Wie proactief handelt, vindt de juiste klanten
Sarah Vandewoude
& Elien Defraeije
Creactiv

Wie proactief handelt, vindt de juiste klanten

Praktijck - Creactiv

Elk bedrijf wil leads binnenhalen om het klantenportfolio uit te breiden. Nog veel belangrijker, als je het Creactiv vraagt, is dat je je visie krachtig uitdraagt en stevig in je marketingschoenen staat. Hoe? Door een marketingfundament op te bouwen alvorens je aan je marketingplan begint of een externe partij vraagt dit uit te voeren.

De laatste jaren laten steeds meer bedrijven zich volledig ontzorgen door een externe marketing- en communicatiepartner. Andere bedrijven vertrekken vanuit een tool: ze hebben dringend een e-mailcampagne nodig, of willen meer aandacht besteden aan Facebook. Ze geven er veel geld aan uit, maar achteraf kan er teleurstelling van komen, want zo’n strategie blijkt dan een losse flodder. Dit komt doordat je als ondernemer eerst de tijd moet nemen om de eigen marketingnoden te ontdekken én vast te leggen. Hierdoor krijg je zicht op de richting die je bedrijf uitgaat.

De brug slaan

Bij Creactiv zetten we om die reden, samen met de klant, de neuzen in dezelfde richting. En van daaruit beslissen we welke processen er achter de schermen nodig zijn om de doelstellingen te behalen en welke tools we daarvoor gebruiken. Wat eveneens belangrijk is, is dat je de brug slaat tussen marketing en sales. Je kunt immers prachtige dingen doen met campagnes, mooie cijfers binnenhalen, maar je hebt achterliggend ook een team nodig dat al die leads opvangt. Wat ons betreft, is marketing nooit de verantwoordelijkheid van één persoon of team – het hele bedrijf dient er de schouders onder te zetten. En het bepalen van de strategie begint met de vraag: Wat zijn onze doelstellingen? Als je van daaruit vertrekt, bouw je richting betere resultaten.

Proactief

Structuur in de strategie staat voorop. Daar helpen wij ondernemers en hun team bij: samen leggen we de puzzel waarin we de online- en offline-, interne en externe strategie bundelen. Onlangs klopte er een zaakvoerder bij ons aan die maandelijks een groot bedrag uitgaf aan advertenties. Hij behaalde er wel degelijk resultaten mee, zoals clicks en offerte-aanvragen. Maar het leverde de verkeerde klanten op. Zijn team stak een vermogen aan tijd en energie in het beantwoorden van verzoeken die ze vervolgens moesten afwijzen, omdat het geen ideale klanten waren. Die knik in de strategie ontstond vanuit een gebrek aan parameters: het bedrijf had geen schets van het soort klant dat ze wilden binnenhalen. We hebben toen besloten om hun Google Ad-budget stop te zetten en het team meer richting te geven in een persoonlijke en proactieve benadering van de klanten, te beginnen bij hun eigen netwerk. Zo schakelde het bedrijf van reactief naar proactief en stroomden de juiste klanten binnen, simpelweg door het marketingfundament intern vast te pakken. Je eigen bedrijfsverhaal op een persoonlijke manier naar buiten brengen, dat voelt goed!

Creactiv
www.creactivmarketing.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels