Online adverteren: goedkoper en efficiënter?
Dieter Van Esch RCA

Online adverteren: goedkoper en efficiënter?

Vraag en antwoord - RCA

Het toenemend belang van digitaal heeft ook voor een shift gezorgd in de mediabestedingen. Grote merken kiezen steeds minder voor ‘klassieke’ above the line advertenties en kijken hoe ze hun mediabestedingen anders kunnen aanwenden.

Online adverteren is ontegensprekelijk effectiever wat betreft onmiddellijke en concreet meetbare resultaten. Je ziet meteen welke advertenties effect hebben gehad, je kan meten wie zich bijvoorbeeld heeft ingeschreven op je nieuwsbrief of wie (als je dat hebt) iets in zijn winkelmandje heeft geplaatst.

Bannering

Wanneer je online gaat adverteren kan dat op vele manieren. Je kan kiezen voor klassieke bannering waarbij je op een site een stukje aandacht inkoopt. Qua ‘share of voice’ deel je je aandacht behoorlijk, maar je kan ook wel op gerichte sites aan de slag gaan. Wil je heel gericht werken: dan kan je best adverteren op zoekmachines. Mensen met een concrete vraag ga je heel gericht een antwoord bieden op hun zoekwoord. Als waardevolle lead kan dat tellen.

Social Media

Een andere optie is social media advertising. Social media platformen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn weten tot in de kleinste details wat we leuk vinden, wie onze vrienden/collega’s zijn en waar we digitaal over spreken. Dat kan je als adverteerder dan weer handig gaan gebruiken. Wil je een boodschap enkel brengen naar logistiek managers, bedrijfsleiders of mensen met een interesse in golf? Geen enkel probleem. Dat is het mooie aan social media advertising: je kan zo gericht adverteren dat echt enkel en alleen je doelgroep de boodschap te zien krijgt. Met grote, maar zeker ook met kleine budgetten.

Het ultieme doel wanneer je digitaal adverteert is in de meeste gevallen ‘een actie op of via je website’. Schenk daarom ook alle aandacht aan je website. Het is je visitekaartje en etalage, maar ook je kassa.

Wat tot slot wel een constante is: hoe beter je merk gekend is, hoe beter de advertenties zullen werken. Je naamsbekendheid blijft dus van groot belang. En naamsbekendheid, die kan je dan toch weer best ‘klassiek’ uitbouwen…

Dieter Van Esch Dieter Van Esch is digital director bij RCA en ziet de meerwaarde van online adverteren.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels