WANNEER SOCIAAL VERANTWOORD ONDERNEMEN MEER IS DAN EEN GIMMICK
Kris Bogaerts Bogaerts Engineering

WANNEER SOCIAAL VERANTWOORD ONDERNEMEN MEER IS DAN EEN GIMMICK

Bedrijfsprofiel - Bogaerts Engineering

Bij Bogaerts Engineering staat maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal. Soms betekent dat vissen in onverwachte vijvers. “Onze klanten vragen ons vaak waar we onze talentvolle parels toch vinden”, zegt zaakvoerder Kris Bogaerts.

De profielen die Bogaerts Engineering, Boengi voor de vrienden, inzet bij klanten blijven langer dan gemiddeld aan boord van de projecten, en deze ‘Boengianen’ maken een sterkere evolutie door. In de complexe wereld van veiligheidscoördinatie, werftoezicht en kwaliteitscontrole op telecominstallaties lijken Kris Bogaerts en zijn collega’s steeds opnieuw de witte raven te vinden.

Een geheim dat er geen is

“Net als iedereen heb ik moeten leren met vallen en opstaan”, begint Bogaerts zijn verhaal. “Ik heb ook moeten ondervinden dat vertrouwen geven en krijgen veel beter werkt dan alle teugels strak in de hand te houden. Of dat sommige mensen nog meer excelleren in hun job wanneer ze dankzij een talentgerichte ondersteuning bepaalde aspecten van hun werk kunnen overdragen als ze daar minder onderlegd in zijn. We leggen de focus op de taken die mensen inspireren.”

 

Maar dat betekent natuurlijk niet dat die andere taken niet worden uitgevoerd. “In eerste instantie geven we die taken dan aan collega’s die dat wel kunnen of graag doen”, zegt hij. “Vaak merken medewerkers zelf dat ze hun job completer kunnen uitvoeren omdat ze die zaken toch onder de knie hebben. Door hen op die manier zelf de focus van hun groei te laten kiezen, komen ze zelf tot nieuwe inzichten.”

Een trots buitenbeentje

Niet alleen op het vlak van persoonlijke groeitrajecten is Boengi een buitenbeentje, ook voor hun aanwervingen doen ze het anders. Bogaerts: “De meesten van onze concurrenten klagen dat ze geen vers bloed vinden. Alle vijvers in onze sector zijn overbevist, dus komen ze vaak uit bij de werknemers van hun concurrenten. Maar dat werkt maar zelden – de motivatie van deze werknemers is dan voornamelijk meer loon. Wij kijken dan liever buiten onze comfortzone en gaan op zoek naar potentieel in plaats van indrukwekkende CV’s.Niet alleen op het vlak van persoonlijke groeitrajecten is Boengi een buitenbeentje, ook voor hun aanwervingen doen ze het anders. Bogaerts: “De meesten van onze concurrenten klagen dat ze geen vers bloed vinden. Alle vijvers in onze sector zijn overbevist, dus komen ze vaak uit bij de werknemers van hun concurrenten. Maar dat werkt maar zelden – de motivatie van deze werknemers is dan voornamelijk meer loon. Wij kijken dan liever buiten onze comfortzone en gaan op zoek naar potentieel in plaats van indrukwekkende CV’s.

“Want wat is een CV meer dan een opsomming van iemands geschiedenis?” gaat Bogaerts verder. “Het zegt niets over wat mensen met die ervaring hebben gedaan. Het is de reden dat wij mensen nooit laten solliciteren: we nodigen hen uit op de koffie. Ons gesprek start zo met een heel andere verwachting. Niet voor niets is ons HR-mailadres koffie@boengi.be.”

Postbodes, rijinstructeurs en poetsmedewerkers

Bogaerts voegt de daad echt bij het woord. In het personeelsbestand van bijna 85 medewerkers vind je vandaag mensen die voordien werkten als postbode (“in zijn bijberoep was hij muziekproducer en dat toonde voor ons aan dat hij een project van a tot z echt in de hand kon nemen”), als rij- instructeur (“net zoals je bij iemand in de wagen stapt die je niet kent, maar toch blindelings moet vertrouwen, moet je op een werf steeds communicatief blijven, ook in crisissituaties”) en als poetsmedewerker (“ze had een diploma preventieadviseur niveau 3, maar hield niet van solliciteren”).

“Bovendien brengen we mensen niet alleen bij wat voor ons, hier en nu toepasselijk is”, vertelt Bogaerts. “Als we mensen boven zichzelf kunnen doen uitgroeien, ben ik ervan overtuigd dat ons dat ook ten goede komt. Misschien werkt die persoon later voor een ander bedrijf en kunnen ze onze diensten daar gebruiken? Of komt hij of zij terecht in een omgeving waar we nieuwe opportuniteiten vinden en zijn ze onze grootste ambassadeurs? En zelfs als dat niet het geval is, is het voldoende om te kunnen bijdragen aan iemands succes.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Vanuit die filosofie engageert Boengi zich ook bij organisaties zoals City Pirates, Safe Space of Arktos, waar ze ondersteuning bieden aan kansarme jongeren. “Kwetsbare jongeren die op de arbeidsmarkt terechtkomen, krijgen niet altijd de kansen die ze verdienen”, zegt Bogaerts. “De jongeren proberen soms zelfs niet te solliciteren omdat hun ouders die kansen werden ontzegd en ze denken dat het voor hen hetzelfde zal zijn. Of werkgevers durven hun vingers niet ‘verbranden’ aan jongeren met een achtergrond die ze niet voldoende begrijpen.” “Zo wordt die kloof tussen kansrijk en kansarm alleen maar groter. Wij proberen via onze filosofie toch mogelijkheden te bieden – niet per se enkel in ons bedrijf, maar overal waar we mensen kennen.”

Voor Bogaerts is het geen kwestie van doen wat ze kunnen met de tijd, energie en middelen die overblijven nadat aan de core business is voldaan: “Voor ons staat het menselijke centraal in alles wat we doen. En het werkt: onze mensen zijn gelukkig, onze klanten zijn tevreden, en dan zijn wij dat ook.”

Bogaerts Engineering

Kapelsesteenweg 60
2930 Brasschaat - België

koffie@boengi.be
www.boengi.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels