller op zoek naar online aanbieders?

Seydi Tekin: “De toekomst is omnichannel. Daar proberen wij ook op in te spelen. De look & feel van onze wedkantoren willen we doortrekken naar onze online aanwezigheid. Momenteel halen we 15% van onze omzet uit online weddenschappen. Een peulschil in vergelijking met onze concurrenten. Onze ambitie is om naar een 50/50 verhouding te gaan. Maar onze fysieke wedkantoren blijven ons uithangbord. Beleving blijft ons USP. Dat moet voelbaar aanwezig blijven op fysieke locaties.”

Hans Van Impe: “We kiezen bewust voor een ander verdienmodel dan de grote online spelers. Zij focussen op volume, wij focussen op kwaliteit en loyaliteit. De zogenaamde ‘levensduur’ van een onlineklant is gemiddeld 12 weken. Bij ons is dat 24 maanden. We doen er met andere woorden alles aan om retentie te creëren. De brug naar online maken we vooral vanuit onze offline locaties.”

Betcenter_Hans_Van_Impe_Seydi_Tekin

Acquisitie

STERCK. Zit er nog rek op de winnende formule?

Seydi Tekin: “Natuurlijk willen we doorgroeien, al kan dat in België alleen door middel van acquisitie. Maar de onzekerheid met betrekking tot lokale convenanten hangt als een zwaard van Damocles boven ons hoofd.”

Hans Van Impe: “Steden en gemeenten kunnen ons op eigen initiatief regels opleggen. Of ze beslissen onze licentie niet te verlengen omdat ons kantoor te dicht bij een school, station of moskee zou liggen. Het beleid op lokaal niveau is bijzonder vaag en biedt weinig zekerheid.”

Seydi Tekin: “We hebben al vijf kantoren om die reden moeten sluiten. Het vacuüm dat achterblijft wordt meteen gevuld door illegale alternatieven. Zogenaamde ‘dagbladhandels’ waar nauwelijks een dagblad te verkrijgen is of duistere achterkamertjes in een café. De cowboys komen terug. Toch willen we ook in de toekomst niet afwijken van ons businessmodel. We blijven inzetten op beleving, op fysieke kantoren én op sportweddenschappen volgens het boekje.”

Hans Van Impe: “En op gezamenlijk overleg tussen de politiek en de sector. Wie weet wordt onze uitgestoken hand toch ooit aangenomen.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels