Begeleiding van a tot z
Joséphine Bourgeois SDM

Begeleiding van a tot z

Blickop - SDM

Ondernemers die tijdens hun carrière voor kantelmomenten komen te staan, laten zich graag deskundig begeleiden voor ze de volgende horde nemen. Zakenbanken en de zogeheten ‘Big 4’ komen dan al snel in het vizier. Het zijn stuk voor stuk geoliede machines maar sommige transacties vergen een andere aanpak. We werpen samen met Joséphine Bourgeois, Financial Analyst bij SDM, een ‘blick’ op de alternatieven.

SDM begeleidt ondernemers tijdens de mijlpalen in hun loopbaantraject, weet Joséphine: “Wat is de waarde van mijn bedrijf? Hoe kan ik deze waarde optimaliseren? Hoe garandeer ik de opvolging? Tijdens deze vraagstukken staat SDM als betrouwbare partner naast de ondernemer voor onafhankelijk en hands-on advies. En daarin onderscheiden we ons van de Big 4 of zakenbanken. Wij zoeken veeleer naar oplossingen voor bedrijven en doen niet louter aan ‘transacties’. Vandaar onze slogan: ‘Voor en door ondernemers’. We zien onszelf meer als dealmakers en niet zozeer als consultants. We staan bedrijven van A tot Z bij en gedurende het ganse proces proberen wij ze optimaal te ontzorgen.”

STERCK. Is dat ook de reden waarom je zelf aan de slag bent gegaan bij SDM?

Joséphine: “Wel, voor ik hier ben gestart werkte ik voor een ander M&A-kantoor maar daar zat ik meer in een start-up omgeving, een kleiner kantoor zeg maar, en dat was niet helemaal mijn ding. Ik was op zoek naar een bedrijf met meer structuur en ervaring in huis. Ik vind het persoonlijk belangrijk dat je bij het begin van je carrière moet omringd worden met de juiste mensen, bekwame mensen met ervaring. Van hen wil ik namelijk leren. Zo kwam ik bij SDM uit en dat bleek de juiste keuze. Ik ben op dag één in een geoliede machine terechtgekomen en ik werd meteen meegenomen in de dagelijkse operationele flow. We zijn nu nauwelijks een half jaar verder en ik draai mee met de andere analisten.”

SDM in cijfers
  • 25 medewerkers
  • >200 adviseurs internationaal
  • >1200 referenties
  • 1991 oprichtingsjaar

STERCK. Ook de Big 4 zijn geoliede machines met veel ervaring en een indrukwekkend palmares. Heb je nooit overwogen om dat pad te kiezen?

Joséphine: “Neen, eigenlijk niet. Hier is de betrokkenheid en exposure naar het management groot en dat is bij de Big 4 toch helemaal anders. Tijdens mijn eerste weken kreeg ik hier al een dossier toebedeeld waaraan ik mocht meewerken. De tweede week dat ik hier werkte, zat ik al aan tafel met leidinggevenden en ondernemers. Bij een Big 4-onderneming loopt het anders, daar is je carrière-pad al uitgestippeld voor je feitelijk begint. Je hebt er geen controle over en je weet dat je na pakweg 2 jaar een bepaalde functie verwerft. Bij een kleiner bedrijf is de leercurve veel steiler en – vooral – je houdt er zelf de controle over. Die dynamiek vind ik bij SDM. Het gaat niet om stap voor stap alle vakjes aanvinken maar veel meer over het opdoen van ervaring ‘in the field’. En eerlijk, ik wil ook geen 5 of 10 jaar wachten om senior advisor te worden.”

STERCK. In welke mate is dat snel kunnen groeien een doorslaggevende factor geweest?

Joséphine: “Ik denk dat dat een trend is. Net afgestudeerde mensen weten vrij goed welke carrière-opties ze hebben en ze weten ook goed bij welke bedrijven ze zich snel kunnen ontplooien. Ik merk toch heel vaak dat zaken zoals verantwoordelijkheid krijgen doorslaggevend kunnen zijn in de keuze van het bedrijf waarvoor ze willen gaan werken.”

STERCK. In welke mate speelt de bedrijfscultuur daarin een rol?

Joséphine: “We zijn nu eenmaal meer op het werk dan thuis, dus de juiste bedrijfscultuur is een belangrijk gegeven. Je wil goed overeenkomen met je collega’s zodat je er optimaal mee kunt samenwerken. Zeker hier bij SDM, want bij een project of een dossier werk je hier altijd met een senior en junior partner of een mede-analist samen. Dus het is belangrijk dat je goed bent in de omgang met mensen zodat je een perfecte samenwerking kunt nastreven. Dus ja, dan ga je wel naar de bedrijfscultuur kijken. Ik vind ook dat ik moet kunnen werken met respect voor mijn eigen waarden en normen. Binnen SDM krijg ik daar de ruimte voor en het past ook perfect in het carrièrepad dat ik persoonlijk voor ogen heb.”

Ik hou hier van de persoonlijke aanpak waarbij de nadruk ligt op het opbouwen van langdurige relaties.

STERCK. Wat houdt jouw job specifiek in?

Joséphine: “Omdat je bedrijven van a tot z door een ­transactie begeleidt, ben je ook met elk aspect hiervan bezig. Alles begint met een goed gesprek om de ondernemer beter te begrijpen. Daarna wordt er een waardering, buy-out of Smart Deal-scenario uitgewerkt naargelang de wensen van de ondernemer. Eenmaal dat het mandaat bevestigd is, volgt de kandidatenlijst en een marktonderzoek om de markt beter te begrijpen. Wie zijn potentiële kopers of verkopers? Daarna wordt er, afhankelijk van het scenario, een IM of Investeerderspresentatie opgemaakt. Eenmaal we met een paar partijen aan tafel zitten en deze een non-­binding offer hebben uitgebracht, begint de contracting fase en lopen de gesprekken met de verschillende banken. Als laatste is er natuurlijk de closing. De projecten zijn heel verschillend waardoor je met een breed gamma van sectoren in aanraking komt. Maar dat maakt het ook net zo leuk en dynamisch. Geen enkele dag is hier hetzelfde.”

STERCK. Om in te haken op die Smart Deals waar jullie bekend om staan, zijn die anno 2023 nog steeds ‘hot’?

Joséphine: “Absoluut! De combinatie tussen ondernemers die hun vermogen willen veiligstellen en optimaliseren samen met investeerders die op zoek zijn naar waardevolle investeringen blijft een succes. Door de veelzijdigheid van dit instrument - management laten instappen, kinderen, buy & build, opvolging, enzovoorts - kan dit een antwoord bieden op vele vraagstukken van ondernemers. Zo heb ik bijvoorbeeld in die enkele maanden dat ik hier werk al mee mogen ­werken aan een Smart Deal.”

STERCK. Jullie werken volgens het ‘no cure, no pay’ principe. Is dat voor alle partijen een goede zaak?

Joséphine: “Ik denk dat wel, zo kan je samen naar de maximale waarde-creatie streven. Van meet af aan definieert SDM samen de doelstelling en de verwachtingen zodat dit voor beide partijen duidelijk is. Dit is uiteraard ook een uitstekende incentive om het extra goed te doen.We definiëren samen een doel en werken daar naartoe, eenmaal dat doel bereikt is, is onze job volbracht.”

sdm-josephine-bourgeois

STERCK. Als SDM effenen jullie voor jullie klanten het pad naar de toekomst. Maar waar leidt het pad van SDM heen, wat zijn de ambities op korte termijn?

Joséphine: “We zijn momenteel aan het uitbreiden en daarvoor zijn we op zoek naar jonge, ervaren profielen met een grote interesse in finance, meer bepaalde M&A. Je krijgt bij ons de kans om betrokken te zijn bij verschillende projecten, zowel nationaal als internationaal, en te werken met bedrijven in diverse sectoren. Bovendien hebben we een persoonlijke aanpak waarbij de nadruk ligt op het opbouwen van langdurige relaties met klanten en het leveren van hoogwaardige diensten. Sinds dat ik hier werk, heb ik zelf al aan enkele potentiële Smart Deals meegewerkt om ze aan de klant te presenteren en daar wordt vaak positief op gereageerd.”

STERCK. In welke mate zijn internationale projecten belangrijk voor jullie? Is België überhaupt nog een aanlokkelijk land om in te investeren?

Joséphine: “Ik denk dat België zeker voldoende interessant is; we staan onder meer bekend voor onze grote, succesvolle (familiale) kmo's die als het ware de ruggengraat van onze economie vormen. Daarnaast staan we ook bekend voor onze grote kennis in technologie en farma wat interesse kweekt bij buitenlandse bedrijven om hun voetafdruk in België te vergroten. Én we zijn een kenniseconomie en dat spreekt het buitenland wel degelijk aan.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels