Vaak krijg ik vragen over motivatie. Hoe kan ik mijn personeel motiveren? Hoe zorg ik dat mensen tevreden zijn? Hoe creëer ik een hecht team? Waarom doen mensen niet gewoon wat ze moeten doen? De ‘waarom’ en ‘hoe’ doen er niet toe. Je kan uren op internet allerlei tips en tricks zoeken. Ons leven is te kort om alle boeken over het topic te lezen. Ondanks alle informatie, hoe komt het dat we er toch maar niet in slagen om dat sterk, vast team te creëren?
Motivatie is niet te controleren. Het is een gevoel dat komt en gaat, zoals eb en vloed. De kans is bijzonder groot dat je regelmatig of zelf svaak geen zin hebt om de dingen te doen die écht belangrijk zijn. Voor iedereen die regelmatig op zoek is naar motivatie: er is geen magische formule om jezelf (of anderen) te motiveren. Op zoek gaan naar motivatie is pure tijdverspilling. Motivatie is zoals een lekke band oppompen. Goed voor even, vermoeiend voor de rest van het leven.
Gemotiveerd personeel is dan ook niet de oplossing. Wel mensen die doen wat nodig is. Mensen met discipline en respect voor tijd, het werk en een ander.
‘Lead by example’
Een cliché en uitgemolken uitspraak. Helaas, want deze uitspraak geeft je enorm veel kracht. Geloof het of niet, je hebt controle over jezelf. Je kan maar beter zorgen dat je dus het goede voorbeeld geeft. Je team is een eerlijke spiegel. Wat niet werkt in je team, is wat niet werkt bij/aan jezelf.
Helderheid
Creëer helderheid voor jezelf en de ander. Waarom moet de taak worden uitgevoerd? Wat heb jij eraan? Wat is het voordeel voor de ander? Wat is het grotere geheel? Hou het doel voor ogen en beloon mensen (en nee, dat hoeft niet per se met geld).
Neem verantwoordelijkheid
Het begint en eindigt met verantwoordelijkheid nemen. Je hebt altijd een eigen aandeel. Durf eerlijk te kijken naar jezelf. Wat moet jij veranderen? Welke gesprekken ga jij uit de weg? Welk gedrag tolereer jij al veel te lang? Welke mensen passen misschien niet meer bij jou? Wees niet naïef en wacht geen maanden, er komt geen magisch moment dat er opeens iets verandert. Als jij hetzelfde blijft, verandert er niks.
Voer gesprekken
Als leider is gesprekken voeren één van je allerbelangrijkste taken. Door regelmatig conversaties te voeren met je mensen, weet je wat er speelt. Wanneer je dat weet, kan je daarop anticiperen en vermijden dat er problemen ontstaan.
Hire fast, fire faster
Durf afscheid te nemen van mensen. Past iemand niet in je team? Doet iemand niet wat die zou moeten doen? Neem er afscheid van. Wie heeft er wat aan een samenwerking die niet werkt? Juist, niemand...
Onthoud vooral: woorden zijn leeg, acties tellen. Je weet in 95% van de gevallen echt wel wat je moet doen. Ga (oncomfortabele) gesprekken aan. Wees niet naïef, hou jezelf niet voor de gek. Je bent slimmer dan dat.