Niemand blijft gespaard van de problemen die gepaard gaan met postpakketten leveren. Vanuit die frustratie is eSafe ontstaan, een onfeilbare oplossing voor de zogeheten ‘last mile’. Leon Renson licht toe waar eSafe vandaan komt en wat de toekomst brengt.
Een pakketje dat ‘gemakshalve’ bij de buren wordt afgeleverd, een levering die natgeregend is of een pakketje dat simpelweg ‘verdwijnt’, niet aankomt of dat je alsnog ergens moet gaan ophalen. Iedereen heeft al eens binnensmonds gevloekt op onze pakjesdiensten en postorderbedrijven. Leon Renson, zoon van Paul Renson (CEO van het gelijknamige Renson), zag vroeg in dat intelligente brievenbussen soelaas kunnen brengen. Hij nam bedachtzaam afscheid van zijn job bij Deloitte en werd, de appel valt duidelijk niet ver van de boom, zelfstandig ondernemer. Leon Renson: “Als Strategic Consultant bij Deloitte heb ik op verschillende ‘last mile’ projecten gewerkt binnen de context van ‘postal services’, zoals bpost en dergelijke. We gingen daarbij telkens op zoek naar de meest efficiënte manier om de pakjes bij de juiste mensen te krijgen want dat verloopt, zacht gezegd, niet bijzonder efficiënt. In die optiek ontstond in eerste instantie het idee om een brievenbus te maken die voldoende groot was voor pakjes. De insteek voor eSafe was geboren: onze missie was en is om voor elk type gebouw een oplossing te bieden die het makkelijk moest maken om pakjes te ontvangen én terug te sturen indien nodig. Wij willen ervoor zorgen dat er in die ‘last mile’ niks meer fout kan lopen.”
STERCK. Wat houdt eSafe concreet in?
Leon Renson: “Het is sinds de start van eSafe onze missie om oplossingen te ontwikkelen voor vrijstaande woningen, aaneengesloten woningen en appartementsgebouwen. In dat laatste geval hebben wij een product bedacht dat wordt gecombineerd met een intercom, reguliere brievenbussen en boxen voor pakketten. Dat heeft geleid tot de ontwikkeling van de eSafe Wall, een oplossing voor appartementen die ook in bedrijven wordt toegepast. Werknemers van die bedrijven kunnen bij wijze van extralegaal voordeel hun pakjes laten leveren tijdens de werkuren om ze na het werk mee huiswaarts te nemen.”
Veel toepassings-mogelijkheden
STERCK. Wat heeft het bedrijf die deze service verleent daar zelf aan?
Leon: “Onze Wall zorgt er alvast voor dat de receptie van het bedrijf er niet mee wordt belast. De pakjes worden zonder tussenkomst afgeleverd en door de werknemers zelf uit de kastjes gehaald en meegenomen. Maar daarnaast kunnen pakketjes, die voor het bedrijf zelf zijn bedoeld, ook buiten de werkuren worden geleverd (er zijn Wall-systemen voor interieur en exterieur, red.). De Wall kan ook dienen om er pakketjes in achter te laten die dan de klok rond bereikbaar zijn om op te halen. Denk aan kleine zelfstandigen die hun pakjes voor hun klanten ook buiten de openingsuren ter beschikking kunnen stellen.”
STERCK. Welke toepassingen komen het meest frequent voor?
Leon: “Daar is werkelijk geen lijn in te trekken, we staan soms zelf verbaasd van de toepassingen die onze klanten voor ogen hebben (lacht). We hebben een klant die computers repareert en zijn Wall ter beschikking stelt van zijn klanten. De defecte computers worden in zijn Wall achtergelaten en daar weer ondergebracht van zodra de reparatie achter de rug is. Zowel hij als zijn klanten kunnen de klok rond, zeven op zeven hun materiaal brengen en weer ophalen. Of denk aan een printshop die de geprinte documenten klaarlegt voor de klant die op zijn beurt niet meer gebonden is aan de openingsuren van de printshop. Het aantal toepassingen is eindeloos.”
STERCK. Jullie producten worden in België ontwikkeld maar worden ze hier ook gefabriceerd?
Leon: “Absoluut! Onze producten bestaan voor 90% uit aluminium en daar hebben wij in-house de kennis en machines voor. Ze worden ook hier gelakt; wij gebruiken dezelfde poederlakstraat die voor de productie van Renson wordt gebruikt. We starten met een platte plaat die we vervolgens lasersnijden, plooien enzovoorts. Onze producten dragen het ‘handmade in Belgium’ label van Unizo.”
Design awards
STERCK. Jullie producten zijn opvallend strak; zit daar een specifieke visie achter?
Leon: “Ik kan je alvast vertellen dat we met onze producten reeds drie design awards hebben gewonnen: de German Design Award, de iF Design Award en de Red Dot Design Award. Met ons design maken we wel degelijk het verschil en dat legt ons geen windeieren. Vermits we alles in-house doen, kunnen we er bijvoorbeeld perfect voor zorgen dat onze oplossingen in exact dezelfde kleur als het raamwerk worden gespoten waardoor het geheel een uniforme uitstraling krijgt. Ik wil wel nog meegeven dat we onze producten en technologie ook ter beschikking stellen als bouwpakket voor schrijnwerkers. In situaties waar aluminium minder wenselijk is, kan er worden gekozen voor een strakke houten afwerking.”
STERCK. Wat houdt die technologie in de praktijk in?
Leon: “Onze oplossingen zijn veel meer dan een mechanisch ontwerp. Ook voor de software-ontwikkeling en elektronica hebben wij de touwtjes zelf in handen. We werken daartoe met onderaannemers, maar het volledige ecosysteem is in eigen beheer. Dat is een bewuste keuze want we willen voor onze software niet afhankelijk zijn van derden. In onze branche hebben we al veelbelovende startups gezien met gelijkaardige ideeën, maar we hebben er ook al zien verdwijnen. We hebben de regie in eigen handen zodat onze klanten altijd op ons kunnen rekenen.”
STERCK. Kan die software door derden worden geïntegreerd in andere systemen?
Leon: “Dat kan zeker. Voor grote projectontwikkelaars kunnen we een API ter beschikking stellen waardoor zij onze functionaliteiten kunnen integreren in hun apps. Zoals de melding dat pakketjes zijn geleverd en dergelijke. We bekijken de zaken case per case, maar het is dus perfect mogelijk om onze software te koppelen aan personeelslijsten bijvoorbeeld. Voor het gebruik van onze Wall hebben alle gebruikers – dus iedereen die in het bedrijf werkt of in een appartementsgebouw woont – een app nodig zodat ze melding krijgen van de levering. Maar er is ook een app voor de administrator, een portaal dat bijvoorbeeld door een syndicus kan worden beheerd en vanop afstand kan worden bediend. Denk aan naamsveranderingen doorvoeren, vergeten pincodes, e-mails automatisch verzenden, zelfs pakketbussen openen vanop afstand, enzovoorts.”
Blijven innoveren
STERCK. Waar zien jullie zelf nog ruimte voor innovatie?
Leon: “We werken momenteel aan ‘digitale naambordjes’ en dat is iets dat we wellicht dit jaar nog op de markt zullen brengen. Onze oplossingen zijn strak vormgegeven en we willen er dan ook op toezien dat het geheel er strak blijft uitzien na de oplevering. Je kent dat wel: mensen die stickertjes kleven met ‘geen reclame’ of de namen van de bewoners veranderen, doorstrepen, enzovoorts. Met digitale naambordjes op basis van de e-paper technologie kan elk naambordje worden gepersonaliseerd. Handig bij een verhuis, nieuwe bewoners, enzovoorts. En dat kan dus eveneens vanop afstand.”
STERCK. Hoe ziet jullie distributiemodel eruit?
Leon: “We werken met verdelers voor onze standalone producten maar voor de complexe producten die volledig digitaal geconnecteerd zijn, werken wij ook rechtstreeks met bouwpromotoren.”
STERCK. Tot slot, blijft het bij brievenbussen of zien jullie daarnaast nog andere ontwikkelingen waar jullie technologie kan in ondergebracht worden?
Leon: "Het is nog pril om erover te praten, maar we kijken ook naar producten die vaak met brievenbussen worden gecombineerd. Ik heb het over poorten. Zoals je weet, hebben we met Renson veel productkennis over profielbewerking in huis. Maar het spreekt voor zich dat we geen ‘gewone’ poorten gaan ontwikkelen, maar iets dat nauw aansluit bij het DNA van eSafe. Misschien moeten jullie daar later, als de tijd rijp is, nog eens voor terugkomen?"
STERCK. Bij deze genoteerd!