Hoe zorg je voor een consistent kwalitatieve dienstverlening?
Elke Hechtermans Group-f

Hoe zorg je voor een consistent kwalitatieve dienstverlening?

Vraag & Antwoord - Group-f

De maatstaf die je aanhoudt voor je meest veeleisende klanten, trek je door naar de rest van je aanbod. In de schoonmaaksector is de hotelbusiness het strengst: het gaat niet enkel om hygiëne, maar om een totaalbeleving. De hospitality-training die we ontwierpen om aan die wensen tegemoet te komen, geven we aan al onze schoonmakers – ook degene die niet in hotels werkzaam zijn. 

Drie pijlers

Een consistent kwalitatieve dienstverlening bereik je door drie niveaus aan te pakken: materiaal, training en controle. Voor onze materialen en middelen hebben we ons eigen magazijn ingericht, waardoor we niet gebonden zijn aan één leverancier. Zo kunnen we onafhankelijk de producten selecteren die het meest geschikt zijn voor specifieke taken – zowel qua schoonmaakefficiëntie als ergonomie – en onze klanten adviseren om duurzame oplossingen te integreren in hun schoonmaakprocessen.

Wij hebben vandaag zo’n 2.500 schoonmaakmedewerkers in dienst, dus onze coaches en teamleaders zijn essentieel om dagelijks ons oog voor detail te waarborgen. Elke starter volgt daarom een gerichte training in een van onze Academy’s en door het jaar is er bijscholing en opfrissing mogelijk. Wanneer ze aan het werk gaan, worden ze ondersteund door een collega die hun werk controleert. Continu coachen en begeleiden is essentieel om je mensen scherp te houden.

Strengere eisen

Een piekfijne service was altijd al belangrijk, maar al helemaal sinds de pandemie. Er moest toen veel meer worden afgestemd binnen samenwerkingen, en die verwachting van nauwe contacten en flexibiliteit is duidelijk blijven hangen. Door telewerk en flexibele uren is er vaak minder ondersteuning voor onze schoonmakers ter plaatse, maar evengoed snakken bedrijven naar een grotere betrokkenheid. Het is dus een kwestie van kort op de bal spelen en extra aandacht schenken aan je klantenrelaties.

Er zijn zo veel factoren om rekening mee te houden, dus het is belangrijk om mensen te hebben met een creatief DNA. Dat is het beste recept om consequent aan de vragen van klanten tegemoet te komen. Gelukkig zijn wij dat door de hotelbusiness al gewend, daar is elke dag anders. Die aanpak leverde ons al decennialange relaties op. 

Voortdurend bijsturen

Een kwalitatieve dienstverlening is een continu evoluerend proces, met een breed aantal aandachtspunten. We blijven kritisch naar onze organisatie kijken voor verbetering.  Zo implementeren we regelmatig nieuwe schoonmaakproducten en innovatieve, ergonomische materialen, evalueren we de prestaties van onze medewerkers en sturen we de opleiding bij. Om een consistente en hoogwaardige dienstverlening te garanderen, hanteren wij een integrale aanpak.

Deze expertise werd aangeboden door  Group-f

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels