Het Limburgs toerisme zit al jaren in de lift. Dankzij een intensieve samenwerking tussen de toeristische ondernemers en de provincie Limburg staat Limburg zeer hoog genoteerd in de rangschikking van de meest attractieve toeristische regio’s van Vlaanderen. 27 % van de Vlamingen overweegt een vakantie in onze provincie en zelfs 34 % van de Vlaamse ondervraagden kiest Limburg uit voor een daguitstap. Bevoegde gedeputeerde Igor Philtjens wil de Limburgse vrijetijdseconomie nog meer op de Vlaamse, Belgische en Euregionale kaart zetten.
Economisch speerpunt
Gedeputeerde Igor Philtjens: “Niemand kan ontkennen dat de toeristische sector tot een sterk economisch speerpunt is uitgegroeid. Meer dan 4.300 zelfstandige ondernemers creëren directe werk-
gelegenheid voor ongeveer 13.500 VTE’s. De volledige vrijetijdssector is goed voor 29.694 directe en indirecte jobs, en genereert een omzet van meer dan 1,1 miljard euro. Ze vertegenwoordigt hierdoor een aandeel van meer dan 2,5 % van de totale gecreëerde toegevoegde waarde in onze provincie. Het zijn de toeristische ondernemers die het Limburgs toerisme maken. De logiesuitbaters gaande van hotels, B&B’s, de campings en vakantieparken, de uitbaters van de Limburgse dagattracties, de horeca en de restaurants, ... zorgen elk jaar, 365 dagen en 24 op 24 uur, voor een gastvrij onthaal. Het is dan ook evident dat de provincie en Toerisme Limburg zich ten volle voor de versterking van het bestaand toeristisch ondernemerschap inzetten en met nieuwe beleidsacties innovatief toeristisch ondernemerschap ondersteunen. In het kader van het Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat (SALK) is hiervoor een budget van 12,5 miljoen euro beschikbaar.”
Toeristisch Fietsroutenetwerk blijft topproduct
Voor de toeristen staat Limburg voor natuur, groen, rust en fietsen. Gedeputeerde Igor Philtjens: “Het Limburgse toeristisch fietsroutenetwerk blijft met bijna 2,2 miljoen fietsers per jaar hét topproduct van het Limburgse toerisme. Om de kwaliteit van het toeristisch fietsroutenetwerk te behouden en zelfs nog te versterken, voorziet de provincie jaarlijks 500.000 euro investeringssubsidies. Deze subsidies worden ingezet voor projecten die bijdragen aan meer comfort, een betere veiligheid en een sterkere beleving. En in het kader van SALK is 1,5 miljoen uitgetrokken om nog een extra impuls aan de belevingswaarde van het fietsroutenetwerk te geven. Vier belevingsvolle trajecten zijn in voorbereiding: fietsen door het water in het vijvercomplex van de Wijers te Bokrijk, fietsen tussen de boomkruinen in Bosland, fietsen onder de grond in de mergelgrotten van Riemst en tot slot de realisatie van een uniek uitkijkpunt op het mooiste plekje van het fietsparadijs te Wellen.”
365-dagen beleving
Het Limburgs toerisme is natuurlijk meer dan enkel het fietsroutenetwerk en moet niet alleen een hoogtepunt in de zomer hebben. Met diverse acties werkt gedeputeerde Igor Philtjens daarom aan een verlenging van het toeristisch (hoog)seizoen en het streefdoel is om het hele jaar door de belevingswaarde van Limburg op een hoog niveau te brengen.
Igor Philtjens “We willen ook waken over de Limburgse authenticiteit en mogen ons typisch Limburgse karakter niet begraven onder een toeristische overrompeling. We streven dus naar meer toeristen, verspreid over het hele jaar. Haspengouw bijvoorbeeld beleeft topdagen in de bloesemperiode. Door specifieke acties in de oogstmaanden, kan Zuid-Limburg nu ook veel toeristen aantrekken van april tot en met oktober. Ook voor het provinciaal Domein Bokrijk streven we ernaar om het unieke kader van verleden, natuur, en ontspanning sterker te valoriseren door nieuwe belevingsacties te introduceren. Zo komen bijvoorbeeld de ambachten van weleer opnieuw tot leven via het project ‘Bokrijk brandmerkt’.”
Gladiatoren zorgen voor toeristische meerwaarde
Gedeputeerde Philtjens wil de 365-dagen beleving mee helpen realiseren door sterke cross-overs te maken met de andere beleidsdomeinen waarvoor hij bevoegd is.
Gedeputeerde Igor Philtjens: “Evenementen zoals Theater op de Markt brengen tienduizenden Limburgers en niet-Limburgers op de been. En recent is de tentoonstelling ‘Gladiatoren, helden van het Colosseum’ in het Gallo-Romeins Museum geopend. Reeds eerder hebben de succesvolle tentoonstellingen ‘Vikingen’, ‘Sagalassos, City of Dreams’ en ‘Neanderthalers in Europa’ plaatsgevonden. Met absolute topstukken uit tal van musea uit heel Europa zal het Gallo-Romeins Museum met de Gladiatorententoonstelling andermaal vele bezoekers naar onze provincie weten te halen. En van het succes zullen de toeristische ondernemers zeker een graantje kunnen meepikken.”.