Van concept tot sterk merk
Luca Cardella Kwantus

Van concept tot sterk merk

Praktijck - Kwantus

Anno 2024 is een sterk merk neerzetten essentieel. Het is immers dé manier om als onderneming te groeien op elk vlak. Strategie, branding, content creatie en performance marketing zijn geen ver-van-mijn-bed-show meer, maar fundamentele onderdelen van een goed geoliede machine.

Uw klanten en zakenrelaties kiezen immers voor een samenwerking met uw merk omdat het met hen resoneert. Ze herkennen zichzelf in uw merkwaarden en zijn het eens met uw visie. We nemen u graag stap voor stap mee in de wereld van merkopbouw.

Strategie

Het vergt een complex proces om een merk sterk in de markt te positioneren. Alles begint bij én valt steeds terug op een goede strategie. Een strategie die gebaseerd is op data, marktonderzoek én de identiteit van de onderneming. Dat laatste is de sleutel tot een merk dat zich onderscheidt van de concurrentie: een merk dat persoonlijk is. Hoe deze strategie - na uitgebreid onderzoek - tot stand komt? Een strategieworkshop. Daar wordt de onderneming, samen met de zaakvoerders, uitvoerig besproken. Elk aspect wordt vastgelegd en vormt de fundering van een concrete strategie die duidelijkheid en richting schept.Dat is exact wat Kwantus recent realiseerde samen met Vanhove hout: een glasheldere nieuwe strategie die allesomvattend is.

Branding

Wanneer de strategie volledig is afgerond kan de volgende fase van dit traject aanvatten: (re)branding. Ook dit is een interessante, maar ingewikkelde fase. Deze stap omvat het visuele aspect van het merk. Elk ontwerp, elk beeld of elke tekst wordt volgens de strategie, de fundering, uitgewerkt. Ze vertellen immers elk een verhaal, geven een boodschap door. Het totaalbeeld moet dus volledig kloppen, tot in de puntjes. Een ontwerper gaat in deze fase aan de slag met alle verworven informatie en brengt dit op een creatieve manier visueel tot leven.

Voor Vanhove hout vertaalde dit zich in een prachtige nieuwe huisstijl die een professionele uitstraling combineert met elementen van hun identiteit en die van de sector.

Content Creatie

Vervolgens, wanneer de (re)branding succesvol ten einde komt, begint het marketingverhaal. Zoals u misschien al weet, omvat digitale marketing echter niet enkel betaalde advertenties. Organische, niet-betaalde social media content is van minstens even groot belang.

U bereikt hiermee een minder grote doelgroep dan wanneer u adverteert, maar daar tegenover staat één belangrijk gegeven: community. Nu uw merk strategisch gepositioneerd en (re)branded is, moet er nog gewerkt worden aan de community errond. Volgers die interactie genereren en uiteindelijk fans en ambassadeurs zullen worden. De juiste boodschappen en wederzijdse communicatie tussen een merk en het ecosysteem van personen errond zijn immers essentieel voor het opbouwen van een sterk merk.

Performance Marketing

Naast content creatie is performance marketing ook een onmisbaar deel van deze goed geoliede machine. Het is namelijk altijd een ‘en’-verhaal, geen ‘of’-verhaal. Een merk dat enkel content creëert groeit erg traag. Een merk dat enkel adverteert komt minder betrouwbaar over. Het is dus zeer belangrijk om naast niet-betaalde content ook advertenties te lanceren. Als we het over performance marketing hebben moet er, naast een beeld dat aanspreekt, één zaak perfect ingesteld worden: de ‘target group’. De specifieke doelgroep waar u zich aan richt. Dé personen die zich identificeren met uw merk en waarvoor uw product of dienst hyper relevant is.

Rapportage

Al deze inspanningen moeten natuurlijk ook meetbaar zijn. Meten is weten in de ondernemerswereld. Regelmatige rapportages zijn dus essentieel om de rendabiliteit van uw marketinginspanningen in kaart te brengen. Wat is de Return On Investment? Welke campagnes, onderwerpen en trends werken goed? Waar moet er bijgestuurd worden? Dit is erg nuttige feedback die ervoor zorgt dat het opgebouwde merk de juiste richting uit blijft gaan.

Blijven inspelen op de markt

Tenslotte is het aangewezen rekening te blijven houden met de markt en de veranderingen die deze met zich meebrengt. Belangrijke gebeurtenissen, veranderingen in gedrag of interesses en nieuwe noden van uw doelgroepen blijven zorgen voor verschuivingen in de markt waarin u actief bent. Grijp elke kans met beide handen en zorg ervoor dat uw (potentiële) klanten blijven resoneren met uw merk.

Conclusie

Een sterk merk goed in de markt positioneren vergt heel wat grote inspanningen. De weg die afgelegd wordt - met een duidelijke strategie, perfect passende branding, zowel content creatie als performance marketing én overzichtelijke rapportages - is lang. Uiteindelijk resulteert het wél in een bloeiend merk dat een duidelijke visie heeft, weet wat het doet en waarom, zijn producten of diensten goed aan de man brengt, de resultaten waarborgt én de markt in de gaten blijft houden. Kortom: het is wat elke ondernemer nastreeft in de zakenwereld, en daarom van cruciaal belang.

Kwantus
kwantus.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels