Van Moer Logistics levert geïntegreerde logistieke diensten die naadloos samenwerken om ‘The Perfect Flow’ te creëren. Ze ontwikkelen oplossingen op maat om de hele toeleveringsketen te optimaliseren. Die aanpak verkort de doorlooptijden, minimaliseert de kosten en zorgt voor een hoge productiviteit.
Opmerckelijk?
Met Ackermans & van Haaren als partner versnelt het bedrijf haar groei en kijkt het nu ook nadrukkelijk naar het buitenland om het concept van een one-stop-shop voor ISO-tankcontainers uit te rollen. Van Moer Logistics realiseert vandaag 327 miljoen euro omzet en telt 2.200 medewerkers.
Acht jaar geleden sprak Jo Van Moer in het coverartikel van STERCK de ambitie uit om tegen 2020 te groeien naar 200 miljoen euro omzet. Daar slaagde hij grandioos in. Afgelopen jaar klokte Van Moer Logistics zelfs af op 327 miljoen euro omzet. En dat ondanks een chemische sector die in België al enige tijd zwaar onder druk staat.
STERCK. Wat is de belangrijkste motor van die groei?
Jo Van Moer: “Dat is zeker het feit dat we een bedrijf hebben uitgebouwd waarmee we de grote spelers logistiek volledig kunnen ontzorgen. Onze klanten zijn topspelers in de chemie zoals BASF, Evonik, Umicore,… Zij willen 1 contact voor hun logistiek proces en een one-stop-shop zodat onderaannemers niet naar elkaar kunnen wijzen op vlak van verantwoordelijkheid. Daar hebben we goed op ingespeeld.”
Tankcontainer-business
STERCK. Jullie kunnen op vlak van logistiek elke vraag beantwoorden?
Van Moer: “We zijn groot geworden in het transport, maar dat is niet ons belangrijkste speerpunt voor de toekomst. Onze eigen wielen zullen vooral het cement blijven tussen de stenen van onze andere activiteiten. Op vlak van warehousing voorzien we een serieuze groei. Zo komt er in Brussel en in Grobbendonk een nieuw magazijn van telkens 20.000 m2. Ook in Beringen zijn we met een zeer groot project bezig. Maar vooral voor onze tankcontainerbusiness is in de toekomst een centrale rol weggelegd.
We zijn specialist in de behandeling van ISO-tankcontainers met gevaarlijke producten. We zijn het enige bedrijf in de haven van Antwerpen dat alle nodige services kan bieden op één en dezelfde locatie. We hebben de Seveso-vergunningen om volle tanks met gevaarlijke producten op te slaan. Daarnaast kunnen we die producten herverpakken naar bijvoorbeeld vaten. En we kunnen de lege containers ook on site schoonmaken en waar nodig controleren en herstellen. Er zijn veel concullega’s die één van die aspecten doen, maar niemand heeft alles in huis. Voor onze klanten is dat bijzonder interessant. We willen dat uniek concept in de toekomst voluit internationaal uitrollen. We zijn vandaag actief op iets meer dan 40 verschillende locaties in België. Maar we stellen vast dat de chemische sector het bijzonder moeilijk heeft. We zien bepaalde klanten wegtrekken uit België en zullen hen volgen naar de VS, het Midden-Oosten, China,... We helpen hen besparen, zowel financieel als op vlak van duurzaamheid.”
STERCK. Jullie hebben een partner gevonden in Ackermans & van Haaren?
Van Moer: “Alleen zouden we die internationalisering nooit aandurven. Ackermans & van Haaren is in 2021 voor 20% ingestapt in het operationele deel van ons bedrijf. Met hun hulp hebben we ons ebitda op enkele jaren tijd kunnen verdubbelen tot 32 miljoen euro. Ze zijn echte specialisten die in tal van sectoren aanwezig zijn. Het afgelopen jaar hebben we een kapitaalverhoging doorgevoerd. Ze zijn mee ingestapt in ons vastgoed, mijn vrouw en ik hebben privé een deel gecasht en dat mee ingebracht in de kapitaalsverhoging van het operationele deel. Zo willen we in de toekomst onze internationale ambities waarmaken. Onze vastgoedvennootschap Blue Real Estate is nu voor een derde in handen van Ackersmans & van Haaren, een derde van ons en voor een derde van de familie Van Wellen met wie we al decennia ons vastgoed samen organiseren.”
STERCK. Ook intermodaal transport wint aan belang?
Van Moer: “Eind vorig jaar hebben we de overname afgerond van PortConnect, dat daarvoor eigendom was van Port of Antwerp-Bruges. Daardoor beschikken we over vijf estuaire schepen die tussen Zeebrugge en Antwerpen varen en intussen is daar nog een zesde schip bijgekomen. Zo kunnen we onze inlandterminals blijven bedienen, ongeacht de grote containerschepen naar Antwerpen, Zeebrugge of Rotterdam varen. Ook al ben ik geboren met een wiel in mijn buik en heb ik zelf vijftien jaar achter het stuur gezeten, elk wiel dat ik van de weg kan halen, zal ik ook van de weg halen. Al zullen vrachtwagens altijd nodig blijven voor de first and last mile.”
van Jo Van Moer
Geef nooit op! Ik heb ook grote dieptepunten gekend. In 1997 heeft ons bedrijf een zware brand met veel moeite overleefd. Daarna hebben we tijdens de financiële crisis zelfs onze privéwoning moeten verkopen om de laatste euro in het bedrijf te steken. En kijk maar eens waar we nu staan. Geef nooit op en laat je omringen door de juiste mensen! Zeker ook in je raad van advies. Die ervaring is onbetaalbaar.