Veelzijdige alleskunner
André Dillen
& Kevin Van Ryckeghem
Volvo XC90 Recharge T8 AWD plug-inhybride

Veelzijdige alleskunner

De Test - Volvo XC90 Recharge T8 AWD plug-inhybride

In afwachting van de veelbelovende gloednieuwe elektrische Volvo EX30 en EX90, zetten we nog eens de grootste SUV van Volvo in de spotlight. De zevenzitter is nog steeds een belangrijke speler in het segment van de grote premium SUV's. Dat is zeker het geval voor de versie van de XC90 Recharge T8 AWD plug-inhybride.

De toekomst van Volvo is elektrisch. Tegen 2030 zal het Zweedse merk enkel nog ­volledig elektrische modellen in het gamma hebben. Maar zo ver zijn we voorlopig nog niet en is er ook nog altijd de plug-inhybride als tussenoplossing. Amina Almakaeva, marketing coördinator bij Volvo Groep Rutten, wil daarover graag een misverstand de wereld uit helpen. “Ook met de nieuwe fiscale regels die vanaf 1 juli 2023 ­gelden, blijft een plug-inhybride nog wel degelijk een fiscaal interessante optie voor bedrijven of werknemers die het (nog) niet zien zitten om volledig elekrisch te rijden. Voor bedrijven die na die datum een plug-inhybride aanschaffen, blijft de maximale aftrekbaarheid van de auto in 2023 en 2024 nog steeds 100%. Na deze periode zal de maximale aftrekbaarheid geleidelijk afnemen naar 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027, en uiteindelijk vanaf 2028 naar 0%. De fossiele brandstof blijft voor 50% aftrekbaar. Maar Volvo plug-inhybrides hebben een zeer laag verbruik en een hoog elektrisch rijbereik. Zo dalen de kosten van fossiele brandstof aanzienlijk en rijdt men vaak op 100 procent aftrekbare elektriciteit. De fiscaliteit is dus minder voordelig dan voorheen, maar nog steeds interessant. Zeker omdat nog niet elk bedrijf klaar is voor een volledig elektrische oplossing.”

volvo-xc90-andre-dillen

De vernieuwde Volvo XC90 Recharge AWD is er als plug-inhybride enkel in de krachtigste T8-versie. Deze heeft een vermogen van 455 pk, een reeël elektrisch rijbereik van 68 km en een co2-uitstoot van 28 g/km. Het feit dat de wagen standaard als een zevenzitter afgeleverd wordt is zeker een extra troef.

detest-volvo-xc90

detest-volvo-xc90

detest-volvo-xc90

Sneller opgeladen

De klassieke strakke lijnen van de SUV zijn een vertrouwd beeld op straat. Het is een Volvo zoals iedereen die kent. Belangrijk is het feit dat de XC90 Recharge T8 voortaan sneller dan vroeger oplaadt. “Met onze nieuwe tweefasige boordlader van 6,4 kW laadt hij in drie uur op van 0 tot 100 %. Zo kan men langer puur elektrisch rijden en meer kilometers afleggen,” bevestigt Amina Almakaeva.

Met de nieuwe tweefasige boordlader van 6,4 kW laadt de Volvo XC90 in drie uur op van 0 tot 100 %.

Zee van ruimte

André Dillen van Dillen Bouwteam ging een dag op pad met de Volvo XC90 Recharge T8 plug-inhybride die door Volvo Groep Rutten ter beschikking werd gesteld. “Ik kan alleen maar vergelijken met de Renault Espace waar ik al jarenlang mee rijd. Maar ik kan bevestigen dat de XC90 plug-inhybride heel fijn rijdt. Het gecombineerde vermogen van 455pk is ruim voldoende om alles te doen wat je van de wagen verlangt. De riante afmetingen zorgen voor een zee van ruimte binnenin. Het sobere en functionele dashboard en de bediening via het stuur zijn heel overzichtelijk. Niet te veel knopjes, dat heb ik graag.”

andre-dillen-bouwteam Dillen Bouwteam

Als specialist in nieuwbouw, renovatie en interieurbouw heeft Dillen Bouwteam sinds zijn start in 1960 een sterke evolutie doorgemaakt. De hoofdactiviteit bestaat uit totaalrenovaties, waar Dillen Bouwteam de volledige coördinatie op zich neemt. Vooral complexe projecten zoals woonzorgcentra, ziekenhuizen, scholen of kinderdagverblijven. Ook de Antwerpse Zoo en dierentuin Planckendael doen regelmatig een beroep op de bouwspecialisten. Een tweede tak van het bedrijf richt zich op interieur met een state-of-the-art schrijnwerkerij, meubelmakerij en metaalbewerkingsatelier.

