Group Suerickx herlegde de afgelopen jaren de focus nagenoeg volledig naar de grote industriële klanten. Het bedrijf wil de veiligste aannemer zijn voor de industrie. Met Suerickx Energies ontstond er ook een nieuwe activiteit: industriële dakrenovatie in combinatie met grote hoeveelheden zonnepanelen. De groeiverwachtingen voor de volgende jaren zijn hooggespannen.
Christophe Suerickx reisde na zijn studies handelswetenschappen twee jaar de wereld rond. De tsunami in 2004 in Indonesië maakte daar een einde aan. “Ik ben in een studentencafé beginnen werken tot ik een ondernemer tegenkwam die wel iets in mij zag. Hij vroeg om een bedrijfje in Lummen over te nemen om daken te ontmossen voor de fabrikant Eternit. Zo ben ik in 2008 samen met mijn broer Olivier met Group Suerickx begonnen. Al snel ontstonden nieuwe bedrijven. Eerst in dakwerken, maar omdat we ook vragen kregen voor gevelrenovatie, industriële schilderwerken en algemene aanneming, goten we die activiteiten telkens in een nieuwe vennootschap. Enerzijds om echte specialisaties uit te bouwen, anderzijds om onze risico’s enigszins te spreiden.”
Je kan als bedrijf niet tegelijk Ryanair en Etihad Airways zijn.
STERCK. In 2017 hebben jullie alles gegroepeerd onder Group Suerickx?
Christophe Suerickx: “Inderdaad en vervolgens zijn we ons gaan richten op drie marktsegmenten: particulieren, condominium (appartementsgebouwen) en industrie. In 2020 hebben we afscheid genomen van condominium en de residentiële bouw voor particulieren en is onze focus volledig verplaatst naar de industrie. Vandaag werken we vrijwel uitsluitend nog voor grote industriële spelers zoals de kerncentrales van Engie Electrabel, voor Ineos, Pfizer, Total, ...."
STERCK. Jullie zijn actief in drie domeinen?
Suerickx: “We zijn de grootste dakwerker in de industrie. Daarnaast realiseren we industriële vloeren. Klanten zijn voedingsbedrijven zoals Pringles en Danone voor wie de vloeren hittebestendig en volledig volgens HCCP-normen moeten zijn gebouwd. Maar we realiseren even goed vloeren voor industriële spelers zoals Aurubis en Nyrstar. Af en toe doen we ook industriële schilderwerken, maar dat is dan eerder een complementaire activiteit. Een derde domein is de industriële bouw en renovatie. Als algemene aannemer doen we ook nieuwbouwprojecten, maar we spitsen ons toch voornamelijk toe op renovaties van industriële sites. Zo strippen we momenteel een complex van kantoorgebouwen voor Ineos en bouwen we deze vervolgens terug op. Voor Umicore hebben we dan weer de grootste dry rooms van Europa gebouwd.
- 30 miljoen euro omzet
- +100 medewerkers
- 2008 oprichtingsjaar
We doen opdrachten tot 5 à 6 miljoen euro. Nog grotere opdrachten zijn eerder weggelegd voor de grote klasse-8 aannemers. Zij gaan ook liever niet onder die budgetgrens omdat ze dan hun algemene kosten niet krijgen gedekt.”
Veiligheid eerst
STERCK. Hoe maken jullie het verschil?
Suerickx: “We bouwen zowel het dak, de gevels als de vloer. We renoveren dus eigenlijk de hele buitenschil van een gebouw met gespecialiseerde mensen. Die product/markt-combinatie is uniek. Er is geen enkel ander bedrijf dat dit hele pakket van diensten aanbiedt. Bovendien kan lang niet iedereen voor die grote industriële spelers werken. Veiligheid is voor hen cruciaal en wij maken ons hard dat we de veiligste aannemer zijn. We zijn VCA-gecertificeerd voor de petrochemie, werken met methodeverklaringen en een zeer grondige planning.
Onze klanten zijn super professionele spelers. Binnen de afgebakende periode van een shutdown moeten alle werken gebeuren. Ze willen exact weten wanneer we starten en wanneer we klaar zijn. Dat is uiterst belangrijk. Zo hebben we voor Bayer 5.000 m2 asbest dak verwijderd en vervangen door een stalen dakconstructie. Intussen moet de productie gewoon doorlopen. Ook bij slecht weer moeten we de planning kunnen aanhouden.
Veiligheid komt altijd eerst. Als je vervolgens proactief communiceert, goed plant en ook flexibel bent, dan ben je uiterst klantgericht bezig. Dat model hebben we heel ver doorgedreven. Het geeft ons een voorsprong op de rest. Voor onze klanten is productie immers heilig. De vooropgestelde volumes moeten gehaald worden, de fabriek mag niet stilvallen.”
STERCK. Veiligheid is jullie belangrijkste troef?
Suerickx: “We zijn daarin gespecialiseerd. Dat is een bewuste keuze. Je kan als bedrijf niet tegelijk Ryanair én Etihad Airways zijn. Voor onze arbeiders werkt het niet als ze vandaag bij een particulier zonder helm mogen werken maar morgen op een industriële werf aan de allerstrengste normen moeten beantwoorden. Bij bepaalde klanten moeten ze bijvoorbeeld steeds multinormkleding dragen en een helm met kinbandje. Wel, dan dragen ze dat bij alle klanten. Onze gelaatsmaskers zijn van de hoogste standaard. We trekken dat door tot in het extreme. Voor Ineos maken we zelfs onze eigen veiligheidsfilmpjes met eigen figuurtjes in zes talen. We werken daarmee op een level dat andere aannemers niet halen.”
STERCK. Jullie tellen een honderdtal eigen medewerkers aangevuld met onderaannemers?
Suerickx: “In de industrie mag je vaak maar 1 onderaannemer hebben of bijvoorbeeld maximum 25% van je mensen via onderaanneming laten werken. De technische scholing van arbeiders in onderaanneming is 1 ding, maar hen volgens de hoogste veiligheidsnormen laten werken, is nog veel belangrijker. Sinds bepaalde wantoestanden in onze sector zijn de regels heel strikt geworden. We moeten zelfs de locatie aangeven waar de medewerkers van onze onderaannemer zullen slapen. Ik vind dat eerder een voordeel dan een nadeel. Zo haal je de cowboys eruit en ligt de lat voor iedereen gelijk.”
STERCK. Na een mooie groei is jullie omzet de afgelopen 4 jaar vrij constant gebleven?
Suerickx: “Dat is een bewuste keuze die vooral te maken heeft met alle business die we hebben afgestoten. We realiseerden een miljoenenomzet in de particuliere sector waar we volledig mee zijn gestopt. Hetzelfde voor werken in onderaanneming. Ook dat doen we niet meer. We hebben de laatste jaren vooral omzet weggeduwd om ons te focussen op het industriële verhaal. Dit jaar groeien we opnieuw en gaan we normaal gezien 30 miljoen euro omzet realiseren. Vervolgens willen we flink doorgroeien.”
STERCK. Het lijkt een moeilijke oefening om die takken af te stoten?
Suerickx: “Als je weet waar je naartoe wil, lukt dat wel, maar het vergt zeker de nodige moed. Als je tegen bepaalde klanten zegt dat je die opdrachten niet meer gaat doen, neem je een risico. Maar nu is het bijzonder leuk dat we kunnen zeggen dan we aan een kerncentrale werken. We hadden zoiets 10 jaar geleden nooit durven dromen, maar nu zijn we het wel aan het doen. Ondernemen is keuzes durven maken. Ook op vlak van mensen hebben we moeten schakelen. De verkoop aan particulieren is bijvoorbeeld iets helemaal anders dan bij een grote industriële speler aan tafel zitten. Dat vergt een meer zakelijke aanpak met de nodige techniciteit.”
We hebben de laatste jaren vooral omzet weggeduwd om ons te focussen op het industriële verhaal.
Suerickx Energies
STERCK. Met Suerickx Energies komen jullie nu met een nieuw concept. De verwachtingen zijn hooggespannen?
Suerickx: “Twee jaar geleden begonnen we te zien dat de offertevragen voor dakrenovatie in combinatie met de plaatsing van zonnepanelen sterk begon toe te nemen. Volgens nieuwe wetgeving moeten alle grootverbruikers tegen 30 juni 2025 specifiek over een bepaalde hoeveelheid zonnepanelen beschikken of er hangen zware boete boven hun hoofd. Dat was een eerste signaal. Daarnaast zagen we in de markt een aantal overnames van bedrijven die zonnepanelen plaatsen. Een echte consolidatiegolf. Dan weet je dat er wat aan de hand is. Dat was een tweede signaal.
We hebben eerst gekeken om dakrenovatie te combineren met de plaatsing van zonnepanelen door onderaannemers. We konden daar echter nauwelijks marge op nemen. Maar het ergste vond ik dat we met hen onze naam van veiligste aannemer niet konden waarmaken. Ze waren niet gewend om volgens de standaarden van de industrie te werken. Bovendien moesten wij de garantie voor het nieuwe dak voorzien. Ook als er lekken ontstonden door die zonnepanelen. Zo ontdekten we een blauwe oceaan om die activiteiten volledig zelf uit te voeren.”
STERCK. Het verzekeringstechnische luik is een bijkomend argument waarom jullie opdrachten binnenhalen?
Suerickx: “De grote industriële spelers zijn meestal verzekerd in de VS volgens het systeem van FM Approved. Zowel het dak als de zonnepanelen moeten aan die FM-goedkeuring beantwoorden. Het zijn heel specifieke normen voor onder meer de petrochemie, de chemie, de farma en de voedingsindustrie. Die unieke kennis hadden we al in huis, terwijl de meeste onderaannemers het in Keulen hoorden donderen. We hebben beslist dat het veel beter was om alle activiteiten zelf uit te voeren. Vervolgens hebben we binnen Suerickx Energies een team van specialisten samengesteld en bijkomende topmensen aangetrokken, zoals een projectmanager met internationale ervaring in die materie. Zij bouwen die niche nu uit: industriële dakrenovatie in combinatie met de plaatsing van grote hoeveelheden zonnepanelen.”
Stevige groei
STERCK. 30 juni 2025 is een strikte deadline. Jullie zien ook daarna een flinke groei?
Suerickx: “Er spelen een paar fenomenen. Zo zien we dat sommige grote spelers nog niet klaar zijn om zonnepanelen te plaatsen en nog even de kat uit de boom kijken. In de industrie is de plaatsing van zonnepanelen eerder iets ongewoon. Ze doen daar op andere manieren aan energierecuperatie. Maar nu moeten ze wel. De boetes kunnen oplopen tot in de honderdduizenden euro’s en elke twee jaar krijg je die boete opnieuw. De groei in die markt gaat dus nog geruime tijd duren. De boetes worden trouwens berekend volgens de dakoppervlakte van een bedrijf. Maar niet alle daken zijn bruikbaar om zonnepanelen op te plaatsen. Soms moet een dak kunnen opengaan om een tank te plaatsen of toestellen in of uit het gebouw te hijsen. Of het dak ligt boven een zone met explosiegevaar. Daar kan je geen zonnepanelen plaatsen. Daarom zijn carports op parkings nu heel populair als basis voor zonnepanelen. Je interfereert er niet met de productie. Als totaalaannemer zijn we gespecialiseerd in daken, in zonnepanelen en kunnen we die carports ook gemakkelijk zelf zetten. De eindklant heeft één aanspreekpunt. Op die manier hebben we enkel nog concurrentie van de hele grote partijen zoals Engie of Izen.
Het heeft veel tijd en energie gekost om de switch te maken van de particuliere markt naar de industrie. Maar nu is het een bijkomend voordeel dat we al aan tafel zitten met de grote spelers als hun dak moet worden vervangen. Onze klanten willen liefst zo weinig mogelijk leveranciers. Ze werken graag samen met aannemers die hun site al kennen, betrouwbaar zijn en een strakke timing hanteren. Een partij die vlot communiceert en volgens de hoogste veiligheidsnormen werkt, heeft al snel een voordeel. Dat hebben we allemaal supergoed in de vingers. We gaan dit jaar minstens 10 megawatt aan zonnepanelen hebben gelegd. In 2026 moet dat al 50 megawatt zijn. We hebben het netwerk, de kranen, de veiligheidsomgeving,… Intussen hebben we ook de juiste mensen aan boord. Mensen met ervaring in de internationale wereld van grote zonnepaneelinstallaties. We zijn klaar voor de groei.”
STERCK. Jullie zoeken nog een flink aantal technische profielen. Dat is een hele klus?
Suerickx: “Het is onze grootste uitdaging. We verzorgen zelf de hele engineering en hebben voor de werven onze eigen basisequipe waarmee we zoveel mogelijk werken. Voor de grote projecten zullen we altijd met een stukje onderaanneming moeten werken. De voorbereiding van zo’n opdracht kost drie maanden, het plaatsen zelf meestal zes weken. Die pieken moet je opvangen met een vaste onderaanneming die volgens jouw kwaliteitseisen en veiligheidsnormen werkt. We trainen die medewerkers intensief met behulp van filmpjes, coaching,… We hebben zelfs vier preventieadviseurs op een totaal van 100 medewerkers. Dat is enorm veel en geeft aan hoeveel belang we hechten aan veiligheid. In de zoektocht naar mensen is het een hulp dat de markt van zonnepanelen voor particulieren het momenteel slecht doet.
Op vlak van veiligheid hanteren we een nultolerantie, net zoals onze klanten dat doen. De boetes voor de overtreding van een levensreddende regel bedragen 40.000 euro en meer. Maar nog belangrijker is de naam die we op dat vlak willen hooghouden. Onze mensen moeten dat gewoon in de vingers hebben. We zijn daar echt op ingesteld. We kennen het vak, we hebben dat al vaak gedaan…. Er komen heel veel zaken samen.”
- Industriële dakwerken
- Industriële vloersystemen & schilderwerken
- Industriële bouw, renovatie & civiele bouwwerken
STERCK. Jullie richten zich op heel het land?
Suerickx: “We werken overal waar de fabrieken liggen. Dat gaat van Luik en Tessenderlo richting de Haven van Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Dat is onze belangrijkste as. De gasterminal van Fluxys in Zeebrugge is één van onze grootste klanten bijvoorbeeld. Voorlopig werken we vanuit 1 locatie in Herentals. In de toekomst kijken we naar een bijkomende vestiging in de regio West-Vlaanderen.”
STERCK. Jullie zijn op eigen kracht gegroeid. Dat is niet evident?
Suerickx: “Tot 2018 groeiden we vrijwel jaarlijks met dubbele cijfers. Toen is dat - zoals gezegd - even gestagneerd. We hebben het veiligheidsbeleid omhooggetrokken, klanten afgestoten,… Ik vind dat nu een slimme zet waardoor onze cashpositie is verbeterd en we meer maturiteit in het bedrijf hebben gekregen. We hebben vandaag de juiste mensen op de juiste plaats, tellen een aantal ingenieurs en burgerlijk ingenieur-architecten in onze rangen. Dat heb je nodig in onze business. Onze klanten zijn heel professionele partijen met eigen studiediensten en engineering. Daar moet je dezelfde kwaliteit tegenover kunnen stellen.
We zijn nu een totaal ander bedrijf dan 5 jaar geleden, veel minder conjunctuurgevoelig. De afgelopen jaren zijn de inflatie en de grondstofprijzen gestegen. Maar de grote multinationals kijken minder naar de bouwkost dan een klassieke projectontwikkelaar. Voor een fabriek is het essentieel dat de productie kan blijven draaien en dat de doorlooptijden en veiligheid gegarandeerd zijn. Daar zijn hun KPI’s op gericht. Nul ongevallen, ESG (Environmental, Social & Governance),… Dat is allemaal superbelangrijk en op dat vlak kunnen we een absolute meerwaarde leveren. Natuurlijk moet je prijs concurrentieel zijn, maar onze concurrenten zijn deftige bedrijven die dezelfde screening krijgen. We gaan een mooie toekomst tegemoet.”