Icoon: BMW R1200 RT
BMW R1200 RT

Icoon: BMW R1200 RT

De test

Het gezegde ‘Ken je klassiekers’ indachtig, moet elke motorrijder minstens eens de bijna legendarische BMW R1200 RT getest hebben. Het is een van de meest geavanceerde motoren en tegelijk een van de populairste en dus meest verkochte tweewielers in Europa. Meer comfort, meer veiligheid, meer indrukken per kilometer. Dat is wat de Duitse fabrikant belooft. En dus vroeg dat om een test door een doorwinterde motorrijder.

De R1200 RT is wijd en zijd bekend in het motormilieu. Hij werd in december 2004 voorgesteld en kwam in het voorjaar van 2005 op de markt. Met zijn 110pk-motor was het een snelle toermotor, die dankzij de hoge compressieverhouding ook een behoorlijk sterk remmend vermogen op de motor had. Hij had toen al een elektrisch verstelbare ruit, vandaag nog steeds een van de troeven. In 2010 kreeg de RT een eerste facelift. Zijn reputatie als toermotor was toen al lang gevestigd. Zowel de zakenman als de toerrijder die er mee op reis gaat, is immers verknocht aan de motor die zowel qua rijgevoel als qua techniek superioriteit uitstraalt. Zijn grootste concurrent komt bovendien uit eigen stal met de allroad R1200 GS.

BMW Meeusen provinciale leverancier


Dirk Meeusen startte elf jaar geleden in Meerhout zijn eerste concessie voor BMW Motoren. Als zoon van een BMW-autodealer groeide hij op met de blauw-witte kleuren maar zijn grote liefde had twee wielen minder dan die van zijn vader. “In december hebben we in Wijnegem onze tweede concessie geopend. We springen daarmee in de leemte die ontstaan was omdat de concessionaris op de Boomsesteenweg was gestopt. Met onze filialen in Meerhout en Wijnegem beslaan we nu de hele provincie. We zitten middenin ons postcodegebied zoals ze dat zeggen. Mijn zoon is verantwoordelijk voor het filiaal in Meerhout, ik ben altijd aanwezig in Wijnegem.” Daar start Meeusen binnenkort ook met ‘Premium Selection Motorrad’, vergelijkbaar met de top tweedehandswagens van het Beierse merk. Verder kun je er terecht voor onderhoud, motorkledij, alle accessoires en uiteraard het nodige advies. “We merken dat een motor nog altijd gekoesterd wordt zoals een kind, in tegenstelling tot een auto. Motoren worden ook niet versleten of opgereden. Na vier, vijf jaar willen de eigenaars meestal gewoon iets anders of een hoger model. We merken dan ook dat de klanten die voor de R1200 RT komen veertigers zijn die het tijd vinden voor iets degelijks en betrouwbaar.”

State of the art

“BMW investeert veel in onderzoek en ontwikkeling. Wat vandaag in de wagens van BMW gemeengoed en succesvol is, vindt binnen drie tot vier jaar zijn toepassing bij de motoren”, zegt de Antwerpse concessionaris Dirk Meeusen. “Dat maakt dat motoren zoals de R1200 RT eigenlijk altijd ‘state of the art’ zijn. We spreken dan over de ophanging, de elektronica, de antislipcontrole met de doorgedreven ABS, … Op het meest recente model is bijvoorbeeld nu ook een hill-start assistcontrolsysteem geïmplementeerd dat voorkomt dat het rijtuig ongewenst in beweging komt op een helling wanneer het rempedaal gelost wordt. Voor een motorfiets is dat ongezien. De twee grote innovaties bij dit laatste model zijn het feit dat de nieuwe R1200 RT nog een stuk milieuvriendelijker is en dat hij watergekoeld is. Met het vorige luchtgekoelde model zat BMW aan de limiet van de PK’s. Die gaat door die waterkoeling nu van 115 naar 125 PK. De R1200 RT is en blijft – eigenlijk net als zijn bestuurder - heel flexibel. Het feit dat steeds meer en meer politiekorpsen terug voor de R1200 RT kiezen, zegt ook veel. De Antwerpse politie heeft er net nog een hele reeks besteld. Hij is door zijn wendbaarheid een heel toegankelijke motor die voor dagelijks gebruik kan dienen, maar waarmee je evenzeer kilometerslange reizen kan maken.”

De R1200 RT is door zijn wendbaarheid een heel toegankelijke motor. 

Reis- en toertochten

Een kolfje naar de hand van onze testpiloot, want Benny Meulders gaat al jaren met de motorfiets op reis. De aannemer in grond- en graafwerken, afbraak, beton en containerverhuur uit Heist-op-den-Berg is eerder een weekendrijder maar maakt jaarlijks wel enkele grote reizen en toertochten, alles samen goed voor zo’n 10.000 km per jaar. Ook dit jaar trekt hij met de motor op reis naar Zweden. “Ik hang de hele dag aan de telefoon. Op de motor is dat toch nog altijd moeilijker dan in de auto. Dat is het enige wat me tegenhoudt om ook professioneel de motor te gebruiken.”

De bedrijfsleider is inmiddels aan zijn vijfde motor toe. Dat is nu een Honda Pan European, zijn echtgenote toert op een Suzuki Bandit. Bij zijn vorige aankoop twijfelde Meulders al tussen de Japanse en de Duitse constructeurs. En die twijfel is na zijn testrit misschien alleen maar groter geworden? 

De test bmw r1200 rt

Rijcomfort

“Ik heb eigenlijk tot nog toe altijd Honda gereden. Ik twijfelde een tweetal jaar geleden vooral tussen de GS van BMW en de Pan European. In de bergen zie ik immers vooral die GS rijden, omwille van zijn enorme wendbaarheid. Dat had ik bij de R1200 RT ook wel verwacht, maar misschien kwam het er nog niet helemaal uit op een korte testdag. Het was in elk geval een toffe ervaring. Het is een dynamische en beweeglijke motor, in combinatie met krachtige prestaties. Hij ‘bijt’ wel, zoals ze zeggen. Wat ik een enorm voordeel vond was het elektrisch verstelbare windscherm. Bij sommige andere motoren word je naar voor gezogen, zeker als je wat snelheid maakt. Dat is bij de R1200 RT niet het geval. Qua ergonomie en bescherming tegen weer en wind top dus.”

“Wat de testpiloot ongetwijfeld ook ervaren heeft, is het unieke Dynamic ESA-systeem. Dat is enig in de wereld”, zegt Meeusen nog. “Dit zorgt bij wisselende ondergrond voor extreem snelle aanpassingen van de demping en past zich zodoende aan de gesteldheid van de rijweg aan, of dat dat nu een afgelegen kustweggetje of een slingerende bergweg is.”

“Dat klopt. Het is zeer zeker veilig rijden”, voegt Meulders er aan toe. “Het was zeker de moeite. Mijn vorige motorfiets was een Honda VF. Die reed heel stijf. Dat is met de Pan al wat beter, maar de R1200 RT scoort daarin toch het beste. Het is een heel wendbare motor ook. Om helemaal zeker te zijn zou ik ook nog eens een GS van BMW willen testen vooraleer ik een beslissing zou nemen, maar dat zal iets voor binnen twee, drie jaar zijn. Wie weet sta ik hier dan terug (lacht).”

Het elektrisch verstelbare windscherm is een enorm voordeel. Qua ergonomie en bescherming tegen weer en wind.

Fiscaal aantrekkelijk

Voor zowel zelfstandigen als werknemers is de aanschaf van een motorfiets met toebehoren fiscaal interessant. “Zowel aankoop, kledij, benzine, onderhoud en financiering zijn fiscaal aftrekbaar en dus zelfs interessanter dan een wagen”, zegt Meeusen. “Nu ons land langzaam dichtslibt, wil de overheid het motorrijden verder promoten en de motor is ideaal voor het woon-werkverkeer. Onder ons cliënteel vinden we bedrijfsleiders of advocaten maar ook dokwerkers. België is intussen een echt motorland geworden. We mogen naast landen als Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië staan. In Nederland is het veel minder populair minder omdat daar, net zoals in de Scandinavische landen, motorrijden toch aanzienlijk duurder is.”.

 

BMW R1200 RT

Maserati QuattroportE Diesel V6 275 pk


  • Cilinder inhoud 2987 cc
  • Max. vermogen 202/275 kw/pk
  • Maximumkoppel 600 Nm
  • Emissienorm E3
  • Tankinhoud 25 l
  • Basisprijs 19.300 euro  
  • Gemid. Verbruik 3,9 – 5,3  
  • Lengte 2.222 mm
  • Hoogte 1.415,6 mm
  • Breedte 982,8 mm
  • Gewicht 274 kg
  • Max. belading 221 kg 
  • Topsnelheid 200 km/h
  • Lucht-/vloeistofgekoelde 2-cilinder boxermotor
  • Elektronische inspuiting in inlaattraject
  • ABS en ASC (automatic stability control)
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels