De Audi Q7 was 10 jaar lang de grootste SUV van het Duitse luxe-merk. Nu is er een troonopvolger. Die respecteert het vertrouwde uiterlijk van de wagen, maar combineert tegelijk het beste van wat er momenteel op de markt beschikbaar is op vlak van techniek en rijkwaliteit.
Van het eerste model van de Q7 gingen er in totaal meer dan 500.000 wagens de deur uit. De ingenieurs van Audi hebben voor de tweede generatie Q7 alles uit de kast gehaald om het topmodel te verbeteren. De wagen oogt nog steeds heel imposant en herkenbaar, maar de uiterlijke lijnen zijn een stuk strakker, sportiever en eleganter geworden. Desondanks is de binnenruimte erop vooruit gegaan.
De Audi Q7 blijft een grote en zware SUV. Ten opzichte van de vorige versie is hij echter 325 kilogram lichter geworden, mede dankzij het efficiënte gebruik van aluminium en staal. Daardoor weegt hij net onder de 2 ton en dat maakt hem zelfs de lichtste in zijn categorie. Het lagere gewicht heeft duidelijk ook een positieve invloed op het verbruik en de prestaties. De sprint naar 100 km/u in 6,3 seconden is voor 272 pk uitstekend te noemen. Het gemengd verbruik blijft onder de zes liter. Het zorgt ervoor dat de Q7 een leuke wagen is voor dagelijks gebruik.
De wagen voelt veel lichter dan hij in feite is.
Onze testrijder Dimitri Huygen, gedelegeerd bestuurder bij industriebouwer Bolckmans, is alvast onder de indruk. “Je voelt je als het ware de koning van de weg. Die hogere zithouding zal je waarschijnlijk in elke SUV hebben, maar dat was ik niet gewoon. De wagen voelt veel lichter aan dan hij in feite is. Hij rijdt bijna als een compacte wagen. Ik reed nog maar de parking uit en had meteen een vertrouwd gevoel. Dat is toch niet zo evident. Het rijcomfort is echt magnifiek. Ook het vermogen viel me op. Ik heb zelf een vrij krachtige wagen, maar toch verbaasde het mij dat het vermogen zo vlot vrijkomt. Het is een heel pittige motor. En ook de versnellingsbak is top.”
Veerle Thuy en Bart Van Crombruggen van Garage Thuy geven uitleg over de verschillende comfortstanden van de Audi Q7. “In comfort-modus rijdt de wagen heel zacht. Je voelt het haast niet als je dan over putten of een kasseiweg rijdt. In dynamic-modus ga je het wegdek veel meer voelen, zonder dat het stoort. Voor sportieve rijders is het altijd wel plezant om heel actief de bocht in te kunnen sturen.”
Veerle Thuy
Met Veerle Thuy staat de tweede generatie aan het hoofd van garage Thuy. Haar ouders startten in 1978 met een klein tankstation annex werkplaats in Deurne. Vanaf 1989 schakelden ze over van Mitsubishi naar Volkswagen en Audi. In 2004 werd de showroom en werkplaats in Deurne uitgebreid tot 5000 m2 en kwam Skoda bij in het aanbod. 2005 was opnieuw een belangrijk jaar met de overname van een Skoda-concessie in Hoboken (die later naar Kontich zou verhuizen) en de overname van een VW-garage in Wommelgem. “Toen mijn vader drie jaar geleden met pensioen ging, heb ik de fakkel van de hele groep overgenomen”, zegt Veerle Thuy. “Vanuit drie vestigingen in Deurne, Kontich en Wommelgem verdelen we Volkswagen, Audi en Skoda. Ondanks het feit dat we al 70 medewerkers tellen, heerst er nog altijd een heel familiale sfeer.”
Dimitri Huygen
Dimitri Huygen is sinds acht jaar gedelegeerd bestuurder van Bolckmans NV, een onderdeel van de Nederlandse groep ASVB. Bolckmans is één van de grotere spelers in België op het vlak van industriebouw en bedrijfshuisvesting. Ze staan in voor totaalprojecten gaande van fabriekspanden, datacenters tot KMO-gebouwen. Bolckmans telt een 200-tal werknemers en heeft vestigingen in Hoogstraten en Gent. “We werken heel veel in de havens van Gent, Zeebrugge en Antwerpen. Het gebied daartussen is onze natuurlijk habitat”, zegt Dimitri Huygen.
Alle details kloppen
“Speciaal voor de fotograaf hebben we ook de offroad-stand eens geprobeerd”, lacht Dimitri Huygen. “Het is ongelofelijk hoe wagen zich dan de lucht in pompt. Ook het uitrustingsniveau is echt voortreffelijk met heel praktische details zoals bijvoorbeeld het feit dat je de wagen lager kan leggen om de toegang tot de koffer te vergemakkelijken. Ik heb het even getest omdat ik tussendoor een paar rapporten moest lezen en ook achteraan zit je voortreffelijk. Er is zelfs een derde rij zetels die elektrisch verstelbaar is. De opbergvakken zitten op de juiste plaats en de bediening van de boordcomputer is heel intuïtief en gebruiksvriendelijk. Er is goed over nagedacht. Ook de zetelventilatie was heel aangenaam. Meestal heb je enkel zetelverwarming. Nu wordt er frisse lucht geblazen door kleine gaatjes in de zetel. Zo voorkom je dat een leren zetel in de zomer heel warm wordt.”
“Heb je van het panoramisch dak genoten?” vraagt Veerle Thuy. Dimitri Huygen: “Absoluut. Ik ben het gewend om met een panoramisch dak te rijden, maar dit dak heeft echt wel een grote oppervlakte. Ik denk niet dat er een vierkante centimeter meer gebruikt had kunnen worden. Daardoor komt er ook enorm veel licht binnen.”
Assistentie-systemen
De Audi Q7 gaat samen met een indrukwekkende optielijst van veiligheids- en begeleidingssystemen. Een interessante optie is bijvoorbeeld het systeem met meesturende achterwielen dat bij lage snelheid tegenstuurt en bij hoge snelheid meestuurt. Het maakt de draaicirkel bijna anderhalve meter korter en zorgt voor een rustig weggedrag bij bruuske manoeuvres.
Bart Van Crombruggen: “Veel klanten kiezen voor de Q7 omdat ze ook op wintersport gaan. Met de actieve vierwielaandrijving van ons Quattro-systeem zijn we al sinds de jaren ’80 heer en meester. Dankzij de nieuwste technologieën evolueert de wagen nu steeds meer in de richting van een zelfrijdende wagen. Met de ‘adaptive cruise control’ gaat hij bijvoorbeeld met het verkeer mee vertragen en versnellen en denkt hij zelfs mee vanaf stilstand. De wagen stopt automatisch voor een rood licht en vertrekt ook terug bij groen. In combinatie met de ‘lane assistant’ die niet alleen een waarschuwing geeft als je van je rijvak afwijkt maar die ook tegenstuurt, krijg je echt een veiligheidssysteem dat meedenkt én meewerkt. Ik kan me voorstellen dat als je een hele dag hard gewerkt hebt, de wagen rust geeft.”
Dankzij de nieuwste technologieën evolueert de Audi Q7 steeds meer naar een zelfrijdende wagen.
“Ik heb de dodehoeksensor in werking gezien”, zegt Dimitri Huygen. “Toen ik wilde uitstappen kwam er een fietser aan. Ik had ‘m wel gezien maar de ‘side assistance’ gaf ook onmiddellijk aan dat het niet veilig was om uit te stappen. Het is indrukwekkend hoe die technologie evolueert.”
Veerle Thuy kan de verleiding niet weerstaan om bij onze enthousiaste testrijder te polsen of hij ook een aankoop zou overwegen. Dat blijkt effectief het geval te zijn, al gaat de interesse van Dimitri Huygen uit naar een hybride of elektrische wagen.
“De hybride versie van de Q7 gaat echt boomen op de zakenmarkt”, zegt Veerle Thuy. “We verwachten hem tegen december in de showroom. Met een uitstoot van 54 gram CO2 is die versie enorm aantrekkelijk op vlak van voordeel alle aard. De Q7 is dan ook een wagen die heel vaak op naam van de zaak wordt aangekocht.”.
Audi Q7 3.0 TDI 200kW
- Verbruik gemengd 5.7 l/100 km
- CO2-uitstoot 149 g/km
- 0 tot 100 km/u 6,30 sec.
- Vermogen Kw/pk 200/272
- Emissienorm EU6
- Afmetingen (mm) 5052 (l) op 1968 (b) en 1741 (h)
- Gewicht (kg) 1995
- Inhoud kofferruimte 890
- Basisprijs vanaf 59.900 euro incl. BTW
- Prijs testmodel 94.000 euro incl. BTW