De minutieuze organisatie van magazijnen, transport en ‘forwarding management’ is anno 2025 simpelweg onmogelijk zonder de juiste software. Net daarom zijn de oplossingen van Navitrans erg gegeerd bij middelgrote en grote bedrijven uit deze sector. De overname door Firmament vorig jaar gaf Navitrans extra zuurstof om zijn softwaresuites én actieradius te verbeteren en uit te breiden.
Navitrans focust zich op de ontwikkeling en commercialisering van krachtige digitale platformen voor de logistieke sector. “Onze oplossingen voor transportmanagement zijn cruciaal voor een optimale functionering van bedrijven die zich richten op vervoer over de weg, in de niches van netwerkdistributie en groupage, speciaal en uitzonderlijk transport, het vervoer van liquide en bulkgoederen en containertransport. De oplossingen voor ‘forwarding management' zijn vooral nuttig voor de organisatie van overzees transport. Met dergelijke systemen bedienen we klanten in heel Europa”, verduidelijkt CEO Bart Beeckmans.
Het businessmodel van Navitrans is gericht op een SaaS-aanpak (Software as a Service). “De oplossingen draaien volledig in de cloud. Onze klanten betalen maandelijks of jaarlijks een abonnementsprijs waar alle diensten – dus ook onderhoud en updates – zijn inbegrepen. We werken vanuit een standaardoplossing, die we in de meeste gevallen nog optimaliseren door maatwerk.”
AI-verrijkingen
Sinds vorig jaar maakt Navitrans deel uit van Firmament, een investeringsmaatschappij van twee bankiers die kmo’s sterker willen maken. Dat resulteerde in 2024 al in een gevoelige meerwaarde. “Het is een zegen dat we nog altijd erg autonoom kunnen werken en tegelijk extra slagkracht krijgen om onze producten verder te ontwikkelen. Zo hebben we vorig jaar de planningsmodule van ons TMS (transportmanagementsysteem) kunnen verrijken door middel van artificiële intelligentie. We hebben daarvoor samengewerkt met een ‘testklant’, bij wie we erg veel data konden collecteren. Door daar vervolgens diverse simulaties op toe te passen, merkten we een verbetering van 30 tot 60% in het functioneren van die module.”
Dit jaar zal de softwarespecialist dat pad verder bewandelen. “De koppeling van een grafisch planbord aan een ‘mobile driver app’ voor chauffeurs, zal een vlottere communicatie tussen de planners en chauffeurs mogelijk maken. Als chauffeurs op de app onder meer data invullen over laad- en lostijden, aangevuld met info over waarom die processen soms vertraging oplopen, kan het systeem op basis van die data een nog preciezere planning organiseren. Dat kan onze klanten veel tijdwinst opleveren.”
Buitenlandse partners
De continue optimalisatie van de oplossingen is een extra wapen in de verdere geografische expansie. “We hebben eigen antennes in België, Nederland, Denemarken en Litouwen”, aldus Bart Beeckmans. “Daar komt, na een recente overname, nog een Zwitserse poot bij. Die onderneming heeft niet alleen een aanbod dat complementair is met het onze (met focus op ‘last mile delivery’), maar we kunnen er ook onze huidige oplossingen vermarkten. Daarnaast werken we in diverse landen samen met partners. Zij implementeren, na een opleiding te hebben gevolgd, onze oplossingen bij hun klanten.”
Navitrans denkt ook al aan de lange termijn. “We boden recent 30 studenten van Universiteit Antwerpen (Toegepaste Economische Wetenschappen en handelsingenieurs) de kans om de kruisbestuiving tussen softwareontwikkeling en de logistieke sector beter te leren kennen in onze site in Vilnius. Als hen dat kan inspireren om op termijn bij ons te komen werken, zou dat fantastisch zijn”, besluit Bart Beeckmans.