Om schade en kosten te beperken maak je als ondernemer je gebouwen brandveilig en neem je een brandverzekering. Steeds meer bedrijven investeren nu ook in cybersecurity, maar sluiten echter geen cyberverzekering af. Vanuit 50 jaar ervaring als onafhankelijke verzekeringsmakelaar wil Van Luyten bewustwording creëren: “Het is onze taak om proactief te werk te gaan en klanten te wijzen op mogelijke gevaren.”
Cyberaanvallen komen vaker in het nieuws, denk maar aan de recente aanvallen op afvalintercommunale Limburg.net en verschillende steden en gemeenten. “Het gevaar komt steeds dichterbij en we merken dat cyberverzekeringen vaker worden afgesloten. Maar het besef volgt vaak te laat, nadat het kwaad al is geschied”, weet makelaar en derde generatie binnen het bedrijf, Mathias Van Luyten.
Grotere gevolgen en aansprakelijkheid
“Cyberaanvallen komen voor in verschillende vormen: hackings, phishing, scamming, DDOS-aanvallen … En die kunnen fatale gevolgen hebben voor je bedrijf. Van vaste kosten die blijven doorlopen terwijl de bedrijfsoperationaliteit is stilgevallen, verlies in omzet, reputatieschade, boetes voor datalekken (denk aan GDPR) tot losgeld om je bedrijf en data weer in handen te krijgen. Door de digitalisering bevindt het kloppende hart van veel ondernemingen zich nu namelijk online of in softwarepakketten.”
“De overheid erkent die risico’s en stelt bedrijven steeds meer verantwoordelijk voor de beveiliging van hun systemen en data en schrijft boetes uit voor wie daarin onvoldoende initiatief neemt. In oktober van 2024 werd zo nog de nieuwe NIS2-wetgeving uitgerold die stelt dat bedrijven zich tegen maart 2025 moeten registreren bij de relevante autoriteit, in België is dat het CCB. Tegen april 2026 moeten ze ook voldoen aan alle NIS2-richtlijnen.”
Indekken op maat
“Bedrijven worden dus actief gestimuleerd om hun cybersecurity op punt te zetten en steeds meer bedrijven doen dat ook, al dan niet met een externe IT-partner. Maar de juiste verzekering afsluiten voor wanneer dit misloopt, daar hinken we achterop.”
“Het is een kwestie van case per case te bekijken welke risico’s een bedrijf loopt en hoe zwaar de gevolgen kunnen zijn. Door de juiste verzekering af te sluiten, kan een verlies in omzet, losgeld, een gestolen bedrag door phishing, extra kosten voor crisiscommunicatie … deels worden ingedekt. Zelfs bij het opzetten van een speciale hulplijn voor klanten en partners die met vragen zitten, kan een verzekering helpen.”
“Je kan je als ondernemer verzekeren tot in het oneindige, maar het is duidelijk dat cyberverzekeringen voor steeds meer bedrijven een enorme risicobeperking betekenen. En dat aandeel zal alleen maar blijven groeien.”