Of je nu wil groeien in omzet en winst, een andere rol in het bedrijf wil vervullen, personeelsproblemen wil oplossen of meer tijd wil doorbrengen met je kinderen, Lisa helpt je bij het efficiënt en effectief behalen van jouw doelen. Daarbij richt ze zich voornamelijk tot bedrijfsleiders en -eigenaars van kmo's tot 50 medewerkers. Met hen gaat ze een jaartraject aan vol intensieve coaching en begeleiding. Uit die ervaring trok ze 6 belangrijke lessen. Volg je deze nauwgezet, dan geraak je al een heel eind in het bouwen van een krachtige en succesvolle onderneming.
1. Helderheid is essentieel
Kan je successen boeken zonder duidelijk te stellen waar je naartoe wil en hoe? Stel deze vraag aan een ondernemer en je krijgt gegarandeerd neen als antwoord. Toch is het voor veel bedrijfsleiders een uitdaging om heldere doelen te stellen en een duidelijke weg er naartoe uit te tekenen. De sleutel tot succes ligt hier in het stellen van heldere tussendoelen. Bekijk ze als tussenstops op een lange reis. Je bepaalt op voorhand waar je even stilstaat en bekijkt daar of je nog op het juiste spoor zit of misschien moet bijsturen.
2. Een succesvolle ondernemer neemt verantwoordelijkheid
Als ondernemer moet je sommige ontwikkelingen ondergaan. Je kiest immers niet altijd wat er rondom jou gebeurt. Wat je wel kiest is hoe je met deze gebeurtenissen omgaat. Verantwoordelijkheid nemen is daarbij cruciaal. Dit betekent niet dat je schuld moet opnemen, maar juist dat je jezelf afvraagt wat jij kunt doen om vooruit te blijven gaan. Focus daarbij op wat je wel onder controle hebt. Het nemen van verantwoordelijkheid is soms uitdagend en gaat vaak gepaard met oncomfortabele keuzes en acties, maar is wel essentieel voor succes.
3. Durf communiceren
‘Communication is key’! Toch stel ik vast dat veel professionals vaak foutieve veronderstellingen maken over het doen en laten van medewerkers en daarop hun eigen acties baseren. Dit leidt vanzelfsprekend tot moeilijkheden. Het antwoord? Communicatie! Ga in gesprek, wees geïnteresseerd, stel vragen, geef (en vraag) feedback. En vooral; durf zaken bespreekbaar te maken en schep een klimaat waar iedereen zich kan uitspreken.
4. Stel vragen
Als je vooruit wil moet je vragen durven stellen. Neem je mensen mee in wat je wil realiseren en vraag aan hun in hoeverre ze bereid zijn om met je mee te gaan. Vraag wat hun doelen en ambities zijn. Zo kan je jouw doelen en die van je medewerkers op elkaar afstemmen. Vergeet ook je eigen klanten niet. Hun referenties en input zijn onmisbaar. Durf dus om feedback vragen en gebruik die om te groeien.
5. Maak échte afspraken
Er is een verschil tussen verwachtingen en afspraken. Veel professionals denken afspraken te maken terwijl ze eigenlijk louter hun verwachtingen communiceren. Een afspraak is helder, concreet en maakt ook de gevolgen duidelijk van het niet nakomen ervan. Verhelder dus niet alleen wie, wat moet doen maar zet ook een harde deadline en bespreek de consequenties van het niet of juist wel nakomen van de afspraak voor alle betrokken partijen.
6. Doelgerichte actie
Als je niets doet, verandert er ook niets. Daarom is actie ondernemen het belangrijkste voor iedere bedrijfsleider. Zorg voor doelgerichte acties en focus je daarbij op wat echt nodig is om je doelen te bereiken. Veel ondernemers doen dagelijks zoveel verschillende dingen dat ze het meest noodzakelijke uit het oog verliezen. Blijf dus gefocust en onderneem de juiste acties.