Draai of keer het hoe je wil maar elke ondernemer zal op een bepaald moment wel geconfronteerd worden met de volgende cruciale uitdaging: “Wat met de opvolging van mijn bedrijf?” Het is eerder zeldzaam dat die keuze zomaar voor de hand ligt. Zelfs als er opvolging is binnen de nabije familie, wat tevens minder en minder voorkomt, mag je aan jezelf steeds de vraag stellen of dit wel de beste optie is voor het bedrijf en de mensen. Bij Merodis begrijpen we deze complexiteit van bedrijfsoverdrachten goed en benadrukken we het belang om verschillende opties te creëren. Deze aanpak leidt vaak tot een optimalere waardering van het bedrijf, en zorgt ook voor gemoedsrust wanneer de overdracht van hun levenswerk echt gebeurd. Zoals het spreekwoord luidt: “bezint, eer ge begint”.
Risico van onderwaardering
Het risico van onderwaardering is reëel voor verkopers die geen goed georkestreerd M&A-proces uitvoeren. Door zich te beperken tot één enkele kandidaat-koper of door onvoldoende marktonderzoek te doen, lopen verkopers het risico waardevolle kansen mis te lopen en hun bedrijf van de hand te doen (soms ver) onder de reële marktwaarde. Daarnaast kunnen ook lucratievere toekomstige pistes worden mislopen. Het is essentieel om niet alleen te vertrouwen op intuïtie of interne analyses, maar ook de markt te laten spreken. Zo streven we ernaar mensen hun levenswerk te beschermen tegen de vele valkuilen die bij een bedrijfsoverdracht komen kijken. Dit doen we door een grondige, procesmatige aanpak te hanteren met volharding van begin tot einde.
Op beide oren slapen
Door verschillende pistes te verkennen, kunnen verkopers met meer vertrouwen handelen, wetende dat ze een grondig onderzoek hebben uitgevoerd naar alle potentiële opportuniteiten en risico's. Als M&A adviseur begeleiden we verkopers stap voor stap door dit proces, waarbij we ondernemers ontzorgen van deze vele en tijdsintensieve taken. Het doel is dat elke beslissing goed onderbouwd is en gebaseerd op grondige analyses en strategisch inzicht zodat bedrijfsleiders tijdens onderhandelingen ook nooit in een hoek worden gedreven. Zo voorkom je spijt en blijf je achteraf niet zitten met de prangende vraag: “wat als…?”
Tailor-made: onze huisstijl
Bij Merodis geloven we sterk in een persoonlijke benadering van elke transactie. We begrijpen dat elk bedrijf, en dus tevens elke bedrijfseigenaar, uniek is en net daarom maatwerk en aandacht voor detail vereist. Door een diepgaand begrip van het bedrijf en de doelstellingen van de verkoper te ontwikkelen, kunnen we een strategie creëren die de juiste opties op tafel brengt voor de toekomst van het bedrijf. Onze toewijding aan kwaliteit boven kwantiteit zorgt ervoor dat elke transactie wordt behandeld met de grootst mogelijke zorg en expertise.
Je verkoopt het best wat je het beste kent
Een van onze kernprincipes is het idee dat je het beste verkoopt wat je ook het beste kent. Door een grondig begrip van het bedrijf en de markt te ontwikkelen, kunnen we verkopers helpen hun bedrijf te presenteren op een manier die het volledige potentieel laat zien. Ondernemers staan vaak versteld van wat ze zelf uitgebouwd en dus bereikt hebben, wanneer ze plots hun levenswerk in een 60-pagina tellend professioneel document uitgestippeld zien. Het lijkt een gegeven waar ze toch net te weinig bij stilstaan doorheen hun dagelijkse drukte. Logisch ook! Het proces van een bedrijfsoverdracht kan overweldigend lijken, maar met de juiste begeleiding draait het vaak uit op een fantastische en ‘eye-opening’ ervaring die ze nog lang zullen koesteren.
Merodis
merodis.com