OMP helpt bedrijven die met complexe planningsuitdagingen worden geconfronteerd, te excelleren, te groeien en te bloeien door de beste gedigitaliseerde oplossing voor supply chain planning op de markt aan te bieden.
Opmerckelijk?
De Belgische specialist in supply chain realiseerde in 2017 een omzet van 38 miljoen euro en telde toen 350 medewerkers. Vandaag is dat maar liefst 220 miljoen euro met meer dan 1.200 mensen in 10 filialen wereldwijd. OMP is één van de mondiale marktleiders en kent jaarlijks een solide groei zonder grote overnames.
STERCK. Jullie zijn gespecialiseerd in supply chain planning?
Anita Van Looveren: “We zijn actief in het proces van grondstof tot eindproduct en alle stappen daartussen. Sommige klanten organiseren heel dat proces zelf, anderen een deel ervan. In elke fase en voor elke klant zijn er verschillende planningsuitdagingen. Hoe organiseer je de productie op de meest efficiënte manier? Hoe zorg je dat de logistieke planning goed loopt? Hoe organiseer je de juiste voorraad? Het gaat over strategische vraagstukken zoals waar in de wereld ga je welke producten produceren tot meer operationele vraagstukken zoals hoe kan je met een specifiek machinepark alle orders zo efficiënt mogelijk en op tijd leveren.”
Paul Vanvuchelen: “We gaan zowel uit van de vraag die bekend is bij onze klanten, maar we gaan hen ook helpen om voorspellingen te doen. Zo kunnen ze op basis van data of input van de commerciële mensen verschillende scenario’s uitwerken aan zowel de vraagkant als de supply zijde. We bieden slimme planningssoftware maar ook een brede waaier van diensten zoals advies om planningsproblemen op te lossen tot en met de implementatie van software, het opleiden van medewerkers en leveren van helpdesk service. We focussen op 6 grote sectoren waarin we over de jaren heen enorm veel expertise hebben opgebouwd zodat we ook echt de beste oplossingen en software kunnen bieden. Onze klanten zijn vaak wereldspelers zoals Johnson & Johnson, Nestlé of Bayer. In elke sector waarin we actief zijn, zijn er toch minstens 5 van de 10 grootste bedrijven wereldwijd klant bij ons. Dat maakt dat we ook zelf geëvolueerd zijn naar een wereldwijde organisatie.”
In goede én slechte tijden nodig
STERCK. Wat is de sleutel tot jullie succes?
Van Looveren: “Supply chain planning wordt steeds belangrijker. De bedrijven waarvoor dat we werken, staan onder grote druk om efficiënt en snel te produceren en te leveren met zo weinig mogelijk voorraad. Er zijn voortdurend veranderingen in de wereld die invloed hebben op de vraag. De aanvoer van grondstoffen en andere materialen is niet altijd even stabiel met prijzen die voortdurend fluctueren. Tegelijk moeten bedrijven snel kunnen reageren op veranderingen in de markt. Dan heb je slimme planningssoftware nodig. Je moet snel kunnen reageren. De volatiliteit is enorm toegenomen en dus neemt de vraag naar onze systemen en diensten alleen maar toe. Bovendien blijven onze klanten terugkomen omdat we goede oplossingen leveren en beloftes waarmaken. We bouwen echte partnerships uit.”
Paul Vanvuchelen: “Men heeft ons nodig in goede tijden want dan wil je groeien met zo weinig mogelijk werkkapitaal en tegelijkertijd de verwachtingen van je klanten toch zo goed mogelijk inlossen. En dat ondanks het feit dat er zich tal van incidenten voordoen in de wereld. Maar ook in slechte tijden heeft men ons nodig. Dan wil iedereen zijn machines ook zo efficiënt mogelijk gebruiken, met zo weinig mogelijk werkkapitaal.”
STERCK. Het afgelopen jaar is er een switch gebeurd aan de top van OMP?
Van Looveren: “Paul werkt al 12 jaar voor ons bedrijf en heeft in november mijn rol van CEO overgenomen. Ikzelf werk 40 jaar in het bedrijf waarvan 25 jaar als CEO. Ik was indertijd de eerste consultant. Nu neem ik de rol van voorzitter van de raad van bestuur op. Die wissel is jaren op voorhand voorbereid en zorgt ervoor dat de continuïteit gegarandeerd blijft. Paul heeft enorm veel ervaring in de sector en in ons bedrijf. We zullen ook in de toekomst voldoende aandacht blijven schenken aan de successieplanning. Wat onze aandeelhoudersstructuur speciaal maakt, is het feit dat de meerderheid van de aandelen in handen zijn van het managementteam. Nog in het kader van successieplanning hebben we in 2020 de investeringsmaatschappij Ackermans & van Haaren mee aan boord genomen. Ze delen onze visie op partnerships en denken graag mee op de lange termijn.”
van Anita Van Looveren en Paul Vanvuchelen
Als ondernemer moet je tegelijkertijd voldoende ambitieus én realistisch genoeg zijn. We hebben altijd geprobeerd om duurzaam te groeien met de juiste mensen aan boord. Samenwerken, denken op lange termijn, zorg voor mensen, partnerships, passie en trots. Ons product staat of valt met onze mensen. Als je gepassioneerd bent door wat je doet, is het gemakkelijker om te volharden.