Limburg Sterck Merck
David Winkels

Limburg Sterck Merck

Polemieck

“Belgium welcomes you” schreeuwt het grote bord bij aankomst in Brussels Airport. Met daarop de kaart van België en de pijlen die uit het hart van Brussel vertrekken naar Brugge, Luik, Antwerpen, Namen, Gent, Leuven, … Maar geen spoor van een pijl richting het oosten. Niets. Geen ‘dot’. Telkens opnieuw staar ik verweesd naar die lege plek op de kaart.

Bestaan wij Limburgers dan niet voor de buitenwereld? We hebben misschien geen heuse kunststeden, maar ons volledig doodzwijgen, dat is er toch een beetje over. Ik stel dan ook voor dat we meteen ambitie tonen en gaan voor de sierlijkste pijl op die kaart. Die wijst naar de grootste ‘dot’. Niet sprekend over een enkele stad zoals Genk of Hasselt, maar de hele provincie Limburg als één verhaal gebracht.

Ach, clubgevoel of niet, buiten Limburg stel ik nog steeds een (on)gezond gevoel jegens ons vast. Draai het of keer het zoals je wil, maar voorafgaand aan de Ford-sluiting ‘waren we goe bezig’ (ook al zegt men van niet): Energyville, Greenville, C-Mine, het Modemuseum, …. allemaal realisaties waar we trots op mogen zijn. Neem daarbij het feit dat we – inzake toerisme – de snelst groeiende provincie zijn met ook nog eens het enige Nationale Park van Belgie, dan lijkt het me toch niet meer dan normaal om ook zo een pijltje vanuit Brussel te verdienen.

Vandaar, beste Minister-President Kris Peeters, een warme oproep om die beloofde 100 miljoen euro asap aan LRM over te maken. We waren zo goed bezig  – ondanks grote sluitingen en faillissementen – en het is meer dan ooit het ‘momentum’ om onze innovatieve wegen verder uit te stippelen. Eigen zeggenschap krijgen over zo’n financiële injectie zal de wilskracht alleen nog maar verbeteren. En vrees niet, de Limburgse bedrijfsleiders zijn de kerktoren al lang ontgroeid en richten hun pijlen (op alle gebieden, wij discrimineren niet) als geen ander op de export.

Vandaar, pas alstublieft die verdomde landkaart in terminal A op Zaventem aan. Met een fatsoenlijke pijl en een dikke ‘dot’. Limburg is immers een sterk merk. Of zoals ze in dit magazine schrijven…. een Sterck merck!

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels