Er zijn boten en boten. En dan is er de Bernico Xtreme. Vergelijk het nieuwste model van de internationale botenbouwer een beetje met wat Porsche met zijn Panamera deed: de passie voor power en paardenkracht combineren met luxe en comfort en een exclusieve afwerking. We haalden concessionaris Marc Slosse daarom uit zijn auto’s en lieten hem de Xtreme testen. Kort samengevat: Xtreme enthousiasme.
Het pittoreske Klein-Willebroek is amper op een landkaart terug te vinden, maar voor testpiloot Marc Slosse van Marco Motors (Renault en Dacia) uit Deurne is het de hoofdstad van zijn verbeelding geworden met de unieke test van de Bernico Xtreme raceboot: een kolfje naar de hand voor iemand die een passie heeft voor paardenkracht en van het water houdt. In Nico Bertels, gewezen waterskikampioen, botenbouwer, racepiloot en vooral de oprichter van Bernico Racing International heeft hij dan ook een echte ‘partner in crime’ gevonden.
De vrijheid die een boot je geeft is met niets te vergelijken.
Het bedrijf, dat samen met de jachthaven verstopt ligt middenin een industriegebied, is immers wereldwijd een begrip geworden als ‘hofleverancier’ van de snelste boten. De krachtige raceboten wonnen al heel wat internationale prijzen en op het jongste Belgisch kampioenschap waterski voeren zo’n 85 procent van alle deelnemers met een Bernico-boot.
“Door de goede resultaten die we de afgelopen 20 jaar bij het waterskiën en racen hebben behaald, rees er een grote vraag voor het bouwen van pleziervaartuigen met onze prestatiekenmerken”, zegt Bertels. “Daarom zijn we begonnen om een productielijn aan te bieden die gebaseerd is op de bekende prestaties en uitgebreid werd met een reeks luxueuze opties die het mogelijk maken de particuliere klant van deze boten te laten genieten in het dagelijks leven.”
Vergelijk het met een Formule 1-wagen die omgebouwd werd naar een wagen waarmee je ook op de gewone weg terecht kan. Zo’n boot is de Xtreme zeker en vast. In racemiddens gooide hij al hoge ogen toen het Australische team begin dit jaar in Nieuw-Zeeland er de wereldtitel in de Formule 1 mee behaalde en in de Formule 2 verpulverde de F2 Xtreme het wereldrecord snelheid met één motor met 8 mijl per uur, goed voor zo’n 170 km per uur.
3 generaties van autoliefhebbers
Marc Slosse begon in 1971 met Marco Motors een eigen garage/autohandel. Eerst voor Japanse merken, maar sinds enige tijd voor Renault/Dacia. “Sinds vier jaar zitten mijn drie zonen in de zaak. In ons familiebedrijf heeft dus de derde generatie de touwtjes in handen. Wat Nico met passie doet in de botenwereld, doen wij op wielen. Onze garage onderscheidt zich in het verkopen, onderhouden en herstellen van tweedehandswagens. Niet alleen in de regio Antwerpen, maar ook ver daarbuiten. Intussen heeft het Franse automerk Renauld zijn volste vertrouwen aan onze gegeven. Sinds maart 2013 kunnen de klanten terecht in onze vernieuwde accommodatie aan de Ruggeveldlaan.” Slosse rijdt zelf met een Renault Kadjar, de Franse tegenhanger van de succesvolle Nissan Qashqai van Nissan en volgens de zaakvoerder een cross-over om in de gaten te houden.
Stamboom
De Xtreme kan dus een echte stamboom voorleggen, zoals de familie Bertels zelf ook trouwens. En dat vakmanschap is wat Marc Slosse ook aantrekt. Bovendien oefent het water een magische aantrekkingskracht op hem uit en is de zaakvoerder/concessionaris nooit vies geweest van een beetje avontuur en snelheid. “Ik zal altijd op verlof gaan waar er water en boten zijn. Ik ben er al van mijn 18e door gepassioneerd en ik ben nu 62. Ik heb zelf ook wel wat competitief gewaterskied trouwens. Elk aspect van de watersport trekt me aan. De vrijheid die een boot je geeft is met niets te vergelijken. Het is het enige wat me echt ontspant. Mijn laatste boot was weliswaar een familieboot, maar ik ga dit keer toch weer voor iets straffers. Deze Xtreme combineert beide want je kan er even goed een rustig namiddagje mee gaan toeren.”
Elke boot wordt op maat van de klant gebouwd, hier in Klein-Willebroek.
Nog voor hij een stap in de boot heeft gezet, is hij al verkocht. “Bernico is een kwaliteitslabel. Van over de hele wereld weten zijn klanten wat ze gaan krijgen. Een nieuw model wordt vaak gewoon al op papier verkocht terwijl het nog niet eens te zien is of een meter gevaren heeft.”
Beest
Tijdens de ‘testrit’ op het Willebroekse kanaal – waar (voor de bezorgde lezer) een aparte snelvaarzone ligt – wordt Slosse’s enthousiasme alleen maar groter. De ‘waauw’ en de ‘ohs’ zijn niet uit de lucht. “Dit is een beest van een boot. Eigenlijk ben ik al overtuigd”, zegt hij na een half uurtje varen. “Power blijft iets doen met een mens. Gecombineerd met de luxe die van deze raceboot uitgaat en de mogelijkheid om er zelfs familietochtjes mee te maken waarbij de kleinkinderen wat kunnen zwemmen of waterskiën is dit een droom. Je merkt en voelt het vakmanschap in alles. Je kunt zelf ook bepalen hoe sportief of agressief je wil varen door water als extra gewicht binnen te pakken of door de flaps te bedienen.”
Eerste twee boten meteen verkocht
Geboren in een wereld van watersport had Nico Bertels (44) al meteen het virus van waterskiën en motorboten te pakken. Daarom probeerde hij op de leeftijd van elf zijn eerste boot te bouwen met behulp van een Punch motor, de planken van de keuken die zijn ouders hadden uitgebroken en de onderdelen van een boormachine. Helaas: dit eerste model zonk zodra het op het water kwam. Hij begon prompt aan een nieuw project, het bouwen van een catamaran die uiteindelijk ook effectief vaarde. Nico Bertels was toen 14 jaar. Vier jaar later kreeg hij twee Evinrude motoren van een sponsor en Bertels besloot er zelf een boot voor te bouwen. “Ik kon het me niet permitteren om er een te kopen. De boten bleken zo’n succes dat de eerste twee al verkocht waren voor ik ze zelf kon gebruiken, maar ze lagen wel aan de basis van het hele Bernico-verhaal.
Vakmanschap
In het ontwerp van de Xtreme zit bijzonder veel know-how en twintig jaar ervaring. Het heeft bijna anderhalf jaar geduurd om het eerste model klaar te hebben, vertrekkende van de tekentafel en een vat polyester bij wijze van spreken. “Onze nieuwe modellen worden ontworpen met behulp van computers met CAD-CAM-software en geïntegreerd met moderne en ergonomische designideeën”, legt Nico Bertels uit. “Deze ideeën kwamen uit eerdere successen en werden verbeterd met behulp van nieuwe materialen en technieken. Tijdens de ontwikkeling van het model werd er continu getest door het ontwerp te toetsen aan computerprogramma’s met aërodynamica maar ook ‘fluid dynamics’. Dit garandeert optimale prestaties. Vanaf dan kunnen we op bestelling in productie gaan. Reken op zes tot acht maanden. De klant kiest de motor (‘onlangs stopten we zelfs 1350 pk in zo’n boot’) en kan de boot volledig naar wens aankleden: alles gebeurt ‘in huis’. De boot wordt van A tot Z in Klein-Willebroek ontworpen en gebouwd. Enkel op die manier kunnen we onze hoge Bernico-standaard blijven aanbieden.”.
Technische specificaties
Doorgedreven digitale besturing met iPad en iPhone, gekoppeld aan een zelfstandig bluetooth netwerk met bediening op afstand van het geluidssysteem, de verlichting, de automatische motorklep, het starten enz.
• Vanaf: 45.000 euro
• Lengte: 7,06 m
• Breedte: 2,12 m
• Gewicht (Weight Hull): 600 kg
• Materiaal: polyester met schuimkern
• Topsnelheid:148 km/uur
• Max. pk: 1350 (in ons testmodel 300 pk)