De lente komt eraan. Heeft u uw zinnen erop gezet om die overtollige kilo’s op een sportieve wijze al fietsend weg te werken? Daniel Hertogh, regiomanager bij Fiets! geeft ons een aantal tips waar u best rekening mee houdt als u uw fietsuitrusting onder de loep neemt.
Laat een bodyscan uitvoeren
“Voor de sportieve fietser maken we bij Fiets! gebruik van een bodyscan, een meting die maximaal 30 minuten in beslag neemt. We meten daarbij een vijftal punten op waaronder de totale lengte van persoon, de lengte van het binnenbeen en de schouderbreedte. Het is belangrijk dat je perfect op de fiets zit: als je te kort of te lang op de fiets zit, kan je je krachten niet goed kwijt en krijg je last van de rug, schouders of nek. Het is niet alleen de persoon of de fiets die het verschil maakt, het gaat ook om de intensiteit van het fietsen; korte of lange afstanden, lichte of zware inspanningen, enz.”
Staal, titanium of carbon?
“Momenteel is er in het sportieve segment vooral vraag naar carbonfietsen omdat ze veel comfort en stijfheid geven. Stijfheid zorgt ervoor dat een fiets bij het trappen rechtdoor gaat en geen slingerbeweging maakt. Dat maakt ook het grote verschil tussen een basisfiets in carbon of in aluminium. Staal, aluminium en titanium zijn wel langzaam terug in opmars. Dit is niet zozeer het geval bij extreem fietsgebruik, maar meer uit liefde voor de retro-frames.”
Het seizoen bepaalt de kleding
“Het is logisch dat je wielerkleding moet aangepast zijn aan het seizoen. Je begint bij de basis met een onderlijfje dat het zweet goed kan afvoeren. Daarover doe je een katoenen wielershirt met korte of lange mouw met een windstopper. Vanzelfsprekend draag je een koersbroek met zeemvel. Wat betreft de sokken draait het vooral om de persoonlijke smaak. Voorts kies je een helm op basis van comfort en ventilatie. Hoe meer ventilatiegaten hoe beter de luchtstroming op je hoofd.”
Twee voorbladen zijn in trek
“Steeds meer fietsers kiezen voor twee in plaats van drie voorbladen. Het binnenste blad van de twee voorbladen is tegenwoordig een stuk kleiner gemaakt dan voorheen, terwijl de cassettes achteraan vergroot werden. Dat zorgt ervoor dat er bijna geen verschil meer is tussen twee of drie voorbladen. Een fietser die weinig geoefend is en een berg op wil rijden, raden we uiteraard aan om drie voorbladen te gebruiken, kwestie van meer comfort te hebben bij het klimmen.”
Kies de juiste schoenen
“Ook hier kijken we naar de doelgroep. Een raceschoen heeft enkel de mogelijkheid om schoenplaatjes te monteren die geschikt zijn voor racepedalen. De zool is voorzien van een 3-punts aansluiting bestemd voor schoenplaatjes. Bij een mountainbike schoen zitten de schoenplaatjes verzonken in de zool zodat ze minder slijten tijdens het fietsen. Vooral de zool en de sluiting zijn bepalend bij de keuze van een fietsschoen.”
Fietsen in alle prijsklassen
“Voor een starter kan een basis aluminium fiets met voldoende onderdelen volstaan en betaal je tussen 1.000 en 1.500 euro. Heb je echt de fietsmicrobe te pakken en ga je voor het zwaardere werk dan mag je toch wel op 4.000 euro rekenen voor een kwalitatieve carbon fiets. Vanzelfsprekend zijn er nog fietsen in een veel hogere prijsklasse, maar je moet altijd de vraag stellen of een meerprijs wel verantwoord is en meer fietsplezier oplevert.”.