Het staat als een paal boven water: 2015 is het jaar van BMW Concessie van Osch. De concessie viert niet alleen haar vijftigste verjaardag, eind maart opende de gloednieuwe toonzaal langs de Hasseltse ring ook haar deuren. Met haar ruime, open etalage en strakke architectuur vestigt ze alle aandacht op de wagens. Of zoals een bezoeker opmerkte: er is geen enkele garage die zijn wagens zo puur presenteert.
In 1964 begonnen Leo van Osch en zijn vader aan hun BMW-verhaal te schrijven. Vandaag heeft de BMW Concessie van Osch vestigingen in Halen, Hasselt en Tienen en staat Leo als afgevaardigd bestuurder aan het hoofd van de MINI Hasselt Store, het Limburgs Carrosseriebedrijf en de van Osch Occasiecentra. “Gedurende al die jaren hebben we steeds ingezet op service en technische voorsprong. We zouden vandaag niet staan waar we nu staan zonder de inzet en het enthousiasme van al onze medewerkers. Zij vormen de ruggengraat van ons bedrijf, streven allen de hoogste kwaliteit na en leggen onze klanten in de watten”, zegt Leo. “Ik kijk dan ook met veel fierheid terug naar de afgelopen 50 jaar. We legden een mooi parcours af en bundelden alle bijzondere momenten in een boek, dat deze lente verschijnt.”
Vertrouwensband
De kers op de (feest)taart is ongetwijfeld de gloednieuwe showroom in Hasselt. Er werd niet alleen een volledig nieuwe showroom gebouwd, de bestaande werkplaats werd ook uitgebreid en de BMW-werkplaats en MINI Hasselt Store zijn nu met elkaar verbonden. Opmerkelijk detail: om parkeerproblemen te vermijden, werd er een parkeerdek op het dak van de werkplaats en de MINI Store aangelegd, goed voor 59 plaatsen.
De verbouwing nam exact één jaar in beslag. Leo ging daarvoor in zee met het bouwbedrijf Mathieu Gijbels. Leo: “In de loop der jaren bouwden we een goede vertrouwensband uit met het team van Mathieu Gijbels. Zij realiseerden voorheen al ons carrosseriebedrijf in Halen en de Mini Hasselt Store.” Ook het bouwteam van Mathieu Gijbels is heel tevreden van het resultaat. Zij vergelijken het met een gelijkbenige driehoek. “Aan de ene zijde is er Leo met zijn bouwdroom, aan de andere zijde is er de architect die die droom vertaalt naar een sterk concept. Als aannemer vormen wij het derde been van de driehoek. Wij zorgen voor de verwezenlijking van de droom en het concept, rekening houdende met een aantal restricties zoals timing, budget en de gewenste uitstraling”, aldus Herman Verwimp, Marketing & HR Directeur bij Mathieu Gijbels.
Het uitbreidingsvolume is ook een toonbeeld van een zo miniem mogelijke ecologische impact. “We kozen voor milieuvriendelijke alternatieven zoals zonwering, uitgekiende ventilatiesystemen en ledverlichting om het elektriciteitsverbruik te verminderen. Verder gingen we voor een keramische gevelbekleding. Dat is niet alleen een duurzaam materiaal dat volledig recycleerbaar is, het is ook minder gevoelig voor bevuiling en blijft langer wit.
Een juweeltje
De concessie in Hasselt bleef tijdens de verbouwing open. “Alles liep gesmeerd, de bouwwerken hadden geen impact op de verkoop”, aldus Leo. “Het bouwteam stippelde dan ook een nauwgezette planning uit en volgde het proces van dag tot dag van dichtbij op.” Herman Verwimp geeft dan weer een dikke pluim aan architect Didier De Reze van A'tract. “Het concept komt van Juul Vanleysen en zijn Holistic architecture. Didier maakte deel uit van dat team en nam na het faillissement het project over. Voor de klant en voor ons was het belangrijk dat hij continuïteit bood.”
Niets dan lof dus, de toonzaal is dan ook een juweeltje. Leo: “Onze BMW’s, BMW i’s en MINI’s krijgen nu de uitstraling die ze verdienen en we kunnen onze klanten optimaal bedienen. Zo is er een op maat ingerichte ruimte waar klanten hun nieuwe wagen kunnen ophalen. Bovendien ligt de toonzaal langs een drukke weg en de ruime, open etalage geeft passanten een mooi zicht op de tentoongestelde wagens, die de harten van menig autoliefhebber sneller doen slaan. We zijn helemaal klaar om er opnieuw 50 mooie jaren van te maken, boordevol rijplezier en innovatie.”.