Duurzame klantenrelaties als blijvende basis
Joris Heylen HAVI Logistics

Duurzame klantenrelaties als blijvende basis

Bedrijfsprofiel - HAVI Logistics

Sinds het ontstaan van HAVI Logistics in België is het bedrijf in de supply chain sterk geëvolueerd. Van een gehuurd warehouse in Herentals tot een ruim distributiecentrum in Olen met koel- én vriesruimtes. En daar komt binnenkort een tweede vestiging bij. Toch is er één iets wat bij HAVI nooit zal veranderen: de diepgewortelde focus op customer intimacy.

HAVI zomaar een ‘logistiek bedrijf’ noemen, zou de wereldwijde speler tekortdoen. “Al is het logistieke luik natuurlijk wel een groot aspect”, vertelt Joris Heylen, managing director van HAVI België. “Onze klanten zijn vaak grote ketens. Zij kiezen hun producten in food en non-food en onderhandelen over de prijs. Wij nemen die goederen dan af, waardoor we er eigenaar van worden. Daarna nemen we orders op bij de verschillende filialen van de keten. Na orderpicking in het distributiecentrum, vervoeren we de producten naar onze eindklant. Om die dienstverlening staan we hoofdzakelijk bekend. Maar eigenlijk doet HAVI zoveel meer.”

Hoe kunnen we afvalophaling organiseren, zodat het duurzamer wordt? Ook met die vraag houdt HAVI zich bezig. “Binnen onze afdeling ‘sustainable solutions’ zoeken we manieren om afvalstromen te verkleinen. Een voorbeeld: we leveren plantaardig vet aan een klant, die het gebruikt om frieten te bakken. Na gebruik wordt de olie opgehaald en verwerkt tot Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), die wij tenslotte verbruiken in onze vrachtwagens ter vervanging van diesel. Zo bouwen we mee aan een toekomst waarin circulariteit de norm is.” Daarnaast bestaat HAVI uit een divisie ‘planning and analytics’. “Op die manier voorspellen we de vraag van de eindklant en spelen we daar preventief op in.”

Duurzame klantenrelaties

HAVI verhandelt droge verbruiksartikelen, zoals verpakkingen, én voeding. “Zowel voor gekoelde producten – sauzen, versproducten, vlees ... – als voor diepgevroren voeding kunnen klanten bij ons terecht”, legt Joris uit. “Door de jaren heen hebben we onze specialiteit vooral uitgebouwd in ‘Quick Service Restaurants’, maar ook andere grote bedrijven vinden de weg naar HAVI. Wie de klant ook is, we nemen altijd de tijd om volledig te begrijpen wat het bedrijf exact zoekt, om zo de juiste dienst te bieden. Die customer intimacy levert heel wat duurzame klantenrelaties op.”

En morgen?

“Omwille van de drukkere wegen en stijgende transportprijzen werken we aan een nieuw distributiecentrum in het zuidwesten van Brussel”, vertelt Joris. “Maar natuurlijk speelt ook het milieu-perspectief hierin mee: op die manier bedienen we de klant met minder transport. HAVI hecht veel belang aan duurzaamheid. Zo hebben we al tien jaar een Lean & Green-label omdat we onze CO2-uitstoot verlagen. De SDG’s blijven ons uitdagen om het nóg beter te doen, op verschillende vlakken.”

HAVI Logistics
Lammerdries-Oost 32
2250 Olen


information@havi.com
www.havi.com

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels