Na een overname zo'n drie jaar geleden, ging het Wommelgemse Domotherm van één naar zeven vestigingen. Daarbij was onder meer de IT-infrastructuur aan vernieuwing toe. Tijdens een netwerk-
avond van STERCK. Magazine kwam zaakvoerder Koen Vercammen in contact met Michel Schrijvers van First. De twee gingen vier maanden geleden een samenwerking aan en kijken nu al tevreden terug op de bereikte resultaten.
"Ik kreeg regelmatig opmerkingen en frustraties van mijn medewerkers over onze informaticastructuur", legt Koen Vercammen uit. "Dat is niet fijn, want je bouwt samen aan een bedrijf dat je succesvol wil maken en slechtwerkende informatica leidt je af van dat doel. Een zeer traag systeem, foutmeldingen, geen synchronisatie tussen de servers in onze verschillende filialen, e-mails die blokkeerden of niet konden verstuurd worden... het was duidelijk dat we oude software gebruikten en dat de versnippering van onze IT-infrastructuur moest worden aangepakt. Door de overname drie jaar geleden had het bedrijf een nieuwe structuur gekregen, en die moest ook doorgevoerd worden op IT-vlak.”
“We zijn op zoek gegaan naar een nieuwe partner en hebben deze gevonden bij het Mechelse First NV. Het was snel duidelijk dat we op dezelfde lijn zaten, en dat vind ik belangrijk. Domotherm is een groothandel in sanitair, verwarming, ventilatie en hernieuwbare energieën en we trachten daarin zeer vooruitstrevend te zijn. Bij First merk ik dat zij dezelfde filosofie hebben: ze kijken niet alleen naar het nú, maar hebben ook meteen een visie voor de komende jaren. Ze zijn innoverend en niet conservatief."
Open communicatie
"Bij Domotherm was het vooral belangrijk om de infrastructuur opnieuw overzichtelijk te maken", pikt Michel Schrijvers van First NV in. "We hebben hen laten overstappen op één grote server en zijn alles nu aan het centraliseren en optimaliseren. We begeleiden Domotherm nu naar de cloud, waardoor integratie van nieuwe dingen in het systeem steeds eenvoudiger wordt. De gebruikers mogen dit niet merken en moeten tijdens het proces hun werk ongestoord kunnen verderzetten."
Tijdens de eerste weken was dat niet evident, omdat de essentie van de problematiek niet altijd even duidelijk was. "Een open communicatie is zeer belangrijk tussen partners", zegt Schrijvers. "Het is logisch dat dit in het begin stroef verloopt: je moet elkaar leren kennen en gewoon worden. Informatica beweegt, en een bedrijf ook. Het belangrijkste is dat je in dezelfde richting beweegt en samen groeit."
Intussen verloopt de communicatie vlot. "Ik ben enorm tevreden over deze samenwerking", zegt Vercammen. "Als onze mensen die de hele dag op de baan zijn geweest, 's avonds thuis een probleem ondervinden om op onze server in te loggen, dan kunnen zij contact opnemen met First en worden zij ook na de kantooruren meteen verder geholpen. Vroeger kreeg ik regelmatig klachten van mijn medewerkers, dat is nu volledig voorbij, waardoor ik me weer volop op andere dingen kan focussen. Je vergeet dat deze partner bestaat, en dat is goed want dat betekent dat je met je kern-
taken kan bezig zijn."
Partners
Vercammen en Schrijvers spreken consequent over een partnerschap. "Bij een leverancier ga je shoppen en eens de aankoop is gebeurd, stopt de samenwerking. In een partnerschap zoek je samen oplossingen als zich een probleem voordoet. Het is blijven investeren in een bedrijf, en samen groeien. Ik ben een leek in informatica en heb een goede adviseur nodig, en die heb ik bij First absoluut gevonden", besluit Vercammen.