Office-IT is meer dan een strategische ITpartner, de IT-specialist profileert zich ook als vertrouwenspersoon. In die optiek maakt Office-IT technische en strategische keuzes op maat van diens klanten. Zoals de implementatie van artificiële intelligentie. Zaakvoerder Eric Liekens en IT solutions architect Francis Theys lichten toe wat dat concreet inhoudt.
Office-IT volgt de technologische innovaties op de voet en heeft artificiële intelligentie (AI) al een tijdje succesvol in de armen gesloten. Als het van Francis Theys afhangt, zijn nu de klanten aan de beurt: “Wij zien AI als een uitdaging voor de gemiddelde KMO of in feite elke onderneming. AI gaat niet meer weg, het heeft dus geen zin om daar tegenin te gaan. Zelf gebruiken we AI om ons werk efficiënter in te vullen en ook onze klanten kunnen met die technologie behoorlijke tijdswinsten boeken op diverse vlakken. De investering is gering en de terugverdienkost is kortom verwaarloosbaar.”
Francis vervolgt: “Een projectleider kan met AI snel en eenvoudig een verslag maken; met Copilot maakt men er vervolgens op een paar minuten een mooie presentatie van. Zelf gebruik ik op dit ogenblik de Speaking Coach van Teams die mij, terwijl ik praat, advies geeft over hoe ik het slimst communiceer. De efficiëntiewinst met AI is aanzienlijk.”
Eric Liekens pareert ook meteen de negatieve kritiek: “Werknemers moeten dit absoluut niet zien als een bedreiging. Ze worden niet opzijgezet door AI maar krijgen net de kans om efficiënter te werken. Toegegeven, er is een mentaliteitsverandering nodig en dat zal wat tijd kosten.”
Office-IT gebruikt AI al een tijdje voor monitoring gaat Eric verder: “Ons klantenbestand is goed voor het beheer van zo’n 5000 devices. Al die toestellen genereren heel wat data en de interpretatie van al die gegevens, dat is iets waar AI uitstekend mee overweg kan. Onze met AI ondersteunde analyses wijzen meteen naar de échte problemen. Een cyberaanval moet je vooral voorkomen, ipv genezen, en daar gebruiken we een AI-based Security oplossing voor die zeer doeltreffend omgaat met (spear)phishing en malware aanvallen via e-mail (goed voor 90% van alle cyberaanvallen). Verder volgen we de opkomende NIS2- richtlijn inzake Cyber Security om voor de meest velige IT-omgevingen te zorgen.”
Francis schetst tot slot nog een ander voorbeeld: “Chatbots worden slimmer en slimmer. Als je die koppelt aan je automatisering dan kan je klanten of bedrijven snel aan een offerte op maat helpen. Zonder menselijke tussenkomst dus en zonder veelvoud aan manuele acties die je op een klassieke webshop wél moet doorlopen. Vroeger belden de mensen vaker maar een slimme chatbot ‘verbindt’ jou meteen door naar de juiste persoon. Iedereen heeft er baat bij.”
Office-IT
Kantoor Mortsel
Armand Segerslei 118
2640 Mortsel - België
Kantoor Olen
Lammerdries Zuid 17D
2250 Olen - België
info@office-it.be
www.office-it.be