De Audi Q7 is al 10 jaar lang de grootste SUV van het Duitse luxe-merk. Nu is er een troonopvolger. Die respecteert het vertrouwde uiterlijk van de wagen en steekt het in een modern jasje. Tegelijk presenteert de Q7 het beste van wat er momenteel op de markt beschikbaar is op vlak van techniek en rijcomfort.
Van het eerste model van de Q7 gingen er in totaal meer dan 500.000 wagens de deur uit. De ingenieurs van Audi hebben voor de tweede generatie Q7 alles uit de kast gehaald om het topmodel verder te verbeteren. De wagen oogt nog steeds heel imposant en herkenbaar, maar de uiterlijke lijnen zijn een stuk strakker, sportiever en eleganter geworden.
Het is bijna moeilijk om er nog een ongeval mee te krijgen.
De Audi Q7 blijft een grote en zware SUV. Ten opzichte van de vorige versie is hij echter 325 kilogram lichter geworden, mede dankzij het efficiënte gebruik van aluminium en staal. Daardoor weegt hij net onder de 2 ton en dat maakt hem zelfs de lichtste in zijn categorie. Het lagere gewicht heeft duidelijk ook een positieve invloed op het verbruik en de prestaties. De sprint naar 100 km/u in 6,3 seconden is voor 272 pk uitstekend. Het gemengd verbruik blijft onder de zes liter. Het maakt van de Q7 een leuke auto voor dagelijks gebruik.
Dat ondervindt ook onze testrijder van dienst. Ondernemer Yves de Bellefroid ruilde voor een dag zijn eigen werkpaard, een nog steeds meer dan degelijke Audi A6 Allroad, voor de Audi Q7. “Het is een erg grote wagen. Als je dat niet gewoon bent, is het even wennen. Maar eens de startknop ingedrukt is, hebt je nooit het gevoel dat je met zo’n grote wagen op de baan bent. Hij rijdt heel sportief en laat zich met het grootste gemak besturen. Zeker in de Dynamic stand. Doordat je hoger zit dan gewoon, heb je ook een beter overzicht op de weg.”
Meesturende wielen
“Vooral de vierwielsturing vind ik erg fascinerend”, vult Tom Lambert, operationeel directeur en bestuurder bij Groep Delorge aan. “Het is een systeem met meesturende achterwielen dat bij lage snelheid tegenstuurt en bij hoge snelheid meestuurt. Daardoor is de draaicirkel bijna anderhalve meter korter. Als je op de autosnelweg een inhaalmanoeuvre of bruuske stuurbeweging maakt, dan sturen de wielen mee waardoor je ook een rustiger weggedrag krijgt. Dat valt echt op. Zeker vrouwen vinden het een argument pro om voor een SUV te kiezen.”
Yves de Bellefroid: “Dat voel je inderdaad effectief. Ik heb een paar keer een sportieve korte beweging gemaakt en dan voel je dat dit heel vlot gaat. Het meest opvallend voor mij is het comfort en de technologie. Mijn A6 Allroad had indertijd alle opties, maar als je ziet hoe dat evolueert, dan is dat gewoon indrukwekkend. De ‘Lane-assistant’ is bijvoorbeeld misschien niet meer zo nieuw, maar toch wel erg handig als je lange ritten moet maken en een beetje vermoeid bent.”
Technologie troef
“De ‘Lane-assistant’ geeft niet alleen een signaal als je naar de lijn toegaat maar gaat ook meesturen en houdt je netjes binnen de lijnen”, zegt Tom Lambert. “Je houdt zelf de controle maar het helpt je zo goed dat je veel meer reactief en relaxter gaat rijden. Het is een veiligheidsassistent die mee kijkt. De auto past zich bijvoorbeeld ook automatisch aan de afstand van de voorliggende auto aan. Het is een andere manier van rijden.”
De vierwielsturing is
erg fascinerend.
“Op Efficiency stand gaat de wagen je ook zeggen wanneer je je voet van het gaspedaal mag halen. Als je bijvoorbeeld naar een rotonde toe rijdt geeft de wagen aan dat je het gaspedaal mag lossen, zonder hij echt in snelheid zakt. Hij leest als het ware de straat. Alles is erop gericht om het verbruik zo efficiënt mogelijk te houden.”
De Q7 die we vandaag op de testbank leggen, heeft maar liefst 21 assistentiesystemen en is daarmee het nec plus ultra van technologische ontwikkeling.
Yves de Bellefroid: “Bij het uitstappen heb je de handige automatische ‘sideassist’. Er kwam een fietser aan, die ik wel gezien had. Maar de auto gaf me ook een signaal dat ik mijn deur even niet mocht opendoen. En als je achteruit je parkeerplaats wil uitrijden gaan de sensoren kijken of er links of rechts een andere wagen aankomt. Het is bijna moeilijk om er nog een ongeval mee te krijgen.”
Tom Lambert: “Iets wat je nu niet hebt kunnen uittesten is de matrix led-verlichting. Die zorgt ervoor dat je constant met groot licht kan rijden. Als er tegenliggers aankomen, gaat de wagen deze identificeren en alleen in die zone het groot licht uitzetten. Dat is bijzonder boeiend en het werkt perfect.”
YVES DE BELLEFROID
... is vooral bekend als ex-doelman in de glorietijd van handbalclub Sporting Hasselt en van de fitnessketen Sportopolis die hij samen met enkele vennoten in 1983 startte. In 2006 werden de 13 vestigingen verkocht. Yves de Bellefroid bleef actief met onder meer de uitbouw van een bowling- en wellnesscentrum in Maaseik. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan en een paar jaar geleden startte hij samen met zijn voormalige vennoot een nieuw fitnessconcept i-Fitness. De keten heeft al opnieuw 5 vestigingen en op korte termijn komt er nog een Brusselse vestiging bij. Daarmee zijn de groeiplannen zeker nog niet ten einde. “De abonnementsprijzen zijn enorm gezakt in vergelijking met vroeger. We hebben daardoor veel meer leden nodig, maar we positioneren ons toch iets hoger dan discounters als Basic Fit en dat werkt prima.”
TOM LAMBERT
… was onder meer actief als general manager van Kinepolis en commercieel directeur van AS Adventure. Sinds deze zomer heeft hij de operationele leiding in handen bij autogroep Delorge. Die heeft 7 vestigingen waar de merken Audi, Volkswagen en Skoda worden verdeeld. De groep heeft de ambitieuze doelstelling om tegen 2020 de omzet en het aantal verkochte voertuigen te verdubbelen.
Ruimte
De nieuwe Q7 is niet gegroeid in omvang, maar de interieurruimte is erop vooruitgegaan, net als de moduleerbaarheid. “Ik ben onderweg mijn mountainbike met 29 inch wielen gaan halen bij de fietsenmaker en die ging tot mijn verbazing helemaal in de koffer”, zegt Yves de Bellefroid. “Dat is bij een andere wagens wel even anders. Ook de uitrusting binnenin is mooi maar valt tegelijk niet te fel op. Het blijft discreet en dat vind ik wel aangenaam.”
De Audi Q7 heeft, zonder zijn karakter van rasechte luxe-SUV te verloochenen, flinke stappen vooruit gezet op het vlak van comfort, rijplezier, energiezuinigheid en ruimte binnenin. De vele mogelijke opties jagen het prijskaartje de hoogte in maar zorgen er ook voor dat de Q7 op technologisch vlak bij de absolute top van de markt behoort en daar ook wel even zal blijven.
Audi Q7 3.0 TDI 200kW
- Verbruik gemengd 5.7 l/100 km
- CO2-uitstoot 149 g/km
- 0 tot 100 km/u 6,30 sec.
- Vermogen Kw/pk 200/272
- Emissienorm EU6
- Afmetingen (mm) 5052 (l) op 1968 (b) en 1741 (h)
- Gewicht (kg) 1995
- Inhoud kofferruimte 890
- Basisprijs vanaf 59.900 euro incl. BTW
- Prijs testmodel 94.000 euro incl. BTW