Prospectie, netwerken, cold calling… Niet elke ondernemer voelt zich geroepen tot deze taken. Maar gelukkig is er een nog veel betere manier om je bedrijfsnaam en expertise onder de aandacht te brengen. Goednieuwsbrenger Sarah Vandewoude van Creactiv voorziet ons van een informatieve blik op social selling.
“Social selling is voor ons veel meer dan je producten verkopen via social media. Bij Creactiv richten we ons specifiek op relatiemarketing in de B2B-sector. Wat kun je als ondernemer doen om de relatie met je klanten, leveranciers, partners, aandeelhouders en andere stakeholders te versterken? Wat ons betreft kun je daar zowel online als offline, intern én extern op inzetten.”
Vertrouwen opbouwen
“We geloven dat een relatie tijdens meerdere contactpunten van koud naar warm gaat. Met social selling versterk je bestaande relaties en bouw je nieuwe op, zodat je het vertrouwen vooraf al vergroot. Het ene contactpunt is daarbij een bevestiging van het andere. Je gaat bijvoorbeeld naar een netwerkevent en ontmoet daar iemand. Contactpunt 1. Je geeft een visitekaartje mee, die later als reminder op zijn bureau komt te liggen. Punt 2. Hij stuurt een connectieverzoek op LinkedIn. Punt 3. Jij aanvaardt én stuurt een persoonlijk berichtje terug. Punt 4. Je maakt een post op LinkedIn en die persoon vindt het leuk. Punt 5. Er volgt nog eens een conversatie online. Punt 6. En tegen punt 7 en 8 zit je samen rond de tafel om eens te zien of er samenwerking tussen jullie mogelijk is.”
Natuurlijk netwerken
“Dit proces hoeft niet moeilijk of zwaar te zijn – hoe natuurlijker het contact verloopt, hoe beter. Kleine zaken, zoals je e-mailhandtekening en LinkedIn-profiel, dragen er al sterk aan bij. Toen wij elf jaar geleden met het ondernemerschap startten, wisten we dat social media om veel meer draait dan content plaatsen. Het zijn netwerkkanalen die jou verbinden met geïnteresseerden, klanten, ondernemers.”
Nieuwe mindset
“Moet je daarom overal aanwezig zijn? Zeker niet. Less is more, want je moet je online aanwezigheid kunnen volhouden. Daarom raden wij LinkedIn aan. Daaraan werken is niet moeilijk, maar je moet er de juiste mindset voor ontwikkelen. Pak maar eens de telefoon en bel een aantal connecties in je LinkedIn-lijst. Zelfs al heeft het telefoongesprek verder geen duidelijke uitkomst, je hebt in elk geval weer even met elkaar gesproken. LinkedIn zorgt er bovendien voor dat je tweedelijnscontacten heel gemakkelijk te vinden zijn. Allemaal potentiële klanten, partners en ambassadeurs. Vaak is men wat terughoudend met dat soort dingen, maar je mag voortvarend zijn. Je stoort elkaar echt niet als je interesse in elkaar toont. Aandacht is het nieuwe goud!”