Langer, breder, hoger. De derde generatie van de MINI Countryman E is de grootste MINI ooit gebouwd. En voeg wat ons betreft daar ook maar strakker en stijlvoller aan toe. De nieuwe SUV borduurt immers verder op de verfijnde designtaal van MINI. Gecombineerd met de krachtige, feilloze elektrische aandrijving resulteert het in een potentiële fleettopper die wel eens hoge toppen zou kunnen scheren.
Aan de buitenkant van de nieuwe MINI Countryman vallen de meer rechthoekige koplampen en de schijnbaar licht aflopende daklijn op. Details zoals een volledig strakgetrokken neus en verzonken deurgrepen ogen niet alleen mooi, maar zorgen ook voor een verbeterde aerodynamica. “De elektrische MINI Countryman is verkrijgbaar in twee verschillende aandrijflijnen,” legt Esther Van Bel, storemanager van MINI Smets uit Lier, uit. “De instapversie ‘E’ beschikt over een enkele elektromotor op de vooras van 204 pk en 250 Nm. De Countryman SE All4 is vierwielaangedreven en krijgt twee motoren, eentje per as, voor een totaal van 313 pk en 494 Nm. Daarmee kan deze Countryman al in 5,6 seconden naar 100 km/u accelereren. Beide versies gebruiken dezelfde batterij van 66,5 kW. Voor de Countryman E levert dat een rijbereik van 462 km op. De Countryman SE moet uiterlijk na 432 km aan de stekker.”
Vicky Folens, director of Consulting & Professional Services Wolters Kluwer Benelux, ging voor ons een dag op pad met de instapversie, de Countryman E. “Deze voorwielaangedreven versie van 204 pk weet het sportieve rijgedrag van de klassieke MINI heel goed te evenaren,” vertelt Esther van Bel. “Het is een potentiële fleettopper, zeker omdat de vierwielaangedreven versie toch wat extra gewicht de schaal werpt en daardoor een iets lager rijbereik heeft. De MINI Countryman E start met een basisprijs vanaf 46.250 euro en ligt daarmee in het bereik van heel wat fleetbudgetten.”
Het is een ruime gezinswagen waar je niet alleen je kinderen maar ook je boodschappen in kwijt kan.
MINI voor het gezin
Vicky Folens is alvast enthousiast na een dagje rijden. “Het is al heel wat jaren geleden dat ik nog met een MINI heb gereden en dat was toen al heel plezant. Deze Countryman is een flink stuk groter en helemaal up-to-date. Het is een ruime gezinswagen waar je niet alleen je kinderen maar ook je boodschappen in kwijt kan, wat superhandig is. De achterbank en kofferruimte zijn ruim, op de zetels vooraan zit je hoog maar toch erg comfortabel. De wagen rijdt heel aangenaam en het nieuwe interieur voelt speciaal aan. Het heeft iets bijzonders…”
Wolters Kluwer Tax and Accounting
Wolters Kluwer Tax and Accounting biedt software aan boekhoudkantoren en kmo’s Daarmee helpen ze boekhoudkantoren om processen efficiënter in te richten zodat ze hun klanten kunnen helpen groeien en beter bedienen. Ook voor kmo’s biedt Wolters Kluwer Tax and Accounting boekhoudpakketten, ERP-implementaties en is het een solide partner in digitalisering. De afdelingen van België en Nederland zijn volledig geïntegreerd met intussen 3 Belgische filialen.
Duurzaam
“Dat klopt,” beaamt Esther Van Bel. “Bij MINI zetten we alles op alles om de prestaties en het iconische design van MINI ook een duurzame invulling te geven. We bieden nu al een volledig diervriendelijk ledervrij interieur met duurzame, deels gerecyclede materialen. Onze 2D Flat Knit bekleding voor dashboards, portierpanelen en enkele andere oppervlakken is gemaakt van 90% gerecyclede polyestervezels. Daarnaast is onze nieuwe generatie wielen gemaakt van tot 70% gerecycled aluminium. Ook voor het stuur is kunstleder gebruikt.”
Vicky Folens: “Het voelt heel aangenaam om het stuur vast te houden. Dat is een ander soort beleving dan wat je kent. Ik heb een hele tijd in de file gestaan maar dat stoorde geen seconde. Je hebt in deze Countryman een soort ‘fauteuilgevoel’. Dat verwacht je niet van een MINI. Tegelijk gaat de wagen toch supervlot door de bochten, met een enorm stabiele wegligging en rijgedrag. Ik ben een paar keer wat sneller door een korte bocht gegaan en de wagen vertoont nauwelijks rolgedrag. Hij is zeer vinnig en sportief, een echte MINI dus, maar tegelijk ook een echte gezinswagen. Een geslaagde combinatie.”
