Stevige groei op alle domeinen
Frank Hechtermans Group-f

Stevige groei op alle domeinen

Opmerckelijke 10 - Group-f

Group-f is vooral bekend van de schoonmaakactiviteiten maar is uitgegroeid tot een gediversifieerde groep van bedrijven die actief zijn in cleaning & facility, hotelservices, jobs en de verhuur van hoogtewerkers.

Opmerckelijk?

Group-f groeide op 10 jaar tijd van 20 naar 85 miljoen euro omzet en telt vandaag 2.600 medewerkers. Ze zijn marktleider in de dienstverlening aan hotels en startten de afgelopen jaren ook nieuwe activiteiten met een eigen interimkantoor en wasserij. Het bedrijf is nog steeds 100% in familiale handen.

groupf-frank-hechtermans

STERCK. Vooral de laatste 5 jaar is jullie groei explodeert?

Frank Hechtermans: “Eigenlijk heeft corona daar een invloed op gehad. In het coronajaar hebben we zwaar afgezien. De hotels waren dicht en de luchthavens gesloten of ze draaiden op halve kracht. Maar dat soort klanten zijn daarna meer en meer gaan kiezen voor flexibiliteit om minder afhankelijk te zijn van eigen personeel. Ze zijn dus meer gaan uitbesteden. Dat heeft toch wel een boost gegeven voor onze sector en ons bedrijf. We hebben de sterkste groei gekend in de hotelsector waar we al marktleider waren. Dat zijn we nu nog veel steviger nadat we de twee grootste concurrenten hebben overgenomen. Maar we doen evenzeer andere grote projecten voor klanten zoals Alibaba en het hoofdkantoor van Toyota. Sinds corona vinden we het nog veel belangrijker om in meerdere segmenten actief te zijn. Iedereen is welkom bij ons, van een multinational tot een apotheek of de VME van een appartementsgebouw.

Ook in de sector van de particuliere dienstencheques hebben we een groei van meer dan 20 procent gekend. Ondanks de recente prijsstijging van de dienstencheques van 9 naar 10 euro, zijn die nu in verhouding tot 10 jaar geleden eigenlijk nu nog goedkoper. De marges in die tak zijn zeer klein. Het is onmogelijk om dat te doen zonder extra facturatie. Je kan daarin enkel overleven als speler met een redelijke schaalgrootte. Zelf horen we bij de grootste familiale bedrijven maar in vergelijking met de grootste spelers zijn we nog een heel stuk kleiner. We zullen moeten doorgroeien als we concurrentieel willen blijven.”

Nieuwe activiteiten

STERCK. Dan is er nog de tak van de hoogtewerkers en de jobs?

Frank Hechtermans: “In de verhuur van hoogtewerkers kennen we een groei van ongeveer 30 procent, vooral door het feit dat we toch enkele miljoenen hebben geïnvesteerd in nieuw materiaal. We werken daar heel veel in de telecomsector voor de plaatsing van antennes, camera’s en dergelijke maar ook in andere sectoren.

Nieuw in vergelijking met vroeger is dat er intussen ook een Group-f Jobs is. We hebben dat in eerste instantie opgericht omdat er in de hotelsector veel diensten worden uitbesteed, maar tegelijk doen ook heel wat hotels de schoonmaak en facility nog in eigen beheer. En daar zijn altijd tekorten aan werkkrachten. Met Group-f Jobs kunnen we onze dienstverlening uitbreiden binnen het marksegment waar we al sterk staan.

Sinds vorig jaar hebben we ook een eigen wasserij. Linnen, servetten, tafel- en beddenlakens verzorgen, doen we in de hotelsector al 10 jaar. We kunnen zelfs de gastenwas voor 10u ophalen en dezelfde dag nog gewassen en gestreken terugbezorgen bij de klant. Voortaan doen dat we volledig in eigen beheer met een wasserij die we zelf opgestart hebben. Het eerste opstartjaar realiseerde die al 1,5 miljoen euro omzet en we zien daar nog heel wat mogelijkheden.”

STERCK. Wat zijn voor u de belangrijkste aandachtspunten voor de toekomst?

Frank Hechtermans: “We zetten natuurlijk in op verdere groei. Dat wordt ons vooral moeilijk gemaakt door het vinden en behouden van bekwaam personeel. Dat is sowieso de grootste uitdaging. De groei hoeft voor mij niet meer zo extreem te zijn als de afgelopen jaren. Maar je moet als bedrijf wel elk jaar met 10 tot 15% groeien, anders ga je achteruit in je sector. Als we die cijfers blijven halen en we als voldoende focus kunnen houden op personeel en kwaliteit, ben ik een heel tevreden man.” 

De ondernemerstip
van Frank Hechtermans

"Elke ondernemer zit anders in elkaar. Ik ben altijd gefocust op groei omdat dit voor mezelf belangrijk is om het boeiend te houden. En om groei vol te houden moet je focussen op kwaliteit en mensen. We groeien zo hard omdat we heel weinig klanten verliezen. Dat kan alleen als de kwaliteit goed zit. Als je de achterdeur dicht houdt, komt die groei vanzelf."

Ontdek het artikel uit 2015

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels