Nieuwe mensen aantrekken is al langer geen simpele opdracht. En wanneer het toch lukt, is het nog afwachten of ze wel passen binnen het team en het bedrijf in zijn geheel. Bij Acom gaan we door een sterke groei op zoek naar maar liefst 110 nieuwe kandidaten. En om te vermijden dat we ons blindstaren op een bepaald opleidingsniveau, ervaring of op mensen die zichzelf tijdens een sollicitatiegesprek beter verkopen dan ze werkelijk zijn, pakken we het anders aan!
Met onze ‘Acomplish’-campagne maken we van die selectieprocedure een soort spel waarin voortdurend mensen afvallen wanneer ze niet stroken met onze bedrijfsvisie en verwachtingen. Iedereen kan zich inschrijven, ongeacht ervaring of opleidingsniveau.
Doorgroeien vanuit passie
Het idee is ontstaan door een brainstorm met collega’s. We keken naar onze beste, huidige medewerkers en merkten dat die allemaal staan waar ze staan dankzij doorzettingsvermogen en interesse, niet door een relevante hogere opleiding. Acom geeft iedereen gelijk kans om te starten met werken: het is niet het diploma dat telt. Vooral de interesse, het passen in ons team en de inzet is wat er telt. En verder kunnen de kandidaten op deze manier ook proeven van de werksfeer van Acom en voor zichzelf uitmaken of ze bij ons graag gaan willen werken of niet.
22 weken lang, van 1 augustus tot het einde van het jaar, laten we elke week 5 mensen starten binnen ons bedrijf. Het ‘spel’ duurt maximum 5 dagen en je wordt betaald vanaf de eerste dag, die volledig in het teken staat van samenwerking. Wanneer je die 5 dagen doorstaat, krijg je een voorstel om in een versneld traject mee inzetbaar te worden.
Betere voeling
Alle proeven zijn non-customer-facing proeven, zodat onze klanten hier zeker geen last van ondervinden. Zo voelen onze klanten er niets van en weten wij veel beter en sneller welk vlees we écht in de kuip hebben. We creëren een betere voeling met de kandidaten en hoe ze draaien in het team. Die info is superbelangrijk!
Het is ook makkelijker om te testen of de kandidaat strookt met de bedrijfswaarden. Bij Acom is stiptheid bijvoorbeeld van groot belang. Een kandidaat die op de eerste dag te laat komt, valt sowieso al af. Het doel van deze campagne is om kandidaten aan te trekken die zo goed passen binnen het bedrijf en de functie, dat ze in minder dan 9 maanden klaar zijn met het traject.
Zo steken we tijd en energie in de juiste werving en niet in iemand die zich tijdens een sollicitatiegesprek goed verkocht heeft. Bij het aantrekken van mensen met veel ervaring of een hoog opleidingsniveau betaal je bovendien veel aan wervings- en selectiekosten. Het is dus kwestie van die middelen anders in te zetten, waardoor je een grotere poule van kandidaten kan aanspreken, die je ook nog eens beter leert kennen tijdens het hele traject.