De ingenieurs hebben het rijgevoel van de klassieke MINI uitstekend vertaald naar deze grotere en zwaardere wagen.
Centraal op het dashboard bevindt zich het gekende ronde display, dat is nu volledig digitaal geworden. Er zijn heel wat instelmogelijkheden, maar het infotainmentsysteem wijst zichzelf uit. Ik was meteen verbonden met bluetooth, de menu’s zijn heel gebruiksvriendelijk en je hoeft geen seconde te zoeken naar zaken zoals de bediening van de airco.”
Rijbereik
Voor Vicky Folens was het de eerste ervaring met volledig elektrisch rijden en die viel uitstekend mee. “Ik vind het gewoon zeer aangenaam,” zegt ze. “Het elektrisch rijden en het minimalistische van het dashboard geven al snel een fijne vorm van rust. Ik woon in Overijse waar er vaak en op de meest onvoorspelbare uren files zijn. Daarom heb ik extra in de gaten gehouden hoeveel het rijbereik naar beneden ging. Ondanks de files en het feit dat de verwarming en de radio aanstonden, kwam het op voorhand geschatte rijbereik heel goed overeen met het werkelijke. Ik heb nochtans bewust een mix van autosnelwegen en binnenwegen genomen en op plaatsen waar het kon eens flink op het gaspedaal gedrukt.”
Esther Van Bel: “Zelf zit ik graag laag zoals in een klassieke MINI. Maar in een MINI Countryman of BMW X1, een gelijkaardige auto, stoort het niet dat je wat hoger zit. Integendeel. En de baanligging is nog steeds heel goed. De ingenieurs hebben het rijgevoel van de klassieke MINI uitstekend vertaald naar deze grotere en zwaardere wagen.”
Interessant voor fleet
STERCK. Komt de wagen in aanmerking voor de fleetpolicy van Wolters Kluwer?
Vicky Folens: “Ik kan daar moeilijk over oordelen, maar het is zeker zo dat Wolters Kluwer sterk inzet op de elektrificatie van het wagenpark. We helpen onze medewerkers bijvoorbeeld om thuis laadpalen te installeren. Dat is heel handig en een extra motivatie om de overstap naar elektrisch rijden te maken. Met het rijbereik van 400 tot 460 km dat deze MINI Countryman biedt, houdt niets je tegen om de stap te zetten. En intussen kan je op steeds meer plaatsen langs de weg ook snelladers gebruiken.”
BMW & MINI Patrick Smets
BMW & MINI Patrick Smets bestaat sinds 1996. “We zijn al die jaren blijven groeien maar we hebben toch steeds dat karakteristieke van een familiebedrijf behouden. De keuze van een juiste wagen is belangrijk voor zowel particulieren als bedrijven. Daarom garanderen wij elke klant het juiste advies en de beste service. We maken het verschil door een meedenkende partner te zijn. Dat is waarom onze klanten blijven terugkeren.”
Van Bel: “De nieuwe Countryman E is een mooie aanvulling op het MINI-gamma. We merken dat er nog heel wat mensen de showroom binnenstappen en niet weten dat we zo’n grote wagen in ons aanbod hebben. Zeker voor fleet is dit model interessant. MINI heeft trouwens de strategie om tegen 2030 enkel nog elektrische modellen aan te bieden. We zijn nu bezig met de laatste generatie verbrandingsmotoren. Sinds vorige maand is er trouwens ook een gloednieuwe MINI Aceman. Dat is een kleinere Countryman, 4,07 meter lang. Het model positioneert zich tussen de huidige 5-deurs en de grote Countryman. Ook van de Aceman verwachten we veel.”
Bevindingen
Klassieke, herkenbare, tijdloze lijn in een modern jasje gegoten.
De sportiviteit van MINI werd behouden, maar zit nu in een XL-verpakking.
De elektrische aandrijving en het minimalistische, duurzame interieur zorgen voor rust achter het stuur.
- Elektrische batterij: 66,5 kWh
- Rijbereik: 462 km
- 0 tot 100 km/u: 8,6 sec
- Vermogen kW/pk: 150/204
- Koppel: 250 Nm
- Afmetingen (mm): 4445 (l) 1843 (b) 1635 (h)
- Gewicht (kg): 1865
- Afmetingen (mm): 4953 (l) 1958 (b) 1772 (h)
- Gewicht: 2560kg
- Inhoud kofferruimte(l): 460
- Basisprijs: vanaf 46.250 euro incl. btw