Ronduit spectaculair. Dat zijn de looks van de BMW XM V8 Hybrid, het eerste M-model op 50 jaar tijd dat vanaf een wit blad ontwikkeld is door de M Motorsport-afdeling van BMW. De eerste M met een volwaardige hybride aandrijflijn ook. Een karrevracht aan paardenkracht, gebundeld in een hoogtechnologische, luxueuze SUV. Het maakt de rij-ervaring minstens even sensationeel. STERCK Magazine ging op pad met één van de eerste wagens op Belgische bodem
Wat de wagen zo speciaal maakt? Het is het eerste M-SAV-model (Sport Activity Vehicle) dat volledig van nul opgebouwd is ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van M Motorsport,” vertelt Jerry Apers, fleetverantwoordelijke bij BMW Smets in Lier. “Ze hebben alles uit de kast gehaald om een luxe-SAV op de markt te brengen met uitgesproken sportieve prestaties en een design met erg veel persoonlijkheid. De BMW XM is beschikbaar met een V8-benzine motor die in combinatie met een eektromotor een vermogen van 650 pk levert. Voor de liefhebbers is er ook een Label Red met 750 pk. Nieuw sinds enkele weken is de XM 50e basisversie met 475 pk. Dankzij de grote batterij van 29,5 kWh en de elektrische aandrijving is de XM voor 100% fiscaal aftrekbaar. Tenminste voor wie uiterlijk op 30 juni 2023 de bestelbon ondertekend heeft. Daarna veranderen de fiscale regels onherroepelijk.”
De Architecten NV
De Architecten NV bouwde een uitgebreid en gediversifieerd porfolio uit. Met relevante realisaties evolueerde het kantoor tot een architectuurpraktijk die zich dagelijks inzet voor onze leefomgeving. Ze streven een integrale benadering na, waarin stedenbouw, architectuur en interieur, mobiliteit en duurzaamheid, programma en techniek als één geheel worden ontwikkeld.
Spectaculair design
Het uiterlijk van de BMW XM laat niemand onberoerd. De designers voorzagen de grote voorbumper van immense luchtinlaten, scherp aftekenende koplampen in twee lagen en deurklinken en achterlichtblokken die een eindje uit het koetswerk steken. De relatief kleine derde zijruit achteraan geeft het gevoel dat de daklijn afloopt en zorgt voor een coupésfeertje. De speciaal ontworpen 21 duims velgen (tot zelfs 23 duims als u daarvoor kiest) versterken dat gevoel nog. Een bijzonder detail is het BMW-logo dat links en rechts boven de achterruit is gegraveerd. Een knipoog naar de legendarische M1, het allereerste model van M Motorsport.
Je zit in een volwaardige sportwagen, hoe gek dat ook mag klinken.
Architect Sven De Hoef van De Architecten NV uit Lier nam voor STERCK Magazine de honneurs waren om de nieuwe BMW XM een dag aan de tand te voelen. Hij komt enthousiast terug na een dagje testrijden. “Toen ik de eerste foto’s van de wagen op internet zag, leek deze redelijk zwaar en robuust, maar dat blijkt in het echt niet zo te zijn dankzij het dynamische lijnenspel. De wagen is als het ware geboetseerd, er zijn insnijdingen gemaakt wat de wagen heel sportief doet ogen met een behoorlijk agressieve snuit. Dat in combinatie met zoveel pk’s en een sportief M-rijgevoel maakt de wagen helemaal af. Het is geen BMW die toevallig een M-badge heeft. Het is echt iets anders en dat voel je als je ermee rijdt.”
Volwaardige sportwagen
De grote SAV weegt 2,7 ton maar de ontwerpers en ingenieurs hebben een huzarenstuk afgeleverd en de XM blijkt zijn M-badge meer dan waard. “De wegligging en het rijgedrag zijn uitermate sportief,” stelt Sven De Hoef. “Je hebt op geen enkel moment het gevoel dat je met zo’n een grote wagen op de baan bent. Je zit in een volwaardige sportwagen, hoe gek dat ook mag klinken. En dat geeft mij geeft een heel geruststellend gevoel. Je ervaart luxe en comfort door de afwerking van het allerhoogste niveau en de ruimte die beschikbaar is. Maar het is heel leuk om in je achterhoofd te hebben dat als je op het gaspedaal drukt, de wagen in een flits van een seconde verandert in een sportief monster. En het fantastische geluid van de V8 versterkt dat gevoel uiteraard nog. Het sportuitlaatsysteem met continu verstelbare kleppen en zeshoekige dubbele uitlaatpijpen maakt bij stevige acceleraties duidelijk met welke superauto je op de baan bent.”
Straffe sprinter
Jerry Apers: “De 650pk-versie sprint in 4,3 seconden naar 100 km/u. De Label Red doet daar zelfs nog een schepje bovenop, veel straffer kan het maar moeilijk worden. Met een benzinetank van 69 liter en een volledig opgeladen batterij heb je een uitstekend rijbereik. De wagen kan tot 86 kilometer volledig elektrisch rijden. WLTP-gewijs kan de BMW XM een CO2-uitstoot van 35 gram per kilometer voorleggen. Ik heb zelf al eens een traject van 80 km gereden in een sportieve rijstijl en kwam tot een gemiddeld verbruik van 6,3 liter. Als je weet met welke wagen je op de baan bent, is dat een uitstekend gemiddelde.”
Het grote scherm zorgt voor heel veel rust.
Overzicht
De wielbasis van XM is dezelfde als deze van de grote BMW X7 en biedt binnen dan ook ruimte in overvloed. Het dashboard wordt gedomineerd door een groot lichtjes gebogen scherm dat naar de bestuurder toe gebogen is. Sportief aandoende details maken duidelijk dat je met een M-versie op pad bent. Zo is er ook het goed in de handen liggend stuurwiel, voorzien van de gekende rode M1- en M2-knoppen voor een heleboel geprogrammeerde afstellingen. Er is geen open dak, wel een kunstzinnig gevormd en met 100 led-eenheden én verschillende kleuren te verlichten plafond: 3D sculptural design noemt men dat.
Sven De Hoef: “Het grote scherm zorgt voor heel veel rust. Je krijgt er mooi gecentraliseerd alle informatie gepresenteerd.” Jerry Apers vult aan: “Het is speciaal ontworpen door BMW M en past zich aan de geselecteerde rijmodus aan. Met de verschillende rijmodi kan je van de wagen een luxe cruiser of een echte sportief dynamische sportmachine maken. Zelfs de rem- en de stuurreactie passen zich aan.”
BMW Patrick Smets
BMW Patrick Smets bestaat sinds 1996. “We zijn al die jaren blijven groeien maar we hebben toch steeds dat karakteristieke van een familiebedrijf behouden. De keuze van een juiste wagen is belangrijk voor zowel particulieren als bedrijven. Daarom garanderen wij elke klant het juiste advies en de beste service. We maken het verschil door een meedenkende partner te zijn. Dat is waarom onze klanten blijven terugkeren.”
Beste van 2 werelden
“Het puur elektrische rijbereik is ruim voldoende voor normale ritten, en je hebt met deze plug-inhybride niet de stress van de elektrische wagen die je constant moet opladen,” zegt Sven De Hoef. “Je hebt immers altijd die V8 ter beschikking en dat geeft mij een geruststellend gevoel. Maar in het stadsverkeer kan je dus grotendeels elektrisch rijden. Voor mij is het de ideale wagen voor alle omstandigheden: het kan hard en sportief of luxueus comfortabel richting Frankrijk. Je krijgt het beste van twee werelden. De sportophanging zorgt voor een zeer direct stuurgevoel. Bij andere SUV-modellen heeft het koetswerk vaak de neiging om te wiegen of om rechtdoor te gaan in de bochten. Dat heb je hier totaal niet. Heel sterk werk van de ontwerpers.”
Bevindingen
Spectaculair en uitgesproken design dat niemand onberoerd laat.
Comfortabele, luxueuze SAV en uiterst sportieve krachtpatser in één wagen.
De laatste V8 die 100% fiscaal aftrekbaar is (tenminste als u snel bestelt).
- Verbruik gemiddeld: 1,5 l/100 km
- CO2-uitstoot: 35 g/km
- 0 tot 100 km/u: 4,3 sec
- Vermogen Kw/pk: 480/653
- Koppel: 800 Nm
- Afmetingen (mm): 4936 (l) 1868 (b) 1479 (h)
- Gewicht (kg): 2785
- Inhoud kofferruimte (l): 527
- Basisprijs: vanaf 177.450 euro incl. btw
- Basisprijs XM 50e: vanaf 130.750 euro incl. btw