Timing, voorwaarden, referenties, … dat zijn doorgaans de criteria die bouwers hanteren bij de keuze van een aannemer. Voor de realisatie van een nieuwe vestiging, speelde bij Kempische Eierhandel nog een andere factor mee: buikgevoel. Dat zat meteen goed bij de keuze voor Altez Bouwgroep met vestigingen in Tielt en Meeuwen.
Kempische Eierhandel uit Geel sorteert en verpakt eieren, en vervoert die naar de depots van de gekende supermarkten. Met de verwerking van 3 miljoen eieren per week zat het bedrijf in de bestaande infrastructuur aan het plafond. Een uitbreiding drong zich dus op. "We wilden ons machinepark vernieuwen maar de huidige locatie was daarvoor te krap", zegt Eef De Krock, verantwoordelijke voor administratie en kwaliteit, en echtgenote van één van de zaakvoerders. "Voor onze nieuwe vestiging van 4.000 m2 bedrijfshallen met kantoren en een garage van 500 m2, zochten we naar een meer industriële ligging."
Eerst luisteren, dan bouwen
Stefan Coolen: "Zoals altijd maken we eerst een afspraak om ons voor te stellen en om te luisteren naar de wensen en behoeften van de klant. Pas dan kan je een gerichte en accurate offerte opstellen." Eef De Krock: "Onze producenten hadden goede ervaringen met Altez. Ook hun referenties in de industrie- en agrarische bouw bevielen ons. En het klikte meteen tijdens de eerste gesprekken. We wilden bijvoorbeeld graag houten spanten in de productiehal omwille van het warme gevoel. Andere aannemers wilden dat meteen wijzigen, maar Altez respecteerde al onze wensen."
Stefan: "Ook al produceren we zelf onze prefab betonelementen en constructies, waardoor we kwaliteit garanderen en prijs sterk onder controle houden, toch dringen we nooit iets op aan de klant. We hebben het hout aangekocht en zelf gemonteerd. Wel hebben we andere verbetervoorstellen gedaan, gebaseerd op onze jarenlange ervaring. Voor veel materialen is de klant ons gevolgd op basis van prijs/kwaliteit op lange termijn. Er waren voorschriften en wij gaven varianten welke naar onze ervaring degelijk en goed zijn. Voor het dak koos de klant bijvoorbeeld voor PVC. Meedenken met de klant is nog steeds de beste basis voor een langdurige vertrouwensrelatie."
Stefan: "Niet enkel in het voortraject zit ik rond de tafel met de klant, als bouwconsulent blijf ik tijdens het hele proces nauw betrokken. Intern stellen we het juiste bouwteam samen en we duiden een projectleider aan. Zelf blijf ik van A tot Z de vinger aan de pols houden en neem ik zo veel mogelijk deel aan vergaderingen. Eenmaal de handtekening onder de offerte en dan wegwezen, zo werkt het bij ons niet."
Bouwzorgen wegnemen
"We zitten perfect op schema, al hebben de grondwerken in de beginfase vertraging opgelopen”, zegt Stefan Coolen. "Alle bouwzorgen bij de klant wegnemen, is ons motto. Dat gaat iets makkelijker bij opdrachtgevers die het volledige traject aan ons toevertrouwen, want dan hebben we alle stappen in eigen hand, van ontwerp tot en met productie en installatie van staalconstructies, prefab betonelementen, ramen, deuren en HVAC. Maar ook als we enkel voor een deel van het totale bouwavontuur instaan, willen we met ontzorgen het verschil maken.".