In 3 fasen naar een duurzame commerciële organisatie
Nieuwe klanten kloppen vaak aan met een dringende vraag: ze hebben een nieuwe key account manager nodig, of een commercieel directeur om de omzet te verbeteren en het bedrijf te vertegenwoordigen. Met andere woorden: een belangrijke positie. Maar wanneer je snelsnel een keuze moet maken, is dat zelden de beste. Om zulke situaties te vermijden, worden we liever vroeger betrokken, zodat we een gedegen strategie kunnen opzetten. Doorgaans bestaat die uit drie fasen.
1. De Candidate Experience Scan (CX Scan).
In deze fase kijken we naar de bestaande aanwervingsmethoden en hoe kandidaten deze ervaren. Hoe verliep de communicatie en de snelheid ervan? Waarom koos talent voor een andere werkgever? Hoe verliep het gesprek vanuit jouw standpunt? Als deze stap niet goed zit, loop je uiteraard geschikte kandidaten mis.
2. Optiscan.
Dit is een organisatiescan met kwalitatieve en kwantitatieve data over 11 departementen. We gaan hier op zoek naar eerlijke en oprechte feedback van huidige werknemers over de organisatie. We noemen dit de ‘money makers’, want klanten die ons advies hierin goed opvolgen, zetten in korte tijd grote stappen.
3. Recruitment Strategy Scan (RS Scan).
In de laatste fase zoeken we naar de synergie tussen ‘hiring managers’, de HR-afdeling en het management. Zit iedereen op dezelfde lijn? Vullen ze de bedrijfsdoelen op dezelfde manier in? Als dit niet goed zit, haal je wellicht kandidaten binnen die de verwachtingen niet inlossen, of zelf andere verwachtingen koesteren. Maar ook: welk talent en welke skills zijn er al en zijn bedrijven wel op zoek naar de juiste profielen?
4. Human Capital
Een sterke retentie- en aanwervingsstrategie is van onschatbare waarde. Je medewerkers zijn dan ook je belangrijkste kapitaal. Zowel voor bedrijven die duurzaam willen groeien, als voor zij die in een explosieve groeifase zitten. Maar denk eveneens aan overnames: overnemers kopen niet alleen de intellectuele eigendom en merknaam aan, maar ook de medewerkers. Als daar niet goed over wordt nagedacht, kan de onderneming stilvallen, en dan kan het weleens een erg dure aankoop blijken.
Praktische begeleiding van het strategisch plan
Wil een onderneming ook operationeel bijkomende ondersteuning binnen alle domeinen van People Management, Sales, Marketing, Recruitment, Administratie, Strategie en Legal, dan kan ze rekenen op de basis die we aanreiken in het adviesverslag van de Optiscan, in combinatie met onze samenwerking met Prosatt.