Een herkenbare vraag voor elke bedrijfsleider, van grote multinationals tot kmo’s. Ondernemingskracht stimuleert bedrijven, met een focus op structuur en stabiliteit, richting welvarend ondernemen waar tijd is voor wat écht van belang is.
Een universeel stappenplan richting een welvarende bedrijfswerking bestaat niet. Vaak gaat het over kleine of vanzelfsprekende zaken die niet als dusdanig opgemerkt worden door iemand die dagelijks binnen die bedrijfswerking functioneert. Een extern paar ogen door je bedrijfswerking laten gaan, kan hierbij helpen. Zo bots je op pijnpunten die je aandacht verdienen!
Structuur in structuur
Belangrijk is om te vertrekken vanuit het ‘first time right’-principe. Op zoek gaan naar waarom dingen niet van de eerste keer juist gedaan worden en dit aanpakken. Elke taak die je zo optimaliseert, spaart tijd uit voor jezelf, je klanten en je team. Door een uurtje met de medewerker(s) in gesprek te gaan en o.a. hun mailbox te bekijken, kunnen vaak al waardevolle inzichten worden verkregen. Hieruit kun je afleiden of er voldoende onderlinge communicatie is, of functieomschrijvingen volledig en duidelijk zijn, en of er voldoende verantwoordelijkheid wordt genomen.
Kom je structurele problemen tegen, dan kan je die aanpakken op verschillende manieren. Het is dan een kwestie van structuur brengen. Begin met wat het eerst naar boven komt drijven. Vaak is dat de mailbox en de interne communicatie; die hebben een grote invloed op de dagelijkse werking. Daarna kijk je naar je USP’s en welke klanten, producten of diensten het meeste opleveren (niet enkel op financieel gebied). Zo kan je de juiste prioriteiten stellen.
Duidelijke communicatie en controle
Ons doel is om onze klanten te begeleiden langs een activeringstraject met de middelen en werknemers die er nu zijn. Want vaak zit er in werknemers meer interesse en motivatie dan er op eerste zicht nu uit komt. Dit komt door onvolledige functieomschrijvingen, het gebrek aan een organigram, onduidelijkheden, … Om dat te verhelpen, is het belangrijk elkaars waarde te kennen en appreciëren, je in de schoenen van de ander te plaatsen en begripvolle communicatie te bevorderen. Het idee om ‘iets te zeggen zoals het is’, zou vervangen moeten worden door ‘iets zeggen zodat de ander begrijpt wat ik bedoel’.
Wanneer je duidelijk maakt waarvoor je werknemers verantwoordelijk zijn, je hen vertrouwen toont en hen de tools geeft om die taken tot een goed einde te brengen, maak je een wereld van verschil. Dit creëert een zekere controle over het werk, waaruit betere resultaten voortvloeien en bijgevolg ook meer voldoening. Dat veroorzaakt een sneeuwbaleffect, want succesvolle mensen krijgen energie en creativiteit, en dat stimuleert dan weer het nemen van initiatief! Zo zorg je ervoor dat je onderneming van binnenuit welvarend wordt.