Ik hoor ondernemers vaak klagen over personeel. Ze doen niet wat er van hun wordt gevraagd. Ze zijn nonchalant. Afspraken worden niet nagekomen. Waarom doen mensen gewoon niet wat ze moeten doen? Het ‘waarom’ doet er niet toe. Je wilt het aanpakken en veranderen, maar hoe?
Lead by example
Een cliché en uitgemolken uitspraak. Helaas, want deze uitspraak geeft je enorm veel kracht ter beschikking. Geloof het of niet, je hebt controle over jezelf. Je kan maar beter zorgen dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Je team is een eerlijke spiegel. Wat niet werkt in je team, is wat niet werkt bij/ aan jezelf.
Je eigen aandeel
Neem verantwoordelijkheid. Het is niet volledig de fout van de ander. Ook jij hebt een correctie door te voeren. Anders was het onwerkbaar gedrag er nu niet geweest. Vaak zijn er afspraken zonder consequentie. Wat als je personeel niet doet wat ze zouden moeten doen? Wat is de consequentie voor hen? Vaak is er geen… Waarom zouden ze dan iets aanpassen? Benoem ook je eigen verantwoordelijkheid hierin.
Het aandeel van de ander
Benoem de feiten. Hoe jij je bij het gedrag van de ander voelt, doet er niet toe. Dat is hoe jij ernaar kijkt en heeft niks met de andere te maken. Maak een concrete afspraak met duidelijke gevolgen (bij het wel of niet naleven). “Dreig” niet alleen met de gevolgen. Voer ze ook daadwerkelijk uit. Geef mensen wel de kans om te veranderen, denk aan de kracht van herhaling.
Stop samenwerkingen
Heb geduld en wees niet naïef. Er komt geen magisch moment waarop mensen toch opeens gaan veranderen. Ga regelmatig in gesprek en herhaal de gemaakte afspraken. Als er na een maand nog geen enkele verandering is, stop de samenwerking. Woorden zijn leeg, acties tellen. Geloof niet in Sinterklaas. Je bent slimmer dan dat.