Amina Almakaeva: “Zoals je dat van Volvo mag verwachten beschikt de wagen standaard over de meest uitgebreide veiligheidsfuncties, die desgewenst nog verder aangevuld kunnen worden. De vernieuwde XC90 beschikt over het digitale instrumentarium van 12” dat haarscherp en duidelijk afleesbaar is. Centraal is er een 9” infotainmentsysteem, dat draait op Android Automotive. Dankzij de naadloze integratie van Google Maps in de XC90 Recharge krijgt de bestuurder realtime verkeersinformatie en automatische herberekening van de route om moeiteloos elke bestemming te bereiken. Google Assistant zorgt via spraakherkenning voor een moeiteloze bediening.”

volvo-xc90-andre-dillen

 

detest-volvo-xc90

Plug-inhybride blijft interessant

Door het rijbereik van 68 km zullen mensen die veel op lokale wegen rijden een groot deel van hun kilometers elektrisch afleggen,” zegt André Dillen. “We hebben met ons bedrijf vrij recent nog 7 plug-inhybrides besteld. Dat is nodig om mee te zijn in het ecologische verhaal. Maar onze mensen vragen er ook om. Het is wel belangrijk dat je als bedrijf het hele laadverhaal beheersbaar en controleerbaar maakt en daarvoor de nodige faciliteiten voorziet. Daar werken we nog aan. Het gaat niet alleen om het plaatsen van laadpalen maar je moet ook het hele achterliggende informaticaproces stroomlijnen. Ik droom zelf van een toekomst op waterstof maar dat zal niet voor eerste 10 tot 15 jaar zijn.”

kevin-van-ryckeghem-groep-rutten Groep Rutten

Met vijf vestigingen verspreid over drie provincies is Groep Rutten een van de grootste Volvo-concessiehouders in België. Sinds de overname van Volvo Van Houdt vorig jaar tracht de dealer de Limburgse charme ook door te trekken in de Kempen. Bij Groep Rutten draait namelijk alles wat ze doen rond menselijk kapitaal. “Wij willen een open, warm maar ook toekomstgericht familiebedrijf zijn, waarbij we de klantenverwachting elke dag weer opnieuw trachten te overtreffen. Het uiteindelijke doel is om elke klant met een glimlach op het gezicht te laten vertrekken!”

Nieuwe EX30 en EX90

Volvo zet voor de toekomst in elk geval alles op elektrische mobiliteit. Op dat vlak wordt er bijzonder veel verwacht van de nieuwe elektrische EX30 en EX90, die ook de vaandeldragers worden van de nieuwe designtaal van Volvo. “Beide wagens zijn nu reeds bestelbaar,” zegt Amina Almakaeva. “De EX30 gaat in het begin van 2024 in de showrooms te bezichtigen zijn. De EX90 normaal gezien in het derde kwartaal van 2024. De EX30 wordt een heel interessante fleetwagen omdat er binnen het premiumsegment in de categorie van kleinere wagens nog maar weinig volledig elektrische wagens zijn. Het is een kleine starterswagen, qua formaat vergelijkbaar met de BMW 1-reeks die voor veel bedrijven een heel interessante optie is. Met een startprijs van 38.990 euro BTW incl. en een elektrisch rijbereik tot 480 km kijken veel klanten daarnaar uit.”

Met de nieuwe tweefasige boordlader van 6,4 kW laadt de Volvo XC90 in drie uur op van 0 tot 100 %.

detest-volvo-xc90

XC90 Recharge T8 AWD plug-inhybride

Bevindingen

Klassieke vormgeving heeft tijdloze uitstraling. Zweeds minimalisme.

Zeven zitplaatsen en erg veel ruimte.

Krachtige prestaties en ruim elektrisch rijbereik.

  • Verbruik gemengd: 1,2l/100 km
  • CO2-uitstoot: 28g/km
  • 0 tot 100 km/u: 5,4 sec
  • Vermogen kW/pk: 335/455
  • Koppel: 709 Nm
  • Afmetingen (mm): 4953 (l) 1958 (b) 1772 (h)
  • Gewicht: 2222 kg
  • Inhoud kofferruimte (m2): 316l
  • Basisprijs: vanaf 91.440 